آش کشکک و ترشی چمور نهاوند به ثبت ملی رسید

همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند، گفت: آش کشکک و ترشی چمور به‌ عنوان دو اثر میراث ناملموس نهاوند به ثبت ملی رسید.
تصویر آش کشکک و ترشی چمور نهاوند به ثبت ملی رسید

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد احمدی، اظهار کرد: طی جلسه اخیر ثبت آثار ملی دو اثر میراث ناملموس نهاوند(آش کشکک و ترشی چمور) با رای داوران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: کشکک یکی از غذاهای سنتی خوشمزه خاص مردم نهاوند است که پخت آن نیز در حال حاضر رایج بوده؛ اگرچه در گذشته رونق آن بیشتر از حال حاضر بود.

احمدی تصریح کرد: مواد تشکیل‌ دهنده این غذای خوشمزه و مقوی نهاوند که در زمستان‌های سرد درست می‌شود شامل لوبیای قرمز، بلغور گندم که به زبان محلی (پلته) گفته می‌شد، شیره انگور یا عسل، شکر با دارچین و روغن حیوانی است که در گذشته اغلب با دیگ زودپز و روی آتش کرسی درست می‌شد.

وی ادامه داد: چمور نیز با نام محلی چمول یا چموز است و این گیاه از خانواده iption گشنیز بوده که بیشتر در مناطق غرب کشور و گرین نهاوند در اوایل بهار و اواخر اردیبهشت به چشم می‌خورد.

احمدی اضافه کرد: ریشه این گیاه غده مانند است و سالیانه روی همان ریشه می‌روید و با نام‌های گشنیز وحشی و یا گشنیز کوهی نیز شناخته می‌شود، مزاج این گیاه گرم و تند است، عطر و طعم بسیار خوبی دارد که به صورت خام و یا پخته استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای چاشنی ترشی یا به تنهایی استفاده کرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی نهاوند، یادآور شد: تاکنون ۱۰ مورد آثار ناملموس نهاوند شامل پخت شیرینی سنل، پخت کلوا، آش ورکواز، آش بادمجان، آش کشکک، ترشی چمور، گویش نهاوندی، گویش لکی، مراسم چهل منبران و مهارت بافت قالی نهاوند به ثبت ملی رسیده است.

وی تاکید کرد: با عنایت به لزوم صیانت و پاسداشت از مواریث فرهنگی اعم از ملموس و ناملموس، امید است با ثبت این آثار گامی موثر در جهت صیانت از میراث فرهنگی کشور برداشته شود.

آغاز مرمت بنای تاریخی امامزاده بدیع‌الزمان نهاوند

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند در ادامه از آغاز مرمت امامزاده بدیع‌الزمان در این شهرستان خبر داد و گفت: مرمت این امامزاده با اعتبار ۵۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سفر شامل بام‌سازی، مرمت و بندکشی فضاهای داخلی و خارجی آغاز شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: بنای امامزاده بدیع‌الزمان که مربوط به دوره قاجار است در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۵۱۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته وی؛ مرمت آثار تاریخی نهاوند در راستای معرفی هرچه بیشتر این شهر تاریخی و جذب گردشگر با مساعدت مسئولین ادامه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

741921