یادداشت‌ها

سست و کرخت، بی هدف؛ قدم زنان این سو و آن سو نیم نگاهی می اندازد، هیچ اهمیتی برای خودش قائل نیست چه برسد به اطرافیان و یک ور غریبه ترها... .
شاید مهم‌ترین سؤال این روزهای اقتصاد ایران قیمت دلار در ماه‌های آتی و به‌ویژه در دولت جدید باشد. پرسشی که از اقتصاد فراتر رفته و کلیت زندگی مردم را در برگرفته و نقل هر محفل و مجلسی است.
اخبار رسیده از استان‌های جنوبی کشور وحشتناک است. سیستان و بلوچستان که درگیر نوعی از ویروس جهش‌یافته کرونا شده به علت همجواری این ویروس را به استان کرمان سرایت داده و این استان هم در وضعیت قرمز به سر می‌برد. روایت گسترش این ویروس به استان‌های دیگر هم هولناک است.
بر پایه شواهد و قراین پیش رو و مواضعی که مشخصا از سوی مقامات امریکایی و به ویژه وزیر خارجه این کشور طی سفر اروپایی اخیرش به کرات ابراز شد، چشم‌انداز روشن و نزدیکی برای انجام دور هفتم مذاکرات هسته‌‌ای وین در چارچوب دو محور اصلی بازگشت امریکا به برجام با پیش‌شرط لغو تمامی تحریم‌ها و پذیرش ایران برای انجام تمامی تعهدات برجامی خود، قابل تصور نبوده و چنانچه به روایت برخی محافل اروپایی رجوع کنیم، پنجره برجام در حال بسته شدن است.
با اینکه زنجیره‌ای از عوامل مانند تشدید تحریم‌ها و بی‌پولی سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاهی موجب شده تا سرمایه‌گذاری در حوزه برق از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۵ به ۶۳۰ میلیون دلار در سال گذشته برسد؛ اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان برق یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند؛ افزایش قیمت برق.
در تمامی کشورهای توسعه یافته، همواره نقش SMEها در توسعه اقتصادی وصنعتی کشور غیر قابل انکاراست، مشاغلی که در خانه‌های شخصی در کارگاه های کوچک و بعضا با مشارکت خانواده و افراد اندک شکل می‌گیرد.
رسیدگی به کارگرانی که دستان قدرتمندشان چرخ اقتصاد را می چرخاند از ضروریات جامعه برای پیشرفت و توسعه است؛ موضوعی که بعضی مواقع در کشور ما نادیده گرفته می شود و بعضی از کارگران با وضعیت اسفناکی در محیط کار و زندگی رو‌به رو هستند. یادداشت پیش رو نگاهی دارد به وضعیت کارگران و عدم رسیدگی مناسب شرکت‌های پیمانکاری به آنان.
سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جمیع ابعاد و اعصار نادره دوران است. جامعه ایرانی رسالت دشوار و ثقیلی را در صیانت و حفاظت از مواریث مادی و معنوی سردار اسطوره ای را بر دوش می کشند؛ چون او تداعی گر بزرگترین سرمایه اجتماعی ملی و تاریخی کشورمان است.
یادداشت/ اورانیوم فلزی کاربردهای متنوعی دارد که از پزشکی تا نظامی را شامل می‌شود ، اما به نظر می‌رسد حرکت دیروز ایران پس از عدم تفاهم در وین حاصل شده و در راستای اعمال فشار بر طرفهای غربی در جهت لغو تحریم هاست.

صنعت گردشگری طی دهه گذشته با شتابی چشم‌گیر در حال رشد است تا در آینده‌ای نزدیک جایگاه خود را در ردیف برترین صنایع درآمدزای جهان با ارزش افزوده‌ای بسیار بالا تثبیت کند و چه بسا به عنوان اقتصاد اول جهان مطرح شود.

یادداشت/ قطعی برق و خاموشی‌های مکرر در کشور مردم را کلافه کرده، بیماران را در خطر انداخته و وسایل برقی را در شرایط از کارافتادگی قرارداده و هیچ فردی از طرف مردم مدعی اصلاح و دفاع نیست.
هیچ کس از مردم انتظار زندگی گاندی‌وار نداشت. می‌خواستند مردم مثل شیوخ عرب زندگی کنند. چون رئیس جمهوری که از جنس آنها نبود در راس قدرت بود.
مهمترین چالش دولت سیزدهم که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود، نرخ ارز است. نرخ ارز باید مشخص شده و در محدوده‌ای حفظ شود تا بتوان بقیه کارها را با تثبیت نرخ ارز ادامه داد. به گفته وی اصلاح سیاست‌های ارزی یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی ایران است، در غیر این صورت بحث سوداگری در سایر بازارها باقی خواهند ماند و نمی‌توان به سمت تولید و بهبود این بخش حرکت کرد.
شش دور مذاکره عملا به کاهش اختلافات میان تهران و واشنگتن منتهی شده است. با این حال هنوز اختلافات جدی وجود دارد که نیاز به تصمیمات سیاسی دو کشور ایران و آمریکا دارد. این اختلافات ممکن است به مرگ حتمی برجام منتهی شود.
خبری را به نقل از معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی از تغییر شیوه مهاجرت ایرانیان مشاهده کردم که طبق اطلاعات اعلامی مدیر رصدخانه مهاجرت ایرانیان و معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی، میل و تصمیم به مهاجرت دو مولفه مهم در مطالعات مربوط به حوزه مهاجرت هستند و براساس این گزارش معمولا میل به مهاجرت بیشتر از تصمیم است ولی گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که تصمیم به مهاجرت در شاخص میل به مهاجرت دارد نزدیک می‌شود و نگرانی که در این بخش مطرح است،
دیگر نوشتن از کرونا هم ملال‌آور است! اما وقتی باز هم کشور در حال ورود به پیک جدید است، کارشناسان سرعت انتقال سویه دلتا را به ‌شدت وحشتناک اعلام می‌کنند، آمار ابتلا به صورت جهشی صعود می‌کند و واکسیناسیون به کندی و پراکندگی انجام می‌شود و وعده‌های مسوولان به فراموشی سپرده می‌شوند آیا می‌شود از امور دیگر نوشت؟
یکی از عللی که بسیاری از افراد غیراصولگرا نیز به آقای رییسی رای دادند، انگیزه یک‌دست کردن قدرت بود. بنده نیز در یکی، دو مورد از این اتفاق استقبال کردم ولی برخی خوانندگان خواهان توضیح بیشتر این مساله شده‌اند. از این رو لازم است که به این مساله با دقت بیشتری پرداخته شود.
یادداشت/ علی دایی شخصیتی «اسطوره‌ای» پیدا کرده است او در بزنگاه‌های مختلف شجاعت و صداقت‌اش را برای مردم ایران اثبات کرده لذا در نگاه و باور جامعه، او شخصیتی فراتر از یک انسان معمولی دارد اما شهاب حسینی صرفا یک سلبریتی است.

یادداشت/روز عید غدیر، روزی است که خدا نعمتش را کامل کرده است، چرا شکر نعمت نکنیم؟ باید دست به دست هم بدهیم تا غدیر را احیا کنیم با پولمان، با وقتمان، با هیئتمان؛ با وسائلمان؛ ﺑﺎ ﻣﻮﺑﺎیل و ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎﺯی و با هر عملی که میتوانیم.
ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که باور داریم رشد و مقبولیت جامعه با میزان مشارکت اجتماعی مردم به ویژه زنان سنجیده می‌شود. تجربه ثابت کرده است که حضور زنان در عرصه‌های مختلف باعث شکوفایی استعدادهای مختلف خودشان و حتی استعدادهای نهفته در مردان هم می‌شود.
دوره محمود احمدی‌نژاد با درآمد نفتی فراوