دلایل متعدد بالارفتن دمای بدن

داغ شدن بدن می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما حرارت بالای بدن بدون تب و عوامل بیرونی را باید مورد بررسی قرار داد تا بدن با مشکلات درونی درگیر نباشد. البته باز باید گفت که این داغی بیشتر در زنان رخ می دهد و این امر هم به دلیل شرایط فیزیولوژیک بدن زنان است که با این عارضه بیشتر درگیر هستند.
تصویر دلایل متعدد بالارفتن دمای بدن

به گزارش سایت خبری پرسون،داغ شدن بدن می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما حرارت بالای بدن بدون تب و عوامل بیرونی را باید مورد بررسی قرار داد تا بدن با مشکلات درونی درگیر نباشد. البته باز باید گفت که این داغی بیشتر در زنان رخ می دهد و این امر هم به دلیل شرایط فیزیولوژیک بدن زنان است که با این عارضه بیشتر درگیر هستند.

داغ شدن بدن به طور ناگهانی

دلایل متداول گرمای بدن

دلایل زیادی وجود دارد که فردی احساس گرما کند اما تب نداشته باشد. از جمله: عوامل محیطی و سبک زندگی، داروها، سن، هورمون‌ها و وضعیت عاطفی همگی در این مورد تأثیر دارند. در برخی موارد، احساس گرمای مداوم ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای نیز باشد و اما بسته به علت، فردی که احساس گرما می‌کند ممکن است بیش از حد عرق کند. آنها ممکن است داغ با پوستی برافروخته به نظر برسند یا ممکن است پوست آنها بدون تغییر باقی بماند.

اندازه گیری دمای بدن

فرد قادر است با استفاده از دماسنج به منظور اندازه گیری دمای بدن خود و بررسی داشتن تب اقدام کند. و توصیه می‌ شود زمانی که به داشتن تب مطمئن شدید حتی پس از استفاده از داروهای تب بر مانند ایبوپروفن یا استامینوفن باز هم دمای بدن خود را اندازه گیری کنید تا از کاهش دمای بدن اطمینان حاصل کنید.

برخی علل ناپایدار در بروز داغی بدن

🟢 علل محیطی یا سبک زندگی

🟢 ورزش یا فعالیت شدید

🟢 غذا و نوشیدنی

🟢 نحوه لباس پوشیدن

🟢 علت های پزشکی

🟢 پرکاری تیروئید

🟢 دیابت

🟢 یائسگی

🟢 دوران بارداری و قاعدگی در زنان

داروهای خاص

در توضیح این بخش باید گفت که مصرف داروهای به خصوص ممکن است باعث شوند که افراد بیش از معمول احساس گرما کنند. افزایش تعریق نیز می‌تواند از جمله عوارض جانبی بعضی از دسته‌های دارویی زیر باشد:

🟢 داروهای مسکن

🟢 آنتی‌بیوتیک و داروهای ضد ویروس

🟢 داروهای مربوط به مشکلات قلبی عروقی

🟢 شیمی‌درمانی

🟢 داروهای پوستی

🟢 هورمون‌ درمانی

🟢 داروهای مربوط به بیماری‌های گوارشی، سر و گردن

🟢 داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن

🟢 داروهای اعصاب و روان

🟢 داروهای مربوط به بیماری‌های چشمی، ریوی و مجاری ادراری

تاثیر مواد غذایی

ذکر این نکته لازم است که افراد ممکن است به دلایل زیادی بدون تب احساس گرما کنند و برخی از علل ممکن است موقتی و به راحتی قابل شناسایی باشند مانند خوردن غذاهای تند، محیط مرطوب، یا استرس و اضطراب.

خطر گرمای بدن

داغ بودن بدن و احساس گرمای زیاد همیشه خطرناک نیست اما می تواند نشانه وجود یک مشکل در بدن باشد. برخی دیگر از افراد ممکن است به طور مکرر بدون دلیل ظاهری احساس گرما کنند که می‌ تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ ای باشد. اگر افراد مطمئن نیستند که چرا بدون تب احساس گرما می‌ کنند باید به پزشک مراجعه کنند.

دلایل طبیعی

داشتن احساس گرما در آب و هوای گرم یا هنگام انجام فعالیت بدنی، طبیعی است. عرق کردن نیز برای پایین نگه داشتن دمای بدن، ضروری است بنابراین گرم شدن بدن و احساس گرمای زیاد به صورت مداوم، هر دو می‌ تواند از نشانه‌ های مشکلات و بیماری‌ های پیش‌ زمینه‌ ای باشد.

