اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

معاون جو بایدن که جهت شرکت در کنفرانس صلح اوکراین به سوئیس سفر کرده، از کمک ۱.۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین برای تقویت بخش انرژی و رسیدگی به نیازهای بشردوستانه این کشور خبر داد.

روسای جمهور آمریکا و فرانسه به تازگی در بیانیه‌ای بی سر و ته، ادعاهای تکراری را علیه کشورمان مطرح کرده‌اند و به نظر می‌رسد که در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری کشورمان صرفا به دنبال تشدید تنش ها علیه‌ ایران در محیط بین المللی بوده‌اند.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی رایزنی و گفت وگو کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

در پی شلیک سه بمب هدایت شونده روسیه به شهر خارکف در شمال شرق اوکراین، دست کم شش نفر زخمی شدند. شهردار ایهور ترخوف گفت که حمله به دومین شهر بزرگ کشور به حداقل دو خانه و چندین خودرو آسیب رساند و همچنین آتش سوزی بزرگی را آغاز کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با گفتن این که کنفرانس صلح اوکراین معیارهای کشورهای شرکت‌کننده در آن را برای رسیدن به صلح در جنگ اوکراین هماهنگ می‌سازد، با اتهام‌زنی به روسیه، از اهداف این کنفرانس حمایت کرد.