اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور امروز پنجشنبه با نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رئیس جمهور پیشین، دونالد ترامپ گفت‌وگوی تلفنی انجام داده تا درباره سوءقصد علیه وی گفت‌وگو کند.

معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که بعید نیست مسکو در پاسخ به استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در آلمان، سامانه‌های مشابهی با تجهیزات هسته‌ای مستقر کند.
آلمان به خاطر احتمال بازگشت «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به قدرت، کمک‌های نظامی به اوکراین را به نصف کاهش می دهد.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه اعلامی اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا برای تبدیل این اتحادیه به اتحادیه‌ای دفاعی گفت: روسیه هیچ تهدیدی برای هیچ کس در اتحادیه اروپا ایجاد نکرده و نمی‌کند و در اوکراین، از منافع خود دفاع می‌کند.

کاخ سفید از مثبت شدن تست کووید-۱۹ «جو بایدن» خبر داد و بدین ترتیب رئیس‌جمهور آمریکا خود را در «دِلاور» قرنطینه کرده و برنامه‌های کاری‌ و سخرانی‌اش در لاس وگاس لغو شده است.
منابع آگاه می‌گویند رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا به جو بایدن گفته است در صورت عدم کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری و شکست در برابر ترامپ ممکن است شانس دموکرات‌ها را برای پیروزی در مجلس نمایندگان هم از بین ببرد.

انتخاب مسعود پزشکیان همزمانی دارد با آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا؛ انتخاباتی که نتیجه آن می‌تواند در تعریف روابط ایران و آمریکا نقشی تعیین کننده داشته باشد.
ترور نافرجام ترامپ تراز معادله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را آشکارا به هم ریخته است تا به جای بایدن «فرتوت» و از کار افتاده که حافظه خود را از دست داده است، به سوی ترامپ و معاون اول او بچرخد.
کاخ سفید این گونه خبر داده است که جو بایدن به کووید-۱۹ مبتلا شده و سخنرانی وی در لاس وگاس لغو شده است.
«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده و سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل که کشورش همواره از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها حمایت کرده است با ابراز دلسوزی ریاکارانه گفت که غیرنظامیان غزه در جهنم زندگی می‌کنند.

نماینده آمریکا در نشست امروز شورای امنیت درباره تحولات غزه اعلام کرد: «هنوز اختلافاتی برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه وجود دارد و واشنگتن در این زمینه با قطر و مصر همکاری نزدیک دارد.»

«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: از شورای امنیت می خواهیم براساس وظایفش ذیل منشور ملل متحد، اقدامات ضروری و اجرایی از جمله از طریق تصویب یک قطعنامه جامع و الزام آور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، اتخاذ کرده و رژیم اسرائیل را مجبور کند تا به طور کامل، بی‌قید و شرط و فوری نسل کشی و جنایت جنگی علیه غزه را متوقف کند.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) بار دیگر خواستار آتش‌بس در نوار غزه شد و گفت که وضعیت بشردوستانه در فلسطین تحت محاصره، «یک ننگ اخلاقی برای همه ما است.»