زنان و گُر گرفتگی

در مورد زنان داغ شدن بدن و حرارت بالای بدن با نام گر گرفتگی یاد می شود که می تواند دلایل متعددی داشته باشدد. در زیر به شرح این دلایل می پردازیم:

دوران یائسگی

یکی از دوره‌های طبیعی زندگی خانم­ ها در حدود ۵۰ سالگی آن­هاست که در آن قاعدگی برای همیشه متوقف می‌ شود و توانایی بارداری برای همیشه از بین می رود. زنان یائسه ممکن است به دلیل دوره‌های گرمایی، بیشتر از حالت معمول دچار احساس گرما شوند. نوشیدن آب خنک، پوشیدن لباس کمتر، استفاده از کمپرس آب سرد می‌تواند در کاهش شدت دوره‌ های گرمایی موثر باشد. یائسگی می­ تواند باعث گرگرفتگی، عرق شدید، سرگیجه و تپش قلب شدید شود.

علایم یائسگی

حال به شمارش سایر علایم یائسگی می پردازیم: دشواری خواب، تغییر خلق و خو و افزایش تحریک‌پذیری، خشکی واژن، رابطه جنسی همراه با درد یا ناراحتی، عدم رغبت به برقراری رابطه جنسی، بسته شدن منافذ پوستی که در این موارد ممکن است هورمون درمانی باعث تسکین علایم یائسگی در بعضی زنان شود. برای توضیح بهتر است بگوییم که هورمون‌ درمانی با استفاده از جایگزین کردن هورمون‌های ترشح شده از تخمدان‌ها که غیرفعال شده‌اند به شکل مصنوعی انجام می‌شود.

نارسایی زودرس تخمدان­ ها

نوعی یائسگی زودرس است که در خانم‌های زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد. این یائسگی زودرس باعث گرگرفتگی، تعریق شبانه و اختلالات خواب در آن­ها می‌شود که باید برای درمان آن به پزشک مراجعه شود.

قاعدگی

برخی افراد در دوران قاعدگی نیز دچار گر گرفتگی می شوند. علت ایجاد گر گرفتگی به طور کامل مشخص نیست، اما می توان آن را به تاثیرات هورمونی نسبت داد. کاهش میزان هورمون استروژن و ایجاد اختلال در شیوه­ های تنظیم دمای بدن، از عوامل ایجاد گر گرفتگی است. در دوران قاعدگی تخمدان­ ها، استروژن کمتر و پروژسترون بیشتری تولید می‌ کنند که باعث می‌شود در یکی دو روز اول قاعدگی نوعی گر گرفتگی خفیف را تجربه کنند.

راه های پیشگیری

کم کردن وزن و عدم استفاده از قرص های لاغری، ممنوعیت استفاده از سونا و جکوزی، استفاده از پارچه کتان در لباس هایی که می پوشیم، دوش گرفتن با آب ولرم، انجام تمرینات یوگا، خواب با کیفیت، ورزش، مقابله با استرس، اضافه کردن ماده غذایی که از فیتواستروژن برخوردار باشد مانند شیرین بیان و عرق یونجه.

درمان در طب سنتی

روغن های گیاهی

یکی از راهکارها روغن مالی بدن است. بعد از استحمام و قبل از خشک کردن، بدن را با نوعی روغن سبک مثل روغن بادام شیرین به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. این ماساژ، حرارت گیر افتاده در داخل بدن را خارج می­ کند و باعث بهبود گر گرفتگی بدن می‌ شود.

کاهش دفعات و شدت گر گرفتگی

فیتو استروژن­ها ترکیبات گیاهی هستند که عملکردی شبیه به استروژن در بدن دارند که در دانه سویا، بادام زمینی، جو، انگور و انواع توت­ ها یافت می شوند. همچنین دم کرده گیاهان شیرین و سنبل الطیب که با دارا بودن این ماده مغذی به کاهش دفعات و شدت گر گرفتگی کمک می کنند.

خوراکی های مفید

اسیدهای چرب که همان امگا ۳ است. انواع دانه­ ها، بذر کتان و ماهی ­های چرب در این دسته قرار می گیرند. نوشیدن عرقیجات و مصرف خاکشیر و عرق کاسنی نیز می­ تواند گُر گرفتگی را تعدیل کند. مصرف ویتامین C که در انواع توت، گریپ‌فروت، خربزه، سیب­ زمینی و فلفل موجود است نیز می‌ تواند در درمان گرگرفتگی موثر باشد.

منبع:چی شی

444170