زیر پوست شهر؛

حق تردد معلولان و جانبازان، حلقه مفقوده مدیریت شهری اراک است

یکی از حلقه های مفقوده در طراحی و اجرای معابر شهری، مشکلات عبور و مرور افراد معلول و جانباز در شهر هاست که بوسیله ویلچر یا عصا در حال گذران زندگی خود هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک ، یکی از حقوق شهروندی مردم در مدیریت شهری نگاه به مشکلات معلولان و جانبازان میباشد، قسمتی از جمعیت شهری هر کلانشهر افراد معلول، جانباز و بیماران دارای مشکلات جسمی و حرکتی است که تعدادی از این اشخاص بوسیله ویلچر، عصا و... بیشتر فعالیت های شخصی خود را انجام میدهند تا نیازمند کمک اطرافیان نباشند.

امیرمحمد توحید نژاد یکی از معلولان شهر اراک در رابطه با این مساله گفت: متاسفانه در مدیریت شهری اراک، فعالیت معلولان دیده نشده است؛ مرکز اداری، تجاری اراک عموما داری مسیرهای ورودی معمولی است که حرکت با ولیچر یا عصا را برای معلولان سخت نموده است برخی نیز که دارای مسیر عبور ویلچر میباشد یا دارای سنگفرش نامناسب و یا مسدود است.
وی ادامه داد: مراکز خرید و تفریحی یا دارای آسانسور نبوده یا بیشتر آسانسورهایشان دارای مشکل است و خیابان ها هم که معابر پیاده هایشان اکثرا تک پله دارند یا دارای میله هایی است که نمیشود از آنها عبور کرد.
این شهروند اراکی با بیان اینکه ما معلولان را حتی یک تاکسی و یا آژانس سوار نمیکند، اظهار کرد: بخاطر اینکه ویلچر داریم معمولا تاکسی ها از سوار کردن ما اجتناب میکنند و یا اگر هم ما را سوار کنند کرایه را دو یا سه برابر میگیرند و به نظر میرسد ما معلولان اصلا حق استفاده از وسایل نقلیه عمومی را نداریم.
وی ادامه داد: ما معلولان حتی به پارکها و فضای سبز هم نمیتوانیم برویم، چرا که تمام ورودی های پارکها را با میله یا زنجیر بسته اند تا از ورود موتور سیکلت خودداری کنند، حال ما معلولان چه گناهی داریم که هیچ کجا نمیتوانیم برویم و همه باید فقط در خانه بمانیم.
امیرمحمد افزود: نه در خیابان، نه مراکز خرید نه پارک و نه فضای سبز برای ما معلولان هیچگونه امکاناتی تعبیه نشده و مطمئنا تعبیه نخواهد شد؛ حتی دستگاهای خودپردار بانک ها داری پله است و میتوان گفت برای معلولان اعمال نشده است.
خانم حمیدی یکی دیگر از معلولان شهر اراک نیز گفت: ورودی پارک ها برای عبور ویلچر مسدود شده است و هر بار که میخواهیم به پارک برویم با مشکل ورود و خروج مواجه میشویم.
وی افزود: پله برقی پاساژ ها معمولا خراب است و از همه بدتر آسفالت و سنگ فرش کنده و خورده شده خیابان و معابر است که مشکلات عدیده ای را برای تردد ما در خیابان ایجاد میکند.
وی ابراز کرد: تعبیه ورودی و خروجی مناسب برای معلولان در پارک ها و اماکن عمومی باید در دستور جدی کار مسئولان قرار بگیرد، چرا که معلولان نیاز دارند برای تفریح و بدست آوردن نشاط به فضاهای سبز و پارک ها بروند.
در این رابطه ایرج رضایی دبیر و رئیس کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای کلانشهر اراک گفت: مناسب سازی در شهر اراک نیازمند نهضت جمعی دستگاه های اجرایی و تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی است.
وی با بیان اینکه شهر مطلوب، شهری است که پاسخگوی نیازهای شهری هر طیفی از شهروندان باشد، افزود: شهر مطلوب شهری است که شبکه‌های شهری، اجتماعی و فرهنگی و ارتباطی آن برای همه شهروندان از هر نوع و طیفی تعریف شده باشد و هیچ کس با هیچ ویژگی خاصی خارج از دایره شهر قرار نگیرد.
وی یادآور شد: طرح اختصاص پارکینگ ویژه جانبازان و معلولان در میدان شهدا، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی و بهسازی پیاده روهای سطح شهر بویژه خیابان امام، خیابان دانشگاه، خیابان شهید شیرودی و ساماندهی و احداث گذر ویژه تردد توان یابان، در سطح خیابان های شهید بهشتی خیابان امام (ره) ، خیابان محسنی، خیابان قائم مقام، خیابان شهید رجائی، خیابان شهید قدوسی، خیابان آیت الله طالقانی، بلوار شهید کاظمی کرهرود، خیابان آیت اله غفاری، خیابان شهید شیرودی و جمعا ۹۸ گذر ویژه در این خصوص احداث و ایمن سازی شده است.
محمود حقدادی فعال سیاسی و اجتماعی نیز در این خصوص گفت : معلولان به عنوان بخشی از جامعه مدنی، حق استفاده یکسان از تمامی امکانات عمومی اعم از وسایل حمل و نقل عمومی، کتابخانه ها، پارک ها و مراکز خرید و معابر و کوچه و خیابان ها را دارند، لذا مرتفع کردن مشکل تردد آنها در این مکان ها و قرار دادن وسایلی برای تردد آسان این افراد از جمله اقدامات اولیه ای است که باید توسط مسئولان ذیربط در تمامی سطح شهر در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد متاسفانه در مدیریت شهری نگاه ویژه ای به بیماران دارای مشکلات حرکتی نمیشود و از استانداردهای جهانی در این حوزه عقب هستیم که متاسفانه تاکنون عملکرد اثرگذار که قابل دفاع باشد نیز دیده نشده است .

حقدادی اضافه کرد: باید کارگروهی ویژه برای این اقشار تشکیل شده و دستگاهای مرتبط با این حوزه مانند شهرداری، بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد به عضویت آن درآمده و مشکلات این حوزه بررسی و رفع آن در دستور کار قرار گیرد .

گزارش : سمانه احمدی

221451

مطالب مرتبط