6 عاملی که باعث بیماری مه مغزی می‌شود

مه مغزی به مجموعه‌ای از مشکلات به وجود آمده برای عملکرد طبیعی مغز گفته می‌شود.
تصویر 6 عاملی که باعث بیماری مه مغزی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، مقالات متعددی در زمینه توضیح علل و ایجاد و بروز بیماری مه مغزی وجود دارد. به طور کلی دانشمندان ۶ علت اصلی را برای افزایش احتمال ابتلا به مه مغزی شناسایی و معرفی کرده‌اند که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. با شناخت علت بروز بیماری، می‌توان نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد.

۱. استرس

استرس و اضطراب شدید یکی از عواملی است که می‌تواند مضرات زیادی برای سلامت بدن به دنبال داشته باشد. استرس زیاد و خارج از کنترل باعث افزایش فشارخون می‌شود، سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند، احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد و باعث خستگی روحی می‌شود. در نتیجه عملکرد مغز را با مشکل مواجه می‌کند و باعث بروز علائم مه مغزی می‌شود.

۲. کمبود خواب

کمبود خواب و به طور کلی پایین بودن کیفیت خواب یکی دیگر از عواملی است که باعث ایجاد اخلال در عملکرد صحیح مغز می‌شود و بر تمرکز صحیح، توانایی حل مسائل و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت تاثیرات منفی می‌گذارد.

۳. تغییرات هورمونی

بروز تغییرات هورمونی و نامتعادل شدن میزان برخی از هورمون‌ها در بدن می‌تواند تاثیرات منفی بر عملکرد ذهن انسان داشته باشد. به عنوان مثال یکی از شناخته شده ترین موارد برای بروز تغییرات هورمونی و تاثیر منفی آن بر عملکرد مغز، دوران بارداری است که سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن در زنان افزایش می‌یابد و این تغییر می‌تواند سبب بروز مشکلاتی در حافظه شود.

۴. رژیم غذایی نادرست

کمبود برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی می‌تواند مشکلاتی را برای عملکرد مناسب مغز ایجاد کند. به عنوان مثال ویتامین B12 یکی از موادی است که فواید زیادی برای سلامت مغز دارد و کمبود آن می‌تواند منجر به ایجاد علائم مه مغزی شود.

۵. عوارض برخی داروها

محققان با انجام تحقیقات مختلف دریافتند که ممکن است با مصرف برخی داروها، علائم مه مغزی در افراد ایجاد شود. چنانچه با مصرف داروی خاصی دچار اختلالات مغزی می‌شوید، با پزشک خود مشورت کنید. تغییر نوع دارو یا کاهش دوز مصرفی می‌تواند مشکل را برطرف کند.

۶. شرایط پزشکی و بیماری‌های خاص

ابتلا به برخی بیماری‌ها و شرایط پزشکی خاص نیز می‌توانند باعث ابتلا به بیماری مه مغزی بشوند. به عنوان مثال پایین بودن سطح گلوکز خون می‌تواند سبب بروز خستگی ذهنی بشود. همچنین برخی التهاب‌ها، بیماری کم خونی، افسردگی، دیابت، سندرم شوگرن، میگرن، بیماری آلزایمر، کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید، کمبود آب بدن و برخی بیماری‌های خودایمنی نیز در به وجود آوردن بیماری مه مغزی و علائم آن موثرند.

429702