پساکرونا و آموزش و پرورش

بیش از دو دهه موضوع مدرسه هوشمند Smart School در کشور مطرح شد اما تا سال 98 اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته بود. بعضی از مدارس با نصب تابلوی هوشمند و ویدئوپروژکتور در کلاس‌ها گام‌هایی را برداشتند. در دوره کرونا در کمترین مدت آموزش‌های On Line و Off Line راه‌اندازی و به کار گرفته شد.
تصویر پساکرونا و آموزش و پرورش

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اصغر فانی در یادداشتی نوشت: از اسفند 98 که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، مدارس تعطیل شد. مدارس بدون تجربه و سابقه آموزش‌های غیرحضوری و مجازی به سمت آموزش‌های الکترونیکی سوق پیدا کردند. مدیران مدارس با رویکرد آزمون و خطا اجازه ندادند که آموزش تعطیل شود. معلمین به دلیل حساسیت ذاتی و احساس مسوولیت با امکانات شخصی و وقت‌گذاری مضاعف همکار و همراه نظام آموزشی کشور شدند. استفاده از نرم‌افزارهای مختلف و آزمودن هر یک از آنها، تجربیات فراوانی را برای ما به ارمغان آورد.

تحقیقات جهانی نشان می‌دهد که در بهترین حالت اثربخشی آموزش‌های مجازی 60‌درصد آموزش‌های حضوری است. 2 سال آموزش مجازی ضایعات ذیل را داشته است:

1- افت تحصیلی: ضعف علمی دانش‌آموزان به دلیل آموزش‌های مجازی، نبود نظارت کافی بر امتحانات دانش‌آموزان و در نتیجه‌ کم‌سوادی آنها از نتایج و لطمات کرونا بوده است.

2- افت تربیتی: دانش‌آموزان در محیط مدرسه با یکدیگر در تعاملند و این تعامل در تربیت اجتماعی آنان موثر است. تنهایی دانش‌آموزان در دوره 2‌ساله کرونا باعث تقویت روحیه انزاو، گوشه‌گیری، فردگرایی و موجب لطمه وارد شدن به تربیت اجتماعی دانش‌آموزان شده است.

3- مشکلات قامتی: استفاده از تبلت و خیره شدن به گوشی همراه باعث ایجاد انحراف در ستون فقرات و مهره‌های گردن دانش‌آموزان شده که باید چاره‌اندیشی شود.

4- دراختیار داشتن گوشی هوشمند و تبلت، مشکلات تربیتی خاص خودش را دارد.

5- ترک تحصیل دانش‌آموزان: تعطیلی مدارس باعث ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان شده است. آمار مختلی از تعداد تارکین از تحصیل ذکر شده. کمترین آمار تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده 960 هزار نفر است. شناسایی و بازگرداندن آنها به کلاس و درس کار بسیار سختی است.

6- و...در مقابل این ضایعات کرونا، دستاورد بزرگی نیز داشته‌ایم.

بیش از دو دهه موضوع مدرسه هوشمند Smart School در کشور مطرح شد اما تا سال 98 اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته بود. بعضی از مدارس با نصب تابلوی هوشمند و ویدئوپروژکتور در کلاس‌ها گام‌هایی را برداشتند. در دوره کرونا در کمترین مدت آموزش‌های On Line و Off Line راه‌اندازی و به کار گرفته شد.

لازم است وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با ضایعات ناشی از کرونا اقدامات زیر را انجام دهد:

1- تشکیل کلاس‌های جبرانی با هدف جبران عقب‌ماندگی‌ها

2- برگزاری اردوها، تقویت حرکت‌های گروهی و... تربیت اجتماعی تقویت شود.

3- معاونت تربیت‌بدنی برای اصلاح قامتی برنامه‌ریزی و اقدام کند.

4- برنامه‌ریزی جهت شناسایی دانش‌آموزان ترک تحصیل کرد‌ه و جذب آنها به مدرسه

5- طراحی آموزش‌های ترکیبی: استفاده بهینه از آموزش‌های حضوری و مجازی توامان.

منبع: اعتماد

492494

مطالب مرتبط