کلاف سردرگم آموزش حضوری

از چهارشنبه تا ظهر جمعه بیش از500 پیام مجازی، پیامک، تماس و مراجعات حضوری در خصوص چرایی و چگونگی بازگشایی مدرسه در روز شنبه ۱۵ آبان (امروز) به دستم رسیده است و جالب تر آنکه هیچ جواب متقن و معقولی برای ارائه و اقناع مخاطبان در چنته نیست. این حال و روز مدیران مدارس پرجمعیت دولتی در روزهای کرونایی اخیر است.
تصویر کلاف سردرگم آموزش حضوری

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا قاسم‌پور روزنامه‌نگار نوشت: البته به لطف کرونا بالاخره واژه «مدرسه محوری» روی میز رؤساست، چون احتمال خطر و پرداخت هزینه می‌رود و وزارتخانه، مدرسه را در مقابل مردم هیجانی، اقناع نشده و خشمگین تنها رها کرده است و صرفا با اخبار ضد و نقیض و شوآف رسانه‌ای بر دامنه این تشویش اذهان عمومی و التهابات اضافه می‌کند.

در ابتدا این بحث مطرح بود که بر مدرسه محوری تکیه می کنیم، یعنی شورای مدرسه مرکب از مدیر، نماینده دبیران و رئیس انجمن با توجه به شرایط خاص مدرسه تصمیم گیری می‌کند اما بعد مدیران مکلف شدند در سامانه «ال تی ام اس» به سؤالات چالشی در خصوص میزان آمادگی مدرسه در مقوله بازگشایی مدرسه پاسخ دهند، در صورتی که مدیر با مسئولیت خود به همه گزینه‌ها جواب مثبت دهد می‌تواند مجوز اداره برای بازگشایی حضوری مدرسه را دریافت نماید.

اندکی داستان را واکاوی کنیم:

اگر به عنوان مثال مدیری در مقابل سؤال «تهویه مناسب در کلاس‌ها» جواب خیر دهد، مجوز بازگشایی را دریافت نمی‌کند، مگر آنکه شرایط تهویه مناسب را فراهم نماید (البته معلوم نیست با کدام بودجه و کدام اعتبارات) و خلاصه تکلیف مدیران در قبال بازگشایی مدارس مشخص نیست و همه نظرات نسبی و البته شرطی و توام با اما و اگرهاست.

انجمن اولیا می‌گوید بازگشایی مبتنی بر شرط و شروط است، در شورای دبیران جنگ رتبه بندی شعله ور است و شورای مدرسه ساز خودش را می‌زند، بخشنامه ای هم که صادر نشده است. مدیران مدارس نیز اکثر مأخوذ به حیا و محافظه کارند. از منظری دیگر، اگر فرض کنیم امروز مدارس به صورت اختیاری بازگشایی شود، تکلیف کسانی که به بهانه و یا واهمه کرونا مدرسه نیستند چیست؟

آیا معلمان حاضرند؟ و یا انصاف است که با حقوقی نازل دوباره کاری کرده و برای غایبین در خارج از وقت اداری تدریس نمایند؟ در صورت «بازگشایی ترکیبی»، سرنوشت امتحانات دی ماه چه خواهد شد؟ و دهها سؤال بی جواب دیگر...

در ادامه بدون ذکر نام، نظرات برخی از مدیران مدارس البرز را بدون ویرایش تورق می‌کنیم:

«ما همیشه یک چیزی را خوب یاد گرفته ایم، اینکه (خودمان یک کاریش می‌کنیم ) مگر نه اینکه وقتی دانش آموز اینترنت نداشت، گوشی نداشت و آموزش به شکل آنلاین در دستور کار قرار گرفت، خودمان یک کاریش کردیم؟ وقتی سرانه نداشتیم هم خودمان یک کاریش کردیم، وقتی دستور ضدعفونی و تهویه مناسب می‌آید، باز خودمان یک کاریش می‌کنیم. توزیع کتاب، ثبت نام‌های پر مشکل، سامانه‌های بدون جواب و نبود امکانات را خوب انجام می‌دهیم چون یاد گرفته‌ایم (خودمان یک کاریش کنیم ) الان هم درخصوص حضور وعدم حضور معلمان و دانش آموزان خودمان یک کاریش می‌کنیم چون یاد گرفته‌ایم....»

« اگر بنا به باز گشایی مدارس باشد، در شورای مدرسه چند درس انتخاب و به صورت حضوری تدریس می‌شود و مابقی دروس آنلاین است، در صورتی که درسی حضوری ارائه شد، دیگر آنلاین نخواهد بود و دانش آموزی که حضور پیدا نمی‌کند باید از محتواهای دیگر استفاده کند، آن هم به شرطی که اولیا و مدرسه با هم هماهنگ باشند. یک پیشنهاد این است که دانش آموزان در دو گروه دسته بندی شوند و بنا به نظر شورای مدرسه در کلاس درس حضور داشته باشند، البته این امر به تعداد دانش آموزان هر مدرسه بستگی دارد.»

«علت مدرسه محوری و تعجیل در بازگشایی مدارس این است که از وزارت تا اداره هیچ برنامه ای برای آموزش نداشته و ندارند! اگر غیر این است، برنامه عملی که دارای قابلیت اجرایی است را در سطح استان به مدارس ابلاغ کنند.»

«معلم رباط نیست که هم در مدرسه حضور داشته باشد و هم در شاد تولید محتوا کند. تولید محتوا به خیال دوستان اداره تا وزارت یک پیامک است! چه می داند که منزل، برای معلمی که تولید محتوا می کند به زندان زن و فرزندان تبدیل شده. لباسشویی خاموش، کسی صحبت نکند، کسی راه نرود، کسی تلویزیون روشن نکند، مهمان نیاید و.... تا من معلم با امکانات شخصی و هزینه های شخصی خود تولید محتوا کنم!!! باید این مشکلات را درک کرد. معلم بعد ازظهر که صبح در کلاس های حضوری بوده، نیاز به استراحت و زمان برای مطالعه روزانه دارد.»

«الان می‌خواهند فقط با بازگشایی مدارس در پیک و موج ششم کرونا، دانسته یا ندانسته، قتلگاه ایجاد کنند و به اولیا بگویند که مدارس باز است و کلاس‌ها حضوری است تا شاید پاسخ و توجیهی برای نارضایتی برخی اولیا و دانش آموزان داشته باشند و اگر هم مشکلی پیش آید، مدیر به عنوان رئیس دستگاه و تیم شورای مدرسه ، شدیدا مورد بازخواست قرار گرفته و به دلیل کوتاهی در امور جاریه به هیئت تخلفات معرفی می‌شود.»

«بالاخره این سؤال بی پاسخ ماند، در شرایط فعلی آیا همه معلمان ملزم به حضور در مدرسه هستند؟ این چه مدل باز گشایی است که فقط مدیران و معاونین الزام به حضور دارند. هر مدرسه با سلیقه خودش یک طرح را اجرا می‌کند!»

«خب وزیر که نداریم، مدیران مناطق و مدیر کل، همه و همه بلاتکلیف‌اند که آیا هستند یا نیستند، لذا نسبت به قبل بیشتر دچار روزمرگی و بی انگیزگی شده اند و در این شرایط، تصمیم گیری و تصمیم سازی به همین ترتیب است که ملاحظه می‌کنید.»

« اگر دانش آموزی در این شرایط به کرونا مبتلا شود، اولیا مطالبه نخواهند کرد؟»

«بهتر است ابتدا طبق یک بخشنامه، دبیران ملزم به حضور در مدرسه شوند و سپس به فکر چگونگی حضور دانش آموزان در مدرسه باشیم.»

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: رسالت

369331