یادداشت میهمان؛

آیا پدافند هوایی «اس300» در بوشهر مستقر شده؟

در پی تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی پس از هدف قرار گرفتن نفتکشش در دریای عربی، برخی خبرگزاری‌های عربی مدعی استقرار سیستم پدافند هوایی پیشرفته S300 در بوشهر شده‌اند.

تصویر آیا پدافند هوایی «اس300» در بوشهر مستقر شده؟

سایت خبری پرسون ـ در پی تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی پس از هدف قرار گرفتن نفتکشش در دریای عربی، برخی خبرگزاری‌های عربی مدعی استقرار سیستم پدافند هوایی پیشرفته S300 در بوشهر شده‌اند.

در همین خصوص چند نکته ذکر خواهد شد.

1) یک گردان از این سامانه پدافندی در بدو تحویل به ایران، در بوشهر مستقر شد و فعال شدن این سیستم در این بندر مربوط به سالهای گذشته است.

بندر بوشهر با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد همواره از جمله نقاط مهم برای ایران در طول تاریخ به شمار می‌رفته است.

اما در دهه‌های اخیر اهمیت این بندر به شدت افزایش یافت که چند دلیل عمده داشت:

یکم مجاورت با کشورهای کویت، قطر و سعودی

دوم، نزدیکی به جزیره خارگ که اصلی ترین پایانه صادرات نفت ایران است و همچنین بندر تجاری و گمرک این شهر

سوم، پایگاه های هوایی ششم شکاری که در جنگ با صدام از مهمترین مراکز نظامی ایران بود و امنیت خلیج فارس را به عهده داشت

چهارم، حضور منطقه دوم دریایی ارتش و همچنین منطقه دوم دریایی سپاه در این بندر که از پایگاه‌های دریایی بسیار راهبردی کشور هستند.

پنجم، وجود نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یک تنها نیروگاه اتمی کشور

در نتیجه ۵ فاکتور فوق به بوشهر موقعیت خاصی بخشیده اند و در نتیجه مسئولان عالی رتبه نظامی تصمیم گرفتند همان ابتدا یک گردان «اس 300» را در این شهر مستقر کنند و این موضوع ربطی به تهدیدات اخیر اسرائیل ندارد‌.

2)جمهوری اسلامی به خوبی می‌داند که اسرائیل و ایالات متحده به هیچ وجه به خاک ایران تعرض مستقیم نخواهند کرد و در نتیجه سطح آمادگی نیروهایش را اگر چه افزایش داده اما آنها در آماده باش صددرصدی نیستند که حاکی از جدی نگرفتن تهدیدات این رژیم توسط سران تهران است.

3) اما هدف رسانه های عربی همواره این بوده که فضای داخلی ایران را با اینگونه اخبارها ملتهب سازند و به گونه‌ای اخبار را منعکس کنند که بروز درگیری میان ایران و غرب قریب الوقوع است.

با وجود اینگونه خبرپراکنی ها باید اذعان کرد در اوج فشارهای ترامپ هنگامی که پهپاد گلوبال هاوک سرنگون شد و آبروی تسلیحات آمریکایی رفت و تکنولوژی نظامی آن در انظار جهانی ناکارآمد جلوه داده شد، مسئولان نظامی آمریکا زیر بار دستور حمله ترامپ به خاک رقیب نرفتند و شرایط کنونی نیز اصلا قابل مقایسه با ۲ سال پیش نبوده و به زعم نگارنده کوچکترین تجاوز مستقیمی به مرزهای ایران به هیچ وجه محتمل نیست.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

328993