آنتونیو گوترش:

وضعیت غزه یک ننگ اخلاقی برای همه ما است

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه) بار دیگر خواستار آتش‌بس در نوار غزه شد و گفت که وضعیت بشردوستانه در فلسطین تحت محاصره، «یک ننگ اخلاقی برای همه ما است.»
تصویر وضعیت غزه یک ننگ اخلاقی برای همه ما است

به گزارش سایت خبری پرسون، آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای که توسط کورتنی راتری رئیس دفترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت خاورمیانه خوانده شد، اظهار داشت: نیاز به برقراری آتش‌بس فوری بشردوستانه و آزادی بی‌قید و شرط همه اسرا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد که مذاکرات با مصر، قطر و آمریکا برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسرا و برقراری آتش‌بس که پیشرفت‌هایی طبق گزارش‌ها داشته است، ادامه دارد.

گوترش با اشاره به شهادت بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در غزه که بسیاری از آنها زن و کودک هستند، افزود: طرفین باید اکنون به چنین توافقی دست یابند.

وی با بیان اینکه «وضعیت انسانی در غزه یک ننگ اخلاقی برای همه ما است»، هشدار داد که شبکه حمایت بشردوستانه در نوار غزه در آستانه فروپاشی و نظم عمومی به طور کامل از بین رفته است.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به وضعیت کرانه باختری هم اظهار داشت: این منطقه از جمله بیت المقدس شرقی با شرایط خطرناکی روبه‌رو است.

گوترش در ادامه خاطرنشان کرد که سطح بالای خشونت‌ها توسط نیروهای رژیم اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست همچنان ادامه دارد.

وی همچنین خواستار دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی شد و گفت: این جنگ وحشتناک باید پایان یابد. ما باید مجددا بر یافتن راه حلی سیاسی متمرکز شویم که به اشغال [فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی] پایان دهد و جنگ را مطابق با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل فیصله دهد.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: شهر رفح ویران شده و گذرگاه رفح همچنان بسته است و این امر مانع از انجام عملیات بشردوستانه می‌شود. حدود ۲ میلیون نفر و تقریباً کل جمعیت غزه، آواره شده‌اند. هیچ جای نوار غزه امن نیست.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی به دنبال عملیات طوفان الاقصی در پانزدهم مهرماه سال گذشته، به طور وحشیانه اقدام به حمله به نوار غزه و نسل کشی فلسطینیان کرده است.

منبع: ایرنا

706951