عجیب ترین شهرهای ایران را بشناسید

شهرهای عجیب زیادی در ایران وجود دارند که هر کدام به دلیل داشتن ویژگی خاصی شهرت پیدا کرده‌اند.
تصویر عجیب ترین شهرهای ایران را بشناسید

فقط آداب‌ و‌ رسوم فرهنگ‌ها و اقوام مختلف نیست که ممکن است بعضی از اوقات به نظرمان عجیب و غریب باشد. بعضی از شهرها ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند که باعث شده است به‌عنوان عجیب ترین شهرهای ایران شناخته شوند و از سراسر دنیا گردشگران زیادی برای دیدن این شهرها به ایران سفر کنند.

اردکان، شهر ثروتمندها

اردکان یکی از شهرهایی است که به شهر ثروتمندها شهرت دارد. این شهر با قدمت ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد، در نزدیکی کویر مرکزی ایران واقع شده است. وجود معادن متنوع با حجم ذخیره زیاد از جمله منابع ثروت‌ساز برای مردم این منطقه است.پسته اردکان نیز از جمله تولیدات باغی این منطقه می‌باشد.

لار تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه

همه چیز از یک زلزله وحشتناک شروع شد، زلزله‌ای در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ شهر لار را ویران کرد. بعد از آن زلزله هولناک، شهر جدید لار را ساختند. لار جدید ۶ کیلومتر با لار قدیم فاصله داشت. نقشه شهر لار بر اساس اصول جدید و به صورت ضد زلزله بنا شد.

مهندسان نقشه کش، خوب می‌دانستند که این شهر روی یک گسل عظیم است و این امکان وجود دارد که دوباره قربانی زلزله شود. برای همین از یک طرح شطرنجی استفاده کردند. به این صورت که کلیه خیابان‌ ها یکدیگر را قطع می‌کنند. این نقشه، شهر را مملو از تقاطع کرد. اما حتی یک کوچه هم در آن وجود ندارد. خیابان‌های عریض و ساختمان‌های کم‌ارتفاع و مستحکم، به مردم این شهر در هنگام وقوع زلزله، شانس بیشتری برای ادامه زندگی می‌بخشد.

شهر جدید لار نه فقط در ایران، بلکه در خاورمیانه هم به عنوان تنها شهر بدون کوچه شناخته شده است. لار در استان فارس قرار دارد.

ایوان، شهر بدون غسالخانه

در شهر ایوان واقع در استان ایلام، به علت رسم و آیین کهن خود، مردگان را در حیاط خانه غسل می دهند و هیچ کس برای تدفین و غسل مرده به غسالخانه نمی رود .این در حالی ست که در نزدیکی این شهر ،بنا به دستور شهرداری، غسالخانه یی احداث و تجهیز شده اما مردم همچنان میت خود را در خانه غسل می دهند که باعث اعتراض بعضی از اهالی این شهر شده زیرا آنها نگران فرزندان خود هستند و می گویند هربار که میتی را در خانه غسل می دهیم تا مدتها فرزندانمان آرامش و آسایش ندارند.

چالدران شهر بدون کولر

شاید باورش برای خیلی از ما سخت باشد که حتی در تابستان داغ، شهری وجود دارد که مردمش از کولر استفاده نمی‌کنند. چالدران در بین رشته کوه های زاگرس قرار دارد و وجود پارک جنگلی و باغ‌های اطراف این شهر، باعث شده که آب و هوایش آنقدر مطلوب و دلپذیر باشد که نیاز به وسایل سرمایشی نیست.

در پشت بام‌های این شهر، نشانی از کولر دیده نمی‌شود. حتی هنگام ساخت ساختمان، معماران جایی برای هیچگونه وسیله سرمایشی در نظر نمی‌گیرند. چالدران در آذربایجان غربی قرار دارد.

جلفا شهری بدون گورستان

شهر جلفا یکی از شهرهای مرزی استان آذربایجان شرقی و تنها شهر بدون گورستان در ایران است. شاید برای‌تان این سوال پیش بیاید که مردم این شهر، افراد فوت شده را کجا دفن می‌کنند؟ تمام جمعیت این شهرستان را افراد غیر بومی تشکیل می‌دهند. همینطور رسم دفن کردن اموات در زادگاه اصلی‌شان باعث شده که اهالی جلفا، عزیزان از دست رفته خود را به روستا و شهرهای اطراف که زادگاهشان محسوب می‌شود، منتقل و آنجا دفن کنند. به همین دلیل تلاش برای ایجاد قبرستان در این شهر بی‌نتیجه بوده است.

کیش تنها شهر بی موتورسیکلت

تصور کنید شهری وجود دارد که در آن هیچ موتوری نیست. موتور سواری در جزیره کیش ممنوع است و موتورها در این جزیره پلاک نمی‌شوند. بنابراین کیش به شهر بدون موتورسیکلت معروف است.

بندر عسلویه پرجمعیت ترین شهر مهاجر نشین ایران

بندر عسلویه یک شهر بندری در استان بوشهر در سواحل خلیج فارس است. این بندر به دلیل پروژه بزرگ پارس جنوبی که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند، مورد توجه افراد جویای کار قرار دارد. به همین دلیل عسلویه شهری است که جمعیت مهاجران و نیروهای مشغول به کار در آنجا تعدادشان یازده برابر جمعیت بومی است.

پاوه شهری بدون چراغ قرمز

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید در شهر پاوه تا به حال هیچ راننده‌ای پشت چراغ قرمز نمانده است. دلیل اصلی این اتفاق، نبودن زمین مسطح در تقاطع خیابان‌های این شهر است. چون پاوه شهری پلکانی به شمار می‌رود. یکی از نکات مثبت نداشتن چراغ قرمز در پاوه، رعایت حق تقدم در رانندگی است که باعث شده آمار تصادف در این شهر بسیار پائین باشد. پاوه در استان کرمانشاه قرار دارد.

اندیمشک شهری با سه سد جهانی

اندیمشک تنها شهری در خاورمیانه است که سه سد بزرگ در مقیاس جهانی دارد. بیش از ۸۰ درصد برق کشور را اندیمشک تامین می‌شود. کرخه، دز (شهدای چهارآذر) و بالارود از سدهای این شهر به شمار می‌روند. اندیمشک از شهرهای استان خوزستان است.

389906