وزیر آموزش و پرورش:

سلامت دانش آموزان مهم است، اما تعطیلی راه حل نیست؛ ماسک بزنند!

وزیر آموزش و پرورش گفت: سلامت دانش آموز در اولویت است؛ اما در دنیا پایین‌تر از شاخص ۲۰۰ آلودگی هوا، مدارس را تعطیل نخواهند کرد.
تصویر سلامت دانش آموزان مهم است، اما تعطیلی راه حل نیست؛ ماسک بزنند!

به گزارش سایت خبری پرسون، یوسف نوری در سومین جشنواره طب ایرانی گفت: در راستای ساعت زیستی و بدنی طرح نهضت سلامت آموزی رقم خورد.

او افزود: نظام آموزش ما کنکور محور است و سواد در لایه اولیه فقط یادگرفتن بوده که البته برخی از دانشگاه‌ها و مدارس آموزش محور هستند. مرحله دوم، سواد مفهومی است که افراد علاوه بر آموزش، اقدام به پژوهش می‌کنند و تعدادی از مراکز آموزش عالی ما نیز پژوهش محور هستند.

نوری بیان کرد: مرحله سوم، سواد از نوع عملکردی است که نسل سوم دانشگاه‌های کار آفرینی محسوب می‌شوند. بعد چهارم سواد این است که علاوه بر کارآفرینی اقدام به آموزش دیگران کنند.

او بیان کرد: در حوزه سلامت درس‌های زیادی داریم؛ اما به دلیل یادگیری فقط برای کسب نمره کارآیی زیادی نداشته اند. طرح نهضت سلامت کمک زیادی به یادگیری عمیق حوزه سلامت خواهد کرد.

نوری ادامه داد: در سالیان گذشته میزان ورزش در بین دانش آموزان کم شده و در نتیجه چاقی در جامعه شیوع پیدا کرده است. درصدی از تولید ناخالص داخلی صرف درمان چاقی، بیماری‌های ناشی از چاقی و عدم ورزش دانش آموزان شده است.

به گفته او، طرح نهضت سلامت باعث پیوند عمیق دانش آموزان با فرهنگ اصیل ایرانی خواهد شد.

نوری بیان کرد: در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموز و چهار میلیون کودکستانی داریم. بستر بزرگی در کشور وجود دارد و برای آینده این فرزندان باید برنامه ریزی شود.

او گفت: به صورت هم‌زمان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شبکه شاد استفاده می‌کنند و حدود ۱۱ میلیون نفر در شبکه شاد فعالیت دارند.

او گفت: در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس اتفاق نمی افتد. من روز گذشته هم شاخص‌ها را رصد کردم که هنوز به ۲۰۰ نرسیده بودیم. این موضِع خود را ان شاءالله در هیئت دولت هم مطرح خواهم کرد. همان گونه که مقاله مطالعه انجام شده را به دکتر عین‌اللهی تقدیم کرده ام. در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلا تعطیل نمی‌کنند و در دوره ابتدایی برخی مدارس را تعطیل می‌کنند. کشورهایی نظیر مکزیک، فرانسه و ... با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل می‌کنند.

نوری تاکید کرد: خواهش می‌کنم منابع علمی و تجارب دنیا را در این زمینه نگاه کنید و صرفا به بخش‌نامه سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران در این حیطه اکتفا نکنید.

وی ادامه داد: البته بچه‌ها باید ماسک بزنند و رعایت کنند؛ ولی نباید جریان تعلیم و تربیت به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی تعطیل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

459085