موضع سفیر مسکو درباره روزنامه‌نگار آمریکایی

سفیر روسیه در ایالات متحده امروز (شنبه) گفت: ادعاهای آمریکا در مورد «ایوان گرشکویچ» روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال، هیچ موافقی ندارد، چون جرم او ثابت شده است.

تصویر موضع سفیر مسکو درباره روزنامه‌نگار آمریکایی

به گزارش سایت خبری پرسون، آناتولی آنتونوف اظهار داشت: این اولین بار نیست که با تلاش محافل حاکم ایالات متحده برای حمله به عدالت روسیه روبه‌رو می‌شویم. رویکرد گزینشی واشنگتن در مورد آنچه درست، عادلانه و مشروع است، شناخته شده است.

این دیپلمات روس افزود: ایوان گرشکویچ نه به خاطر روزنامه‌نگاری، بلکه به خاطر فعالیت‌های جاسوسی‌اش محکوم و گناهکار بودن او در دادگاه ثابت شد.

سفیر مسکو در واشنگتن ادامه داد: ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه گویا آزادی بیان را تضعیف می‌کند و آمریکایی ها را تعقیب و شکار می‌کند، هیچ انتقادی را بر نمی‌تابد.

آنتونوف تاکید کرد: این ایالات متحده است که شهروندان روسی را در سراسر جهان مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و آنها را به بهانه‌های ساختگی به زندان می‌اندازد. اشتیاق شدید جاسوسی در آمریکا بیش از حد است.

دادگاه منطقه‌ سوردلوفسک روسیه به تازگی ایوان گرشکویچ روزنامه‌نگار «وال استریت ژورنال» را به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال حبس محکوم کرد.

بازپرسان این پرونده گفته‌اند که این شهروند آمریکایی در مارس ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲)، اطلاعات محرمانه‌ای را به دستور سازمان جاسوسی آمریکا سیا درباره یکی از بزرگترین مجتمع های علمی و صنعتی روسیه و یکی از بزرگترین سازندگان تانک جنگی در جهان در منطقه سوردلوفسک جمع آوری کرده است. گرشکویچ همان زمان بازداشت شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: تحقیقات، شواهدی دال بر دست داشتن گرشکویچ در فعالیت‌های جاسوسی دارد و سرویس‌های اطلاعاتی روسیه و آمریکا در مورد امکان مبادله در تماس هستند.

منبع: ایرنا

717256