یادداشت‌ها

فصل بودجه است و بازار تحلیل‌ها و انتقادات بر بودجه گرم اما بودجه تازه به مجلس داده شده است و هنوز نمیشود در خصوص آن به وضوح صحبت کرد.
علی اکبر نیکو اقبال، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، ضمن انتقاد به پایین بودن حداقل حقوق و همچنین غیر واقعی بودن پیش بینی دولت از فروش نفت در بودجه 1400، درباره اصول بودجه ریزی در شرایط رکود تورمی توضیحاتی ارائه داد و گفت: سیاست های ضد تورمی کاملا مشخص است و اصلاحات اقتصادی باید در راستای کاهش هزینه های زائد دولت باشد.

یادداشتی به مناسبت هفته معلولان

معلولان جامعه را در یابیم!

یادداشت/ به مناسبت هفته و روز جهانی معلولان معلولان جامعه را دریابیم!
یادداشت/ اهدای خون و فرآورده های خونی در این روزها که همه‌گیری کرونا جوامع را تهدید می کند با وجود شرایط خاص یکی از نشانه های انسان دوستی است که خوشبختانه با رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز سازمان انتقال خون این اطمینان خاطر را بوجود آورده که اهدای خون موجب آلودگی به ویروس کووید ۱۹ نخواهد شد.

یادداشت/ علی میرزاخانی؛ نقل است یک بنده خدا هر کجا می‌نشست از امورات مملکت چنان می‌گفت که بی‌حساب و کتاب است و از جمله استدلال‌هایش این بود که سه بار سربازی رفته و هیچ کس نفهمیده است! مثال‌های شبیه این نوع شیرین‌کاری‌ در اقتصاد ایران کم نیست و داستان نرخ بهره از جمله این مثال‌هاست. این حکایت که اقتصاد ایران، نرخ تورمی در مرز ۴۰ درصد دارد و بازارها در معرض هجوم مستمر نقدینگی هستند.
نویسنده جوان لر در یادداشتی درس آموز خطاب بهاره رهنما به دلیل توهین به قوم لر نوشت:

از خود بی خبر، شعور ذاتی است

قوم لر در طول تاریخ این سرزمین به ایمان، شجاعت و دلیری و بزرگی شهره اند این قوم اصیل قطعا با اظهارات تهی از شعور یک سلبریتی ! کوچک نخواهد شد اما در این یادداشت تنها سعی می شود پاسخی به سرکار خانم رهنما داده شود. نگارنده همچون او از مسیر ادب خارج نمی شوید و طبق آموزه های دینی خود دلسوزانه با دلی پر خون به عنوان یک جوان لر نکاتی را تقدیم می دارد.

این روزها آنچه درباره عملکرد دولت مورد نقد قرار گرفته، عدم توانایی مسوولین دولتی در رسیدگی به معیشت بخش بزرگی از جامعه است...
علی حاتمی را همه می شناسیم. مرد شاهکارهای تاریخ سینمای ایران مردی که دیالوگ هایی از بطن جامعه ایرانی می آفرید.
همگی دچار بی حسی موضعی شده ایم. دیگر از خیلی چیزها دردمان نمیگیرد. درد تکراری و گاها شدید کم کم دیگر عادی میشود و بعد از مدتی حتی به شکل خوشایندی تبدیل به عادت میشود. و این آغاز یک بیهوشی کامل است.
یادداشت/ یا تصور کنید، همسر، خواهر و یا مادرتان در دام چنین اشباه الرجالی گرفتار آمده‌اند و شما توسط همسایه‌ها و آشنایان پس از انتقال ایشان به بیمارستان به شرط آنکه شانس به او رو آورده باشد و به سردخانه‌ مزارستان منتقل نشده‌ باشد از ماجرا مطلع شده‌اید؛ از شما می پرسم چه حال و حسی بهتان دست می‌داد؟
یادداشت اختصاصی؛

« بیمه» و ارتباطات آیینی

ابزارهای ارتباطی و شبکه ای مختلف باعث شده که عصری جدید در تاریخ اطلاع‌رسانی و ارتباطات جمعی کلید بخورد.
مگر میشود « مارادونا » را نشناخت درست مثل « محمدعلی کلی»  سالمندان و کودکان همه و همه او را می شناسند. مردی که دیگر در میان ما نیست. ستاره آرژانتینی که خارج از مستطیل سبز به مردم کمک می کرد و از سیاست امپریالیسم انتقاد می کرد. 
یادداشت/ جنایت‌هایی در سطح ترور دانشمند شهید فخری‌زاده که در قالب تروریسم دولتی، با تایید مقامات امریکایی، همکاری مستقیم رژیم صهیونیستی و استفاده از گروه تروریستی منافقین در خاک جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد در کمال تاسف به امری عادی برای نظام بین‌المللی بدل شده است...
یادداشت/«مجتبی درودی»، مدرس دانشگاه، پژوهشگر زبان‌های باستانی و ایران‌شناس در یادداشتی که اختصاصا در اختیار تارنمای پرسون قرار داده است، از رازهای انقراض شیرهای ایرانی نوشته است.
یادداشت/ حزب کارگزاران سازندگی بعنوان میراث سیاسی مرحوم هاشمی رفسنجانی در کنار حزب اعتدال و توسعه دو بال سیاسی در جناحین سیاسی چپ و راست سازماندهی شد . پدیده های سیاسی همچون خاتمی و روحانی از این دو بال در سیاست ایران رونمایی شد .
یادداشت/با تناقض گویی هرگز نمی توان بر ویروس کرونا در کشور پیروز شویم و تا زمانی که این همه تناقض گویی در جامعه رواج دارد امیدی به بهتر شدن وضعیت نیست.

"شاید کمتر کسی از هم‌نسلی‌هایم باشد که «صادق المهدی» نخست‌وزیر اسبق و رئیس حزب «الامه» سودان را که چهارشنبه پنجم آذرماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در سن ۸۵ سالگی درگذشت، نشناسد و حضور پُر رنگ او را در عرصه سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی نداند"
این روزها بیشترین کلمه‌ای که بسیاری از خانواده‌های ایرانی بعد از کلمۀ «کرونا» به کار می‌برند کلمۀ «شاد» است. چون فرزندان دلبند آن‌ها تقریباً هر روز صبح باید گوشی به دست به مدرسه‌ای به نام «شاد» بروند. البته مدرسه‌ای که مجازی‌ست و قرار است راه اصلی دور زدن کرونا برای دانش‌آموزان ایرانی باشد...
یادداشت/ پدیده جالبی در سه هفته گذشته رخ داد. یک هفته قبل از انتخابات آمریکا، ظاهرا همزمان با بحث در مورد استیضاح وزیر محترم اقتصاد، ناگهان قیمت ارز شروع به متعادل شدن می‌کند و به یک نوعی قیمت ها پایین می‌آید. البته با انتخاب آقای بایدن این روند ادامه می‌یابد و تصویب می‌شود و این روزها به سطح حدود ۲۵ هزار تومان نزدیک شده است.