دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت وگو با پرسون؛

انتظار جامعه ایثارگر برای حل مشکلات / نابینایان از خدمات بانکی محروم هستند

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: حدود ۸۰۰ جانباز نابینا در کشور وجود دارد که با مشکلات گوناگونی مواجه هستند، بخشی از مشکلات این افراد در امورات اداری مانند بانک ها و بخشی دیگر در حوزه درمان و نداشتن شغل و مسکن است.

مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون گفت: جانبازان خواستار این هستند که به پرونده هایشان در بنیاد شهید و امور ایثارگران دسترسی کامل داشته باشند و از نظام درصد بندی و قوانین در این موارد آگاه شوند.

وی ادامه داد: جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان از گروه های جانبازان با مشکلات بیشتر هستند که با توجه به شرایط نامتعادل اقتصادی و گرانی افسار گسیخته در تامین دارو بامشکلاتی مواجه اند که انتظار می رود بنیاد شهید و امور ایثارگران توجه بیشتر به این گروه داشته باشد.

شاکری افزود:جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی برای همکاری با بنیاد شهید و امور ایثارگران آماده همکاری برای برطرف شدن مشکلات جانبازان را دارد و این اعلام آمادگی به شکل مکتوب در اختیار رئیس بنیاد قرار گرفته است.

برخی از جانبازان در خارج از شهرها و حتی در روستاها سکونت دارند که با شرایط سخت زندگی می کنند و این افراد با مشکلات بیمه درمانی، پرداخت هزینه‌های درمان، دریافت خودرو و مسکن مناسب مواجه اند که امیدواریم توجه بیشتر به این افراد شود.

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی انتظار دارد که بنیاد شهید و امور ایثارگران طرح کارت معتبر هوشمند برای خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان و تعریف اعتبار آن در سطح ملی را هرچه سریعتر در دستور کار خود قرار دهد.

وی از دیگر خواسته های جانبازان و ایثارگران را مربوط به اشتغال فرزندان این گروه از جامعه در دستگاه های دولتی طبق قانون و توافقاتی که با بنیاد شهید و امور ایثارگران داشته است می داند وگفت: برخی از جانبازان در خارج از شهرها و حتی در روستاها سکونت دارند که با شرایط سخت زندگی می کنند و این افراد با مشکلات بیمه درمانی، پرداخت هزینه‌های درمان، دریافت خودرو و مسکن مناسب مواجه اند که امیدواریم توجه بیشتر به این افراد شود؛ همچنین یکی دیگر از مشکلات جانبازان مربوط به اصلاح ضوابط درصد کار افتادگی با توجه به گذر زمان، عوارض بیماری‌ها و نقش کهولت سن در چند برابر کردن عوارض ناشی از جانبازی است که در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

شاکری به این موضوع نیز اشاره کرد که بهره‌گیری از نقد و نظر فرهیختگان جانباز کمک بزرگی به اقدامات کارشناسی، پیشنهادات، لوایح و طرح‌هایی که در موضوع جانبازان به دولت، مجلس یا قوه قضاییه ارائه می شود می کند و این موضوع را از بنیاد شهید خواستار شد و گفت: جلوگیری و جبران کاهش دریافتی خانواده شهدا و جانبازان و... پس از شهادت یا فوت جانباز، جلوگیری از برداشت‌های ناصواب در حل تعارضات قوانین، آیین‌نامه ها و رفتارها بین نیروهای مسلح و بنیاد در راستای احقاق حقوق جانبازان را خواستار هستیم.

دبیر کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در ادامه گفت: بنده به تازگی برای ضمانت بانکی فرزندم به یکی از بانک ها مراجعه کردم و با توجه به اینکه از ناحیه دو چشم و دو دست جانباز هستم برای امورات اداری از مهر شخصی به جای امضا استفاده می کنم، اما متصدی بانک بنده را به عنوان ضامن قبول نداشت و اعلام کرد که حتما باید وکالت کاری به فردی بدهم و آن فرد به جای بنده امضا فرم بانکی را انجام دهد.

وی ادامه داد: بنده اعتراض کردم که اینجانب در بانک حضور دارم، کارت ملیم را به همراه دارم و اینکه مهر شخصی نیز دارم، اما بازهم متصدی بانک قبول نکرد و روند دریافت وام فرزندم متوقف شد و حتی بانک ها برای افراد نابینا چک بانکی صادر نمی کند.

شاکری افزود: متاسفانه بخشی از امورات اداری کشور همچنان سنتی عمل می کنند و هیچ گونه خدماتی به افراد جانباز و نابینا ارائه نمی کنند، این در حالی است که در کشور حدود 800 جانباز و بخش قابل توجهی معلول وجود دارد که از ناحیه چشم دچار مشکل هستند و بانک ها توجهی به امورات بانکی این افراد جامعه ندارند، البته جانبازان نابینا با مشکلات گوناگون دیگری مواجه هستند، بخشی از مشکلات این افراد در حوزه درمان و بخشی دیگر نداشتن شغل و مسکن است.

گفتگواز: محمد خادمی

232331