میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

باستان‌شناسان موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک به تازگی پیشکش‌های آیینی دفن‌شده‌ای را در کاوش‌هایشان در شهر باستانی مایاها با نام اوکسمال کشف کرده‌اند.
مجسمه‌های برنز تاریخی که به کمک رفتگر یک روستا در ایتالیا کشف شده بودند، به نمایش گذاشته می‌شوند.
پس از تایید مفقود شدن ۴۸ تخته فرش نفیس از بخش نهاد ریاست جمهوری مجموعه سعدآباد مشخصا ساختمان «حافظیه» و طرح ادعای رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف مبنی بر آن‌که «فرش‌ها از کاخ سعدآباد به موزه فرش ایران انتقال داده شدند»، موزه فرش ایران در این‌باره توضیحی ارائه کرد.
باستان شناسان موفق شدند فسیل 300 هزار ساله ای از یک انسان باستانی که بر اساس پژوهش ها، قدیمی ترین نمونه موجود از «هموسِیپین» هاست را در مراکش از دل خاک خارج کنند.
باستان‌شناسان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌های تاریخی تصویرگر انسان، کشتی و حیوانات را در سوئد کشف کردند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی از بازنگری و اصلاح حریم «باغ و عمارت رحیم‌آباد» خبر داد.
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کوردوبا اسپانیا برای اولین بار موفق شد ترکیب یک عطر متعلق به زمان روم باستان با قدمت بیش از ۲ هزار سال را در یک کوزه خاکستر قدیمی شناسایی کنند.
یونان پس از نزدیک به دو دهه جدال قانونی با یک فروشنده بریتانیایی آثار هنری، سرانجام صدها اثر تاریخی غارت‌شده خود را پس می‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: استان کرمان هفت اثر ثبت جهانی و بالغ بر ۷۰۰ اثر ثبت ملی دارد که دو اثر دیگر در قالب کاروانسرا به آثار ثبت جهانی استان اضافه خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی نیشابور گفت: تخریبی که برای اضافه کردن مصلا بدون هماهنگی در مسجد جامع نیشابور صورت گرفت، ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی را با مشکل مواجه کرده است.
تاریخ چین غنی است. این کشور علاوه بر آثار فسیلی دوره‌ی پارینه‌سنگی، شاهد ظهور و سقوط چندین امپراتوری و سلسله بوده است. به تازگی، باستان‌شناسانی که در شاندونگ چین مشغول حفاری بودند، ۱۲ مقبره باورنکردنی را کشف کرده‌اند که قدمت آن‌ها حدود ۷۰۰ سال است.