انتقاد روسیه از نظامی‌سازی نروژ شمالی

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) گفت: نظامی‌سازی نروژ شمالی امنیت آن را افزایش نمی‌دهد، بلکه تنها باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.
تصویر انتقاد روسیه از نظامی‌سازی نروژ شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون، ماریا زاخارووا درباره طرح نروژ برای حضور و فعالیت‌های نظامی خارجی در داخل این کشور، اظهار داشت: ما بارها در خصوص افزایش تمهیدات نظامی نروژ، افزایش تعداد رزمایش‌ها و رویدادهای عملیاتی با مشارکت متحدان و افزایش حضور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قطب شمال اظهار نظر کرده‌ایم.

وی افزود: ما [همچنین] به تبدیل تدریجی مناطق شمالی نروژ، در مجاورت مرز روسیه و نروژ، به یک پایگاه نظامی کاملا مسلح و مستحکم ناتو اشاره کرده ایم. در این خصوص، خاطرنشان می‌کنیم که نظامی‌سازی نروژ شمالی امنیت آن را افزایش نمی‌دهد، بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت و باعث تشدید تنش می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد که مسکو تهدیدی برای نروژ نیست.

بر اساس این گزارش، فرماندهی عملیاتی نیروی مسلح نروژی «فینمارک» در اواخر ژوئن (خرداد/تیر) پیشنهاد کرد که محدوده مرزی برای منع فعالیت‌های نظامی ناتو را ۶۵ کیلومتر به سمت شرق تغییر دهد تا از مناطق سودمندتری از نظر راهبردی، برای فعالیت‌های نظامی و آموزشی این ائتلاف استفاده شود.

به گزارش ایرنا، نروژ دارای مرز مشترک کمی با روسیه است. روابط میان این دو کشور که مرز مشترک شمالگان دارند به تدریج در دوران پس از جنگ سرد و پیش از یکسری تنش‌ها در پی الحاق شبه جزیره کریمه در ۲۰۱۴ توسط روسیه بهبود یافته بود. اما نروژ در سال ۱۴۰۰ با حضور یک پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود موافقت کرد.

نروژ از زمان پیوستن به ناتو در ۱۹۴۹، اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد تا نیروهای خارجی در کشورش و زمان صلح پایگاه ایجاد یا تسلیحات اتمی را در آنجا ذخیره کنند، اگرچه از برگزاری رزمایش‌های نظامی در خاکش استقبال می‌کند.

منبع: ایرنا

717254