یادداشت‌ها

نگاهی به انتقال آب خوزستان؛

کلاهتان را بالاتر بگذارید

مسئله انتقال آب از خوزستان و چهارمحال و بختیاری به استانهای مرکزی ایران چیز تازه ای نیست و تقریبا طی دهه ی اخیر جزو پُرمناقشه ترین موارد زیستی و سیاسی کشور بوده است. 

ایجاد قرارگاه اقتصاد مقاومتی به‌منظور ایجاد ثبات اقتصادی در کشور و جلوگیری از تصمیم سازی های جزیره‌ای در چنین شرایطی از اهم اولویت های دولت باید باشد ضمن آنکه دولت مسئولیت خود را فراموش نکند.
یادداشت/ آیت الله سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد طی یادداشتی به به عناصر مادی و معنوی و رابطه متقابل آن پرداخت.
یادداشت/ تاریخ انقلاب اسلامی ایران مملو از اتفاقات بیشماری است که سراسر سلحشوری و شجاعت ملت ایران را به رخ دنیا کشیده است، اتفاقاتی که برای به دست آوردن استقلال و خارج شدن از زیر یوغ بیگانگان و برای حفظ انقلاب اسلامی صورت گرفت و در تمام آنها مردم همیشه پایبند اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش عمده ای داشته اند، از جمله این اتفاقات باید به روز تاریخی ۱۳ آبان اشاره کرد که در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از مقاطع مهم و حساس بشمار میرود که توانست به جهانیان ثابت کند ملت ایران ملتی مستقل و پایبند به آرمان های انقلاب و امام راحل هستند.
یادداشت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

شهرهای جهانی صنایع‌دستی، مزیت ایران برای توسعه گردشگری

۳۱ اکتبر مصادف با دهم آبان روز جهانی شهرها نام‌گذاری شده است تا فرصتی برای توجه ویژه دولت‌ها و مجموعه سازمان‌ها و نهادهای دخیل در موضوع شهر، توسعه شهر، برنامه‌ریزی شهری و دیگر مباحث و حوزه‌های مرتبط با این پدیده جهان‌شمول و تاریخی، فراهم کند.
در پایانِ یک سمینارِ مجازی اخیرِ مجمع جهانی اقتصاد (داوس) پیرامونِ فناوری‌های جدید در اقتصاد بین‌الملل، به وضوح روشن بود که منطقِ یک ایدئولوژی دیگر منسوخ شده است.
یادداشت/ با نگاهی به خریدهای تیم فوتبال ذوب‌آهن نمی‌توان به نتیجه گرفتن این تیم در لیگ بیستم فوتبال ایران امیدوار بود اما شاید یک معجزه بتواند شرایط سبزپوشان اصفهانی را تغییر دهد.
ترامب با بایدن ! مشارکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ! رای های خاکستری ممکن است در سرنوشت انتخابات این کشور موثر باشد ! پیش بینی شرکت بیش از ۶۵‌درصدی رای دهندگان‌! انتخاب‌ دو رقیب در هاله ای از ابهام! دمکرات ها از هم‌اکنون نگران برهم‌زدن نتیجه انتخابات از سوی ترامپ هستند !
یادداشت/آنچه طی سالیان اخیر سبب افت و عقب ماندگی فوتبال کشور شده، به طور مستقیم یا غیرمستقیم ریشه در ضعف و ناکارآمدی مدیرانی داشته که فوتبالی نبوده و از جاهای دیگری به این عرصه ورود کرده اند. افرادی که بعضا با اصول اولیه مدیریت بیگانه بوده و هیچ گاه نیز سعی نکرده اند در این زمینه تحصیلات آکادمیک داشته و حتی از اهالی فوتبال و پیشکسوتان باتجربه در کنار خود استفاده کنند.
نگاهی به ماجرای دختر آبادانی:

ابرهای ما به ابرهای هیچ آسمانی شبیه نیست

یادداشت/تقریبا سه روز است که از اتفاقی که به" دختر آبادانی " معروف شد گذشته و در این مدت واکنشها بیش از اندازه متنوع و گاه افراطی شده است. این اتفاق قبل از هرچیز رسانه ها، سیستم دادگستری و جامعه شناسان را به مبارزه طلبیده و هر لحظه بر فشار افکار عمومی افزوده، بطوری که فیلم ها و توضیحات مختلفی که پس از آن حادثه از منابع رسمی و غیر رسمی ساخته و منتشر شده، افکار عمومی را قانع و روشن نکرده است.
وضعیت بازار در کشور ایران؛ بویژه در 2 سال اخیر آدم را یاد قصه اصحاب کهف می اندازد. با این تفاوت که آنها پس از سیصد سال، فقط یک بار، شاهد تغییر محسوس در بازار و جامعه شده اند ولی مردم ایران هر صبح که از خواب بیدار می شوند متوجه می شنود چقدر قیمت اجناس مختلف در مقایسه با روز گذشته، افزایش یافته است و از این رو؛ هر روز این بخش از تغییر قیمت کالاها در بازار در قصه مردان آنجلس برای ما تکرار می شود و شاید بتوان بر هموطنان ما در دوره دوم مسئولیت آقای روحانی در مسند ریاست جمهوری؛ لقب مردان اینجلس را گذاشت.

تفاوت نرخ دلار و ریال ایران باعث شده تا ایران به یک مقصد گردشگری ارزان‌قیمت تبدیل شود و اگر این تفاوت یک آسیب اقتصادی محسوب می‌شود، اما بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ایران در دوران پساکرونا، با سیل عظیم تقاضای سفر مواجه خواهد شد و مقصد گردشگری ارزان‌قیمت می‌تواند به فرصتی بی‌بدیل برای اقتصاد کشور تبدیل شود.
سال‌هاست که همه می‌دانیم صادرات کلید موفقیت توسعه اقتصاد و صنعت کشور است. صادرات از چند منظر موضوع مهمی است. نخست وقتی صادرات داریم که کالایی رقابت‌پذیر در سطح جهانی داریم؛ کالای رقابت‌پذیر یعنی کالای باکیفیت و قیمت مناسب. برای صادرات، باید به دانش و فناوری روز مربوط مسلح باشیم. پس وقتی صادرات داریم یعنی در حال سرمایه‌گذاری روی تحقیق‌وتوسعه هستیم.
درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی می خوانیم، است در این نوشتار تلاش می‌شود تا به تشریح اقتصاد مقاومتی با رویکرد زنجیره ارزش بپردازیم.
حوزه بازرسی وزارت کشور در گزارشی، نتیجه ارزیابی عملکرد استانداری های کشور در شاخص‌های اختصاصی و عمومی را اعلام کرد و آنچه از جدول فوق برمی آید خوزستان تهِ جدولی ست.