یادداشت‌ها

یک کارشناس آبخیزداری و آبخوانداری ضمن اشاره به اینکه خالی شدن آبخوان‌های زیرزمینی به اعتقاد کارشناسان، ابرچالش کشور در حوزه آب به شمار می‌رود، تصریح کرده است: در این شرایط نفوذ باران و سیلاب به درون زمین پس انداز آب در بانک زمین خواهد بود.
در مورد این واقعیت که مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در شش ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داشته، تردیدی وجود ندارد و طرفین این مذاکره دلایل خودشان را برای روشن شدن نتیجه انتخابات داشتند.
از قتل 3 نفر در نزدیکی دادگستری تا زورگیری در بیخ گوش فرماندهی انتظامی؛

در کرمانشاه چه خبر است؟!

یادداشت/ای کاش مسئولان ریشه ها و علتهای این جرائم را که به اعتقاد کارشناسان بیشتر اقتصادی و فرهنگی است را بیشتر متوجه شوند و دغدغه آن را در خود بیش از اینها ایجاد کنند چراکه لااقل خانواده و عزیزان آنان نیز در این شهر پر تهدید زندگی می کنند.

تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن از چهره‌هایی نام‌آشنا تشکیل می‌شوند و تقریبا همه‌ آنها در دولت اوباما حضور داشته‌اند؛ ولی از این گزاره نمی‌توان نتیجه گرفت شباهت در سطح کارگزاران به شباهت در سطح سیاست‌گذاری قابل اشاعه است.
گزارش عملکرد تولید ناخالص داخلی چین و آمریکا در پایان ۲۰۲۰ از رقابت نزدیکتر اقتصاد چین و آمریکا خبر می‌دهد.اگرچه این اتفاق به مدد پاندومی ویروس کرونا رخ داده، اما روندهای پیش‌بینی شده حکایت از آن دارد که چین به سرعت در حال نزدیک‌تر شدن به جایگاه اقتصاد اول دنیاست.
جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دوست، متحد و شرکایی هستند که رابطه آنها در طول چهار دهه گذشته ادامه یافته است. نخستین دیدار آنها زمانی بود که بایدن حدود چهل سال داشت و سناتوری جوان به حساب می‌آمد. نتانیاهو هم دیپلماتی تازه کار و حدودا ده سال جوانتر از بایدن بود. با برقراری تماس تلفنی میان سران دو کشور اکنون این سوال مطرح شده که طرفین در اوج قدرت خود، روابط را در چه مسیری هدایت خواهند کرد؟
مردم برخی از کشورها در شرایط بحرانی و حاد، حتی حاضر نمی‌شوند اجناس خارجی را بخرند، تا از این طریق به اقتصاد ملی خود کمک کنند، چگونه می‌شود که  در ایران هنرپیشه‌های رسانه رسمی هر کدام، فرار سرمایه به کشورهای رقیب را تبلیغ می‌کنند!! و جالب است که این رفتار ضد ارزش نیز تلقی نمی‌شود. چرا؟ برای اینکه یک چیزی در این میان شکسته شده است.

بازارهای داخلی پس از کاهش چند روزه، در هفته منتهی به ۱۰ بهمن ماه دوباره سیر افزایشی را در پیش گرفتند. در مقطع کنونی شرایط اقتصاد کلان کشور به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی و وقایع داخلی و خارجی بوده و نااطمینانی گسترده در بازارها حکمفرما شده است.
یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: سفر منطقه‌ای وزیر خارجه را از منظر اینکه اولین سفر وی به این منطقه پس از آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان محسوب می‌گردد، بایستی مهم و در عین حال مثبت ارزیابی کرد.
از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید منطقه شاهد برخی از تحولات بوده است. ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله به دیرالزور و منطقه البوکمال در شرق سوریه این بار و در روزهای اخیر به غرب این کشور یعنی حماه حمله کرده است.
یادداشت/ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از زمان استقرا تا زمان حال، همواره در چند جبهه و با ابزارهای متناسب با آن جبهه درگیر بوده و قطعا این درگیری در آینده هم ادامه خواهد داشت

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی با اشاره به احتمال مسدود شدن اینستاگرام نوشت: مطالعه‌ای که درباره کاربران (یوزر) فارسی اینستاگرام انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۹۶ میلیون آدرس کاربر وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها کاربران کسب‌وکار هستند.
بانک مرکزی تا کنون مشکلات و چالش های صادرات را در عمل تجربه نکرده است و همین موضوع یکی از دلایلی است که سیاست های این نهاد در اکثر مواقع مطلوب فعالان تجاری و صادر کنندگان نیست.

در صورت تایید رای محکومیت فدراسیون فوتبال؛

۱۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰ از جیب چه کسی پرداخت می شود؟

یادداشت/چنانچه دادگاه عالی ورزش رای محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در برابر شکایت مارک ویلموتس را تایید کند، این فدراسیون باید ۱۲۴ میلیارد تومان به حساب این مربی واریز کند.

یک دانشمند عصب‌پژوه در دانشگاه مک‌مستر آزمایشی انجام داد. سرِ دو دسته (افراد قدرتمند و افراد نه‌چندان قدرتمند) را زیر دستگاه تحریک مغناطیسی مغز قرار داد. نتیجه جالب بود.
حوالی عصر روز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۲۸۸ بود که استبداد صغیر شکست خورد و ستارخان و باقرخان در رأس مجاهدان تبریز با همراهی مجاهدان گیلان و بختیاری، تهران را فتح کردند. اما درست یک روز بعد یعنی در روز شنبه، صدها نفر از افرادی که در جنگ شرکت نداشتند و در خانه‌های خود مخفی بودند و حتی بعضی از آنها از مستبدان بودند به محض شنیدن خبر پیروزی مشروطه‌خواهان و فرار محمدعلی شاه از خانه‌ها بیرون خزیدند و خود را شبیه مجاهدان ملی، مسلح و ملبس کردند و از فداکاری‌های خود در جنگ داستان‌ها سراییدند که به نام «مجاهدان روز شنبه» معروف شدند.
عباس عبدی نوشت: یک نفر توییت کرده بود که: ۱۲۸ کیلوبیت کافی است، لازم نیست باندش را پهن کنید، صداوسیما برای مردم کافیه، آموزش مجازی هم از شبکه آموزش پخش می‌شود، ستاره مربع هم با پیامک برای اشتغال‌زایی هست. این سوسول‌بازی‌های اقتصاد دیجیتال و اشتغال استارت‌آپی را هم جمع کنید برود.

کارشناس پژوهشی- حمایتگری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در یادداشتی با اشاره به اینکه اشتغال همزمان یکی از رایج‌ترین و پردامنه‌ترین انواع تعارض منافع در دستگاه‌های دولتی است به بررسی این موضوع پرداخته است.
مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در یادداشتی تشریح کرد؛

علل مخالفت عبری-عربی با برجام

سیدحسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در یادداشتی به ابعاد مخالفت های جریانات سیاسی عبری-عربی در خصوص برجام اشاره کرده است.