تا انتخابات

جبهه اصلاحات ایران:

کاندیدا نداریم

جبهه اصلاحات ایران اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کاندیدایی ندارد.
نتایج مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری (رای تمایل اعضای شورای نگهبان به نامزدها) بسیاری را شوک زده کرده است حذف علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و برخی دیگر از نامزدهای سرشناس در کنار تایید تمامی نامزدهای دیگر انتقادها به شورای نگهبان را شدت بخشیده است.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اعتراض به ردصلاحیت های اخیر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزدی ندارد.
اعلام اسامی هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان در روز گذشته بیش از اینکه به ایجاد شور انتخاباتی در فضای جامعه کمک کند سبب ایجاد پرسش‌های فراوانی شد که شاید پاسخ این سوالات را تنها خود اعضای این شورا بتوانند بدهند.
مدرس علوم دینی اهل سنت با تاکید بر اینکه باید تمام تلاش ما حفظ سلامت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باشد، گفت: بی‌رونق کردن انتخابات، به راه‌اندازی شبهات انتخاباتی و در نهایت ایجاد اغتشاش در کشور از جمله مهمترین دسیسه‌های گروه‌های اپوزیسیون در خارج از کشور است که از هم اکنون زمزمه این شیطنت‌ها به گوش می‌رسد.

به مراتب حتی عجیب‌تر از آنچه تصورش می‌شد، تایید صلاحیت نشدن علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری را بسیاری از هر زاویه‌ای که می‌نگرند نمی‌توانند هضم کنند. وضعیت به گونه‌ای است که آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی از اعضای شورای نگهبان که البته برادرش جزو رد‌صلاحیت شده‌هاست، می‌گوید‌: «‌هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل‌دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید‌ صلاحیت‌ها و چه در عدم‌ احراز صلاحیت‌ها.» اما در این ماجرا چند مساله و البته نگاه نیز قابل‌بررسی است.
رهبر معظم انقلاب بر توسعه دایره احراز صلاحیت‌ها با قید ضروری «رعایت موازین قانونی» تاکید دارند. بدیهی است که در عدم احراز صلاحیت برخی از نامزدهای اخیر چنانچه «موازین قانونی» کاملاً رعایت شده باشد، صورت‌مسئله با آنچه در سال ۸۴ اتفاق افتاده تفاوت جدی دارد و طبعاً ادامه ماجرا نیز با سال ۸۴ متفاوت خواهد بود.
4 طیف از رقابت انتخابات 1400 بیرون ماندند و نه ‌فقط «اصلاح‌طلبان» و «اعتدالیون و طیف دولت»، بلکه حتی «اصولگرایان معتدل و میانه‌رو» نیز از دایره خودی‌ها خارج شدند. یاران «دولت بهار» و طیف نزدیک به «احمدی‌نژاد» هم از این دایره بیرون افتاده‌اند.

عضو شورای نگهبان در انتقاد از رد صلاحیت های گسترده نوشت: سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است.
اسحاق جهانگیری در بیانیه ای اعلام کرد که به خدا پناه می برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش ها و جریان های سیاسی بویژه اصلاح گرایان می دانم.
دفتر اطلاع‌رسانی مسعود پزشکیان پس از عدم احراز صلاحیت او توسط شورای نگهبان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پزشکیان قصد اعتراض به تصمیم شورای نگهبان را ندارد.
عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مراسم قرعه کشی برنامه های تبلیغی انتخاباتی امشب یا فردا شب برگزار خواهد شد، از برنامه ریزی برای برگزاری سه مناظره تلوزیونی، سه مناظره رادیویی و دو مستند برای هرکدام از نامزدهای انتخاباتی خبر داد.