استاندار جدید و ابر چالش‌های استان مرکزی

استان مرکزی خلاصه ای از تمام ظرفیت های مختلف در کشور از جمله صنعت ، کشاورزی ، معدن ، گردشگری ، صنایع دستی ، مناطق حفاظت شده طبیعی ، تاریخ ، تمدن و گنجینه های باستانی ، ثروت ، تولید و اشتغال پایدار و .. می‌باشد که جز چند استان معدودی هستیم که این مقدار تنوع در تولید ثروت را در خود جای دادیم ، اما سوال مهم این است که چرا با این همه پتانسیل مردم ناراضی هستند .
تصویر استاندار جدید و ابر چالش‌های استان مرکزی

به گزارش سایت خبری پرسون، استان مرکزی خلاصه ای از تمام ظرفیت های مختلف در کشور از جمله صنعت، کشاورزی، معدن، گردشگری، صنایع دستی، مناطق حفاظت شده طبیعی، تاریخ، تمدن و گنجینه های باستانی، ثروت، تولید و اشتغال پایدار و.. می‌باشد که جز چند استان معدودی هستیم که این مقدار تنوع در تولید ثروت را در خود جای دادیم، اما سوال مهم این است که چرا با این همه پتانسیل مردم ناراضی هستند.

براستی چالش‌ های مهم در استان مرکزی کدامند؟

در ذیل به دو مورد از آنها می‌پردازم.

۱-- چالش کمبود نقدینگی:
مشکل کمبود نقدینگی از مسائل جدی و مهم استان بوده و برای خروج از رکود و حل مشکلات بخش صنعت، تنگناهای مالی صنایع و رفع آن اولویت دارد. برای حل این موضوع، مهم‌ترین و تنها سیاست موجود ، ساماندهی صنایع کوچک و متوسط است، این سیاست به دلیل اشتغال نزدیک به 50 درصد از مردم در این صنایع و از طرفی لزوم سرمایه‌گذاری کمتر به‌منظور افزایش بازدهی، از رجحان بالاتری برخوردار است. در اجرای این سیاست نیز، خوشه سازی و حمایت از کاربرد خوشه‌ها و تجمیع امکانات و دانش صنایع مرتبط با یکدیگر جایگاه ویژه‌ای دارد، وجود ۲۵۰۰ صنعت متوسط و کارگاه کوچک فعال و نیمه فعال که در زون های مختلف صنعتی قرار گرفته اند قابلیت این خوشه بندی و ارائه تسهیلات ویژه را شدنی تر می‌کند.

هر چند صنایع مادر نیز با کمبود نقدینگی مواجه هستند ولی رفع مشکلات آنان در نوع خصوصی سازی و اهلیت خریدار پنهان شده است که خود مقوله ای مطول است.

موضوع کمبود نقدینگی و تسهیلات در حوزه معدن نیز بشدت اثر گذار بوده است به این دلیل که استان مرکزی به سبب قرار گرفتن در دو منطقه زمین‌شناسی مهم کشور دارای مواد معدنی مختلف و متنوعی شامل کانی‌های دگرگونی، آذرین و رسوبی از قبیل مواد معدنی غیرفلزی، فلزی، ساختمانی و سنگ‌های تزئینی است که با بیش از ۵۷۰ معدن و استخراج سالانه بیش ۱۴ میلیون تن ماده معدنی، رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و تاکنون از ۵۷ نوع ماده معدنی موجود در کشور ۴۲ نوع آن در این استان شناسایی‌ شده‌اند که ۳۶ نوع آن در حال استخراج و بهره‌برداری است.

با توجه به ذخایر سرشار و پتانسیل‌های معدنی بالای سنگ در استان مرکزی، تزریق نقدینگی و تسهیلات و سرمایه‌گذاری در این بخش به‌خصوص در حوزه فرآوری علاوه بر اشتغال آفرینی و ارزآوری، تکیه به صادرات نفتی را کاهش می‌دهد و می تواند کشور را به‌سوی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی رهنمون کند.

مهیا کردن شرایط برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی و یا تسهیلات صندوق توسعه ملی ، می تواند بخش کشاورزی استان را در دو بخش گلخانه های صنعتی و تولید گل تزئینی سرآمد منطقه آسیای جنوب غربی نموده و امکان صادرات به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله روسیه را ایجاد نماید.

ابر چالش عدم جذب نقدینگی، تسهیلات و سرمایه‌گذاری از بزرگترین معضلات استان است که استاندار محترم جدید باید تمام توان خود را برای آن بکار گیرد.

۲-- محیط زیست و آب :
در حوزۀ محیط‌ز‌یست و آب نیز، استان مرکزی از ابتدا به‌عنوان یک استان صنعتی کشور هدف‌گذاری شده و حجم صنایع بزرگ و کوچک استان در طول سال‌های گذشته در حال افزایش بوده است.

بغرنج ترین چالش استان مرکزی در حوزۀ محیط‌زیست و آب، جای گذاری نامتناسب صنعت در محیط‌ زیست استان از ۵۰ سال قبل تاکنون بوده بنحویکه جریان باد قالب تمامی آلاینده های صنایع مادر را به سمت شهرها و مناطق مسکونی هدایت می‌کند و موضوع مهم دیگر استفاده از مازوت و عدم استفاده از گاز در این صنایع می باشد که در ایام وارونگی هوا زندگی و تنفس را برای مردم بسیار سخت نموده و متاسفانه اثرات مخرب آن را در ازدیاد مرگ و میر ناشی از سرطان های دستگاه تنفسی مشاهده می‌کنیم، عدم وجود تصفیه خانه های صنعتی و فاضلابی در برخی از صنایع بزرگ و متوسط اثرات بسیار مخربی در آلودگی آب های زیرزمینی بوجود آورده است که خشکسالی و کم آبی سالهای گذشته نیز، در برداشت از آب‌های زیر زمینی که بخشی از آن آلوده شده نیز بی تاثیر نبوده است. عدم مدیریت صحیح پسماندهای صنعتی، ویژه و خطرناک در برخی شهرهای صنعتی استان نیز از معضلات جدی محیط زیستی می‌باشد.

عدم مدیریت و مهار روان آبها و سیلاب‌ها در فصل‌های پاییز و بهار نیز می تواند نه تنها مخرب باشد بلکه بنوعی هدر دادن سرمایه آبی استان به شمار می‌آید که باید چاره جویی شود.

حل ابر چالش محیط زیست و آب استان مرکزی باید از مهمترین دغدغه های استاندار جدید باشد و از تمام ظرفیتهای کشور برای حل آن استفاده نماید.

چالش ها و معضلات مهم دیگری در حوزه های اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی وجود دارد که در مقالات بعدی و در آینده به آن خواهم پرداخت.

آرزوی توفیق برای استاندار جدید استان مرکزی را دارم.

نویسنده: سیداحمدنبوی، فعال سیاسی

369305