درباره ترافیک تهران

در واقع در شهر تهران ما با تقاضای بیش از حد خودروی شخصی مواجه هستیم و همین مسئله باعث تشدید ترافیک این شهر شده است.
تصویر درباره ترافیک تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، ناصر یارمحمدیان در یادداشتی نوشت: بحث ترافیک تهران یکی از چالش‌های همیشگی این کلان شهر بوده است؛ این موضوع به بحث تقاضای استفاده از خودروهای شخصی باز می‌گردد.

در واقع در شهر تهران ما با تقاضای بیش از حد خودروی شخصی مواجه هستیم و همین مسئله باعث تشدید ترافیک این شهر شده است. این موضوع در برخی از فصل‌های سال و برخی از مقاطع زمانی شدیدتر هم می‌شود. در این مقاطع زمانی به این دلیل که میزان تقاضای استفاده از خودروهای شخصی برای سفرهای درون شهری بالا می‌رود ترافیک هم شدیدتر می‌شود. بنابراین بحث ترافیک ارتباط مستقیمی با میزان تقاضای استفاده از خودروهای شخصی دارد. در بلند مدت نیز ما شاهد این موضوع هستیم که معضل ترافیک نه تنها بهتر نشده بلکه شرایط بدتری پیدا کرده است.

این مسئله هم به تقاضای بیش از اندازه جامعه برای استفاده از خودروهای شخصی بازمی‌گردد لذا افراد تمایلی به استفاده از حمل‌ و نقل عمومی ندارند. یکی از دلایل این تقاضای بالا هزینه سوخت است؛ سال‌ها است که قیمت بنزین ثابت مانده است در حالی که در چند سال گذشته نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بوده است. به عبارتی نسبت قیمت بنزین به سایر کالاها بسیار ارزان‌تر است. لذا هزینه مردم برای سفرهای درون شهری با استفاده از وسایل شخصی افزایش پیدا نکرده است و سفر با خودروی شخصی برای آن‌ها ارزان قیمت است.

تجربه مدیریت شهری در دنیا برای مدیریت ترافیک حول سیاست‌های قیمتی است. بر این اساس و با استفاده از سیاست‌های قیمتی تقاضای استفاده از خودروی شخصی را مدیریت کرده اند.

سیاست دیگر سیاست طرف عرضه است که بر اساس آن در تقاضا تغییری ایجاد نمی‌شود و تنها عرضه افزایش پیدا می‌کند. منظور از عرضه فضای جاده‌ای و سطح جاده‌ها و خیابان‌هایی است که در شهرها وجود دارد. این نوع سیاست در هیچ نقطه‌ای از جهان برای کاهش ترافیک موثر واقع نشده است و در ایران هم تاثیری نخواهد داشت.

بنابراین سیاست‌های مورد استفاده باید ناظر بر افزایش هزینه سفر درون شهری با خودروی شخصی باشد. همچنین در این راستا و برای کاهش ترافیک باید افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: آفتاب یزد

461529