دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

نتایج یک بررسی تازه که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا با عنوان "طب داخلی جاما" منتشر شده نشان می دهد که استفاده از دو ماسک می تواند شیوع بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد.
احمدرضا دلیران فیروز تحلیلگر راهبردی سیاست و عضو هیئت مدیره پژوهشکده مطالعات راهبردی فلسطین/شاید مهم ترین تغییر برگشت ناپذیر در علوم سیاسی پس از جنگ جهانی دوم این بود که دامنه رشته علوم سیاسی گسترش یافت و شامل مطالعه سیاست در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شد، مناطقی که عمدتا به نفع اروپا و آمریکای شمالی نادیده گرفته شده بودند.
حکایت زنان ناصرالدین شاه، حکایت عجیب و غریبی است. از تعداد زیادشان که بگذریم، عکس‌های قدیمی منتشر شده از حرمسرای پادشاهی و چهره‌های خاص این زنان که شباهتی به استاندارد‌های چهره‌ای ملکه‌های دنیا ندارد، آن‌ها را جزو حاشیه‌های جذاب دوره قاجار قرار داده است. زنانی که پشت چهره‌های زمخت شان، حکایت‌های جالبی دارند.
روزنامه نگاری در تاریخ معاصر ایران (بخش سوم)؛

ارومیه نخستین شهرستانی که صاحب روزنامه شد

ارومیه، نخستین شهرستانی که در تاریخ روزنامه نگاری ایران صاحب روزنامه شد و این روزنامه به زبان آشوری چاپ می شد.
از زمان مارکس و انگلس، دانشمندان علوم سیاسی بحث در مورد اهمیت نسبی فرهنگ ساختارهای اقتصادی در تعیین رفتار انسان و سازماندهی جامعه را ادامه بودند.در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، اقتصاددانان ایتالیایی، گائتانو موسکا(۱۸۵۸-۱۹۴۱)و ویلفردو پارتو(۱۸۴۸-۱۹۲۳)، تحلیل مارکس مبنی بر اینکه جامعه توسط نخبگان اداره میشود را تکرار کردند، اما آن ها این موضوع را هم دائمی و هم طبیعی می‌دانستند.
تشخیص علت خارش پوست دشوار است، گاهی علت آن ساده است، اما ممکن است علامت مشکلات جدی تری باشد، مانند بثورات پوستی یا یک بیماری دیگر.

آرمان داریوش منتشر کرد؛

تصویری از صف واکسن پزشکان +عکس

داریوش آرمان، روزنامه نگار قدیمی با انتشار عکسی در صفحه شخصی توئیتر خود نحوه واکسن زدن پزشکان را به تصویر کشید.
کیپ هورن خطرناک ترین منطقه زمین است که در بین دریانوردان سرزمین مرگ نام گرفته است.

«وقتی سوار ماشین شدیم، مثل همیشه از سقف بیرون رفت. تو اتوبان بودیم که یهو ترافیک شد و شوهرم پاشو گذاشت رو ترمز. پسرم با قفسه سینه خورد به لبه سان‌روف. دکترا گفتن استخوان جناق سینه‌ش شکسته و ریه شو پاره کرده و نتونستن براش کاری کنن. پسر نازنینم از دست رفت.»
نگاهی به آثار گرهارد ریشتر؛

هنرمندی که نقاشی را حماقت می داند!

گرهارد ریشتر، هنرمند آلمانی که سبک‌های بی‌شماری را در آفرینش آثار هنری تجربه کرده است، نگاه متفاوتی به هنر دارد و می‌گوید: «برای نقاشی کردن باید به آن عمیقاً اعتقاد داشت. دغدغه و شور نقاشی، ما را به این باور سوق می‌دهد که جهان را می‌توان با آن متحول ساخت. اگر چنین نباشد هیچ انگیزه‌ای برای کار باقی نخواهد ماند و بهتر است آن را رها کنیم. چون نقاشی اساسا حماقت است.»
خشونت‌خانگی مصادیق متنوعی دارد؛ خشونت‌های روانی، عاطفی، جسمی، جنسی، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها و ... . بیشتر قربانیان خشونت‌خانگی علیه بزرگ سالان، زنان هستند اما این به آن معنا نیست که مردان مورد خشونت قرار نمی‌گیرند.