چرا به نمایندگان غیر متعهد تذکری داده نمی‌شود؟!

افزایش تمایل نمایندگان مجلس برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های اجرایی موضوعی است که این روزها مورد انتقاد و بحث جدی کارشناسان و متخصصین قرار گرفته. تمایلی که در خیلی از موارد در نهایت منجر به کوتاه آمدن دستگاه اجرایی و به کرسی نشستن حرف نمایندگان مجلس می‌شود. در جریان انتخاب شهردار تهران تعدادی از نمایندگان حضور خود را برای نشستن بر کرسی شهرداری اعلام کردند که نمونه بارز عدم پایببندی به قانون اساسی است.
تصویر چرا به نمایندگان غیر متعهد تذکری داده نمی‌شود؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش تمایل نمایندگان مجلس برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های اجرایی موضوعی است که این روزها مورد انتقاد و بحث جدی کارشناسان و متخصصین قرار گرفته. تمایلی که در خیلی از موارد در نهایت منجر به کوتاه آمدن دستگاه اجرایی و به کرسی نشستن حرف نمایندگان مجلس می‌شود. در جریان انتخاب شهردار تهران تعدادی از نمایندگان حضور خود را برای نشستن بر کرسی شهرداری اعلام کردند که نمونه بارز عدم پایببندی به قانون اساسی است.

هر چند پیشتر هم به کرات نمونه‌هایی از دخالت نمایندگان در عزل و نصب مقامات کشوری، استانی و محلی وجود داشت اما تمایل برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های اجرایی موضوعی است که باید آسیب شناسی شود. همان طور که رهبر معظم انقلاب به دفعات نمایندگان را از اینکار منع کردند اما اصرار برخی از منتخبین خانه ملت برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های اجرایی قابل درک نیست.

نمایندگانی که خود را درگیر موضوعات اجرایی می‌کنند گاهی هدف‌شان رانت‌جویی برای خود یا رانت‌بخشی به یاران انتخاباتی‌شان است که می‌تواند این شیوه منجر به فساد ناشی از تبانی و فساد سازمان یافته گردد. برخی دیگر نیز هدف‌شان از این دخالت‌های غیرقانونی قدرت‌نمایی ناشی از خودخواهی و استبداد رای و نیز تسویه‌حساب با مدیرانی است که در انتخابات به او کمک نکرده‌اند یا یاریگر رقبای انتخاباتی آن‌ها بوده‌اند. گاهی نیز این دخالت‌ها ناشی از ناتوانی نماینده در عرض‌اندام در صحن مجلس و در سطح ملی است که این امر باعث تغییر میدان فعالیت نماینده می‌شود و نماینده را از حوزه فعالیت اصلی خود دور می‌سازد.

نماینده‌ای که خود قانونگذار است به قانون اساسی به عنوان مهم‌ترین قانون کشور، پایبند نباشد، چه انتظاری از او می‌توان داشت؟ حضرت علی (ع) می‌فرمایند: «اَمّا الظّلم الّذی لا یُترکُ، فَظلمُ العباد بَعضُهُم بعضاً» اما ظلمی که بخشوده نمی‌شود ظلمی است که بعضی از بندگان خدا بر بعض دیگر می‌کنند. (نهج البلاغه، خطبه 175)

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف در مقابل قرآن مجید، سوگند یاد می‌کنند که به قانون اساسی پایبند باشند و از آن حراست کنند و عدم پایبندی به این سوگند، نمونه‌ای بارز از عدم پایبندی و عدم التزام عملی به اسلام است که انتظار می‌رود شورای محترم نگهبان به آن توجه ویژه داشته باشد تا ریشه این دخالت‌های نابجا و غیرقانونی در تمامی امور اجرایی به خصوص در روند مدیریت شهری و انتخاب شهردار خشکانده شود.

نویسنده: مرضیه مجیدی نیا

328649