روسیه به برنامه تبدیل اروپا به اتحادیه دفاعی واکنش نشان داد

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه اعلامی اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا برای تبدیل این اتحادیه به اتحادیه‌ای دفاعی گفت: روسیه هیچ تهدیدی برای هیچ کس در اتحادیه اروپا ایجاد نکرده و نمی‌کند و در اوکراین، از منافع خود دفاع می‌کند.

تصویر روسیه به برنامه تبدیل اروپا به اتحادیه دفاعی واکنش نشان داد

به گزارش سایت خبری پرسون، دیمیتری پسکوف پنجشنبه در نشستی خبری افزود: روسیه در شرایطی در اوکراین از منافع خود دفاع می‌کند که کشورهای اتحادیه اروپا هرگونه امکان گفت‌وگو با هدف در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه را در نظر نگرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت، روسیه را ناگزیر می کند تا رویکردهای سیاست خارجی خود را بر اساس رویکرد اتحادیه اروپا تنظیم کند.

بنا بر این گزارش، فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در برنامه اعلامی خود برای تصدی دوباره این مسئولیت، وعده تبدیل اتحادیه اروپا به اتحادیه دفاعی را داده است.

در این برنامه آمده است: کار ما در پنج سال آینده بر ایجاد یک اتحادیه دفاعی واقعی اروپا متمرکز خواهد بود و در این راستا، اروپا می‌تواند اقدامات بسیاری برای تقویت پایگاه‌های صنعتی دفاعی، نوآوری و بازار واحد انجام دهد.

فون در لاین افزوده است:‌ ما یک صندوق دفاع اروپایی ایجاد خواهیم کرد که در فناوری های دفاعی پیشرفته در حوزه های دریا، زمین، هوافضا و سایبری سرمایه گذاری می کند.

بنا بر این گزارش، فون در لاین همچنین قصد دارد یک کمیسر دفاعی اروپا را منصوب کند.

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده است که در ۱۰۰ روز نخست فعالیت خود در این مسئولیت، برنامه‌ای درباره آینده دفاعی اروپا ارائه کند.

پیش تر خبرگزاری فرانسه به نقل از فون در لاین گزارش داده بود: اتحادیه اروپا برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود باید در یک دهه آینده ۵۰۰ میلیارد یورو در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
بنا بر گزارش، اعضای اتحادیه اروپا در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند. در پی آغاز عملیات ویژه نظامی سال ۲۰۲۲ روسیه به اوکراین این روند تسریع شده است.

آژانس دفاعی اتحادیه اروپا گزارش داده است که کشورهای این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۲۴۰ میلیارد یورو صرف هزینه‌های نظامی کردند.

سران اتحادیه اروپا هشتم تیرماه ۱۴۰۳ با انتصاب دوباره اوسولا فون در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا و آنتونیو کاستا به عنوان رئیس شورای اروپا موافقت کرده و کایا کالاس نخست وزیر استونی را جانشین جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه کردند.

انتصاب کاستا صرفا به حمایت رهبران کشورهای اتحادیه اروپا نیاز دارد اما آغاز فعالیت فون در لاین و کالاس مستلزم تایید صلاحیت آنها توسط قانونگذاران پارلمان اروپاست.

منبع: ایرنا

707038