یادداشت‌ها

خدا رحمت کند آیت‌ا... هاشمی را که «انتخابات غیر‌رقابتی» را بلای جان «اعتماد مردم» می‌دانستند!. مردمی که پیوسته در کنار نظام بوده و هستند ولی تنها انتظارشان لااقل این است که کاندیدای مدنظرشان را در صحنه ببینند.
استفاده‌ تهاجمی از ابزار مالیات، تا حدی با مخاطرات اقتصاد سیاسی هم همراه است. استفاده فزاینده از مالیات در شرایط بهبود وضعیت اقتصادی، یک برداشت ایجاد می‌کند و استفاده در شرایط درجا زدن درآمد سرانه واقعی، یک برداشت دیگر. بنابراین باید هدف‌گذاری خرد چنین طرح‌هایی را در نظر داشت و گمان نکرد که چنین طرح‌هایی، علاج مشکلات کلان اقتصاد ایران هستند.
پیک پنجم کرونا جنوب و تا حدودی غرب کشور را فرا گرفته و طی یکی دو هفته آینده تعداد شهرهای قرمز کشور افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی صحبت از وضعیت زرد و نارنجی و آبی در کشور شوخی با سلامت جامعه است.
تا جامعه به آگاهی نرسد و حاکمان از بین دانایان راستگو، پاکدست، مجرب و پاسخگو انتخاب نشوند امکان تحقق راهبردها میسر نخواهد بود.
درحالی‌که کمتر از دو هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم مانده است، به گواه نظرسنجی‌ها و جو حاکم بر جامعه فضای سردی بر آن حاکم است، انتخاباتی سرد و بی‌روح که اولین مناظره (که البته به مصاحبه بیشتر شبیه بود) تلویزیونی هم هنوز نتوانست یخ آن را آب کند.
علی بیت اللهی با نگاهی به سانحه پالایشگاه نفت تهران بررسی کرده است؛

معضلات اصلی در مدیریت بحران آتش در کشور

عصر روز چهارشنبه 12 خرداد 1400 براساس گزارش های منابع رسمی، محدوده مخازن پسماندهای  پالایشگاهی نفت جنوب تهران، دچار حریق شد که در خصوص دلایل آن اظهار نظرهای گوناگونی صورت گرفته است، در این یادداشت با توجه به تلاش شایان تحسین مجموعه پرسنل آتش نشانی شهرداری تهران، که یاد ایثارگری های آتش نشانان فداکار در آتش سوزی پلاسکو را در اذهان زنده کرد.
یادداشت میهمان؛

محیط زیست و مسئولیت ما

یادداشت/ خشکسالی‌ها نتیجه کمبود بارندگی است و دلیل عمده کمبود بارندگی، پدیده گرمایش زمین است. گرمایش زمین معلول فعالیت های غیرمتعارف انسانی و تولید گازهای گلخانه‌ای است همه این عوامل به صورت یک زنجیره به هم وابسته هستند.

در هر انتخاباتی برخی شکست‌خورده و اقلیت‌اند و شماری نیز پیروزمند و اکثریت. از اکثریتی‌ها، معمولا اندکی که خوش‌شانس‌تر، کارآمدتر یا سیاس‌ترند به جیفه دنیایی و آلاف و الوفی می‌رسند.
موضوع تبلیغات در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به شرایط پیش‌آمده یعنی فراگیری کرونا و منع آمد وشد بین استان‌ها، شرایطی را به‌وجود آورده که در نوع خود کم‌ نظیر است.
در مناظره اخیری که داشتم، اولین پرسش این بود که مسوولیت وضع اخیر به عهده چه کسی است؟ در واقع این پرسشی بسیار مهم است و پاسخ به آن نیز باید منطقی و با عدد و رقم و به دور از شعار باشد. در چارچوب عوامانه به راحتی می‌توانیم پاسخ دهیم که همه مسوولیت‌ها متوجه دولت فعلی است.
کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که خسارت‌های مالی ویروس کرونا بر اقتصاد کشور وخیم‌تر از آسیب‌های آن بر پیکره نظام سلامت است.

میهن عزیزمان ایران در حالی وارد سال ۱۴۰۰ شده که از طرفی موجودیت آن با سه تهدید بسیار جدی مواجه است و از طرف دیگر سه فرصت طلایی آن را در آستانه یک تحول اقتصادی بزرگ قرار داده است.
یادداشت میهمان؛

پنج در برابر2

یادداشت/ به‌نظر می‌رسد 5 نفر از هفت کاندیدای موجود، به صورت جدی در انتخابات ورود نکرده و نقش کاندیدای پوششی را دارا هستند.

با وجود اینکه وعده ارتقای دیپلماسی آب در دولت دوازدهم مطرح شد اما طی این سال‌ها کشورهای هم مرز ایران در حال کنترل آبهای مرزی هستند و حتی در دریافت حقابه تالاب‌های مرزی با چالش مواجهیم.


امروزه بمباران تبلیغاتی دشمنان بسیار است و ما باید با مدد از روح شهدا به مقابله با آنان برویم، وفاداران مخلص نظام جمهوری اسلامی در فرصت باقیمانده تا انتخابات، تمام سعی و تلاش خود را در آگاهی بخشی به جامعه بکار گیرند تا انشاء الله در روز ۲۸ خرداد برای پیمان مجدد با شهداء با وضو در پای صندوق های رأی حاضر شویم.
یادداشت/ چرا اسرائیل اصرار دارد حوادث و اتفاقات داخلی ما را به‌نام خود ثبت کرده و بر اشراف اطلاعاتی این کشور در حوزه سرزمینی ایران تاکید بورزد؟ از همه مهم‌تر چرا دستگاه‌های امنیتی ما که قطعا فضای مجازی را رصد می‌کنند پاسخی به این ادعاها نداده و در قبال آن سکوت اختیار می‌کنند؟