یادداشت‌ها

به مناسبت جشن سده؛

پرستش ز مستی‌ست در کیش مهر

هر ساله، در شامگاه ده بهمن مراسمی با عنوان جشن سده برگزار می‌شود که ازسنت‌های دیرینه ایرانیان باستان به شمار می‌رود. «مجتبی درودی»، پژوهشگر تاریخ و زبان‌های باستانی در یادداشت کوتاهی که در اختیار رسانه پرسون قرار داده، پیشینه این مراسم را در ادبیات فارسی بررسی کرده است.
نگاه «خط ویژه» یک الگوی فکری است؛ این الگوی فکری به دلایل مختلفی، مسیری خاص برای برخی نسبت به سایرین در نظر گرفته می‌شود. الگوی «خط ویژه» برابرتر بودن است؛ و شاید هم همین برابرتر بودن ما را از پرداختن از حل مسائل اساسی کشور باز می‌دارد.

یادداشت/ افزایش تحرکات مزبور به‌نوعی جهت روحیه‌بخشی به نیروهای سرگشته و متفرق وبی‌روحیه تکفیری و نوعی فراخوان به آنان برای از سرگیری عملیات ناامن‌سازی است. ضمن این‌که نوعی یارگیری و جذب نیروی جدید نیز به شمار می‌رود.

بعد از گذشت یک‌ سال از محدودیت‌های کرونایی، اینک به نظر می‌رسد شرایط تا حدودی بهبود یافته بنابراین کسب و کارهای حوزه گردشگری که تعطیل شده بودند با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی به گردونه فعالیت بازگشته‌اند. این اخطار جدی را نباید فراموش کنیم که که ویروس کرونا همچنان در بین ما زندگی می‌کند و مترصد کوچک‌ترین سهل‌انگاری شهروندان است تا دوباره موجی ویرانگر از بیماری و مرگ را به راه‌اندازد.


رفع تحریم به تنهایی اقتصاد را نجات نمی‌دهد این بار باید هوشمندانه عمل کنیم و همزمان با لغو تحریم، مشکلات ساختاری در اقتصاد را حل کنیم تا آثار لغو تحریم بهتر دیده شود.
مخالفان پیوستن ایران به FATF معمولا پشت یکسری تعابیر، الفاظ و اصطلاحات فنی و مرتبط با تجارت بین‌المللی و اقتصادی پناه می‌گیرند و با طرح این اصطلاحات، سعی می‌کنند تا مخالفتشان را با پیوستن ایران به FATF توجیه کنند و دفاع منطقی که در جهت منافع ملی است را ارائه دهند، درحالی‌که واقعیت چیز دیگری است.
در حال حاضر بحث پیوستن ایران به FATF مطرح نیست، بلکه بحث بر سر تکمیل برنامه اجرایی FATF است که ایران در سطح عالی سیاسی نسبت به آن متعهد شده تا ما‌به‌ازای آن بتواند از بیانیه «پلن بی» یا «بیانیه مجمع FATF» خارج شود.
علیرضا صلواتی، کارشناس اقتصاد، در یادداشت تازه خود به بررسی مزایای استخراج بیت کوین در ایران پرداخته است. او از منابع انرژی ایران، بحث تحریم‌ها و وجود دو پیک مصرف در سال، به‌عنوان ویژگی‌هایی یاد می‌کند که ایران را به کشوری مناسب در بحث استخراج بیت کوین تبدیل می‌کند. در ادامه یادداشت او را بخوانید.

فلسفه تدوین و تصویب قوانین مشخص و متفاوت از سرزمین اصلی، بر فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به منظور تامین مصلحت‌اندیشی و رفع نیازهای عمومی کشور، درخصوص جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و بازاریابی و بازارسازی برای تولیدات کشورمان، بنا شده است.
یادداشت/ در روز اول بهمن 99 و مصادف با تحلیف بایدن، رئیس جمهور امریکا، آقای رئیس جمهور ما سخنانی داشت که از نظر من به عنوان یک شهروند ساده که در هیچ جا دستی ندارد و به هیچ جریانی وابسته نیست خیلی عجیب آمد و باعث تأثر شد.
محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مردم اردکان و رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی، طرح پردیسان را نماد نگرش همدلانه در راستای حفظ منافع عمومی و تلاش برای عبور از نامتوازن بودن توسعه و رسیدن به توازن مردم مدار در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و گردشگری اردکان دانست.
رشد تقاضا در بخش خانگی در ماهای سرد به‌صورت فصلی بوده و قریب به ۷۰ درصد از این تقاضا در طی ۸ ماه گرم سال از بین خواهد رفت. جهت پوشش تقاضا مقطعی چند راهکار عمده قابل‌تصور است. یکی از این راهکارها ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز به‌صورت پراکنده است که می‌تواند از استفاده سوخت سنگین در صنایع و نیروگاه‌ها جلوگیری کند.
خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از کاخ سفید و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.
علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت در یادداشتی در اینستاگرام با تاکید براینکه فضای مجازی را نمی‌توان با نوع خاصی از نگرش و سیاست‌گذاری فرهنگی بررسی کرد، نوشت: بی تردید فضای مجازی، در آینده بخش اعظمی از اقتصاد جوامع را تشکیل خواهد داد.
دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نه تنها به گسترش شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا دامن زد بلکه با ایجاد یک دوقطبی قدرت در سطح کلان، جامعه آمریکای تا گلو در مشکلات ناشی از مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را دستخوش جنگهای ایالتی و نژادپرستی نیز کرده است.
یادداشت/ در حالیکه تحریم های متفاوت دشمن طی این سالها عرصه را بر بنگاه های تولیدی و صادراتی تنگ‌ نموده، خوشبختانه بودند شرکت هایی که با تکیه بر توانمندی های داخلی؛ بهره مندی از علم و تکنولوژی روز دنیا و تلاش جهت بومی سازی و خود کفایی، با اراده ایی پولادین در شرایط سخت اقتصادی با تولیدات و صادرات برای کشور ارز آوری قابل توجه ایی را به همراه داشته و توانسته اند در جبران کمبودهای ناشی از فروش نفت؛ نقش بسزایی را ایفا کنند. اما تعدادی از شرکت های ملی و موفق که شاید به اندازه انگشتان دو دست هم نباشند؛ توانستند به لطف پروردگار و رهنمودهای مقام معظم رهبری و با آگاهی از نیازهای کشور و همین طور دسیسه های دشمن، تهدیدها را با تعهد و تعصب انقلابی تبدیل به فرصت کنند.
یادداشت/ در حالی که در نقاط مختلف کشور سازمان‌های متولی حفاظت از تنوع زیستی در حال برنامه‌ریزی برای حفاظت از یوزپلنگ‌، پلنگ، خرس سیاه، سمندر امپراتور و سایر گونه‌های ارزشمند جهت حفاظت از تنوع ژنتیکی اکوسیستم‌های متنوع کشورمان هستند در گوشه‌ای دیگری از کشور لودرها و ماشین‌آلات راه‌سازی در حال تخریب خانه این موجودات با ارزش در کوه سبلان می‌باشد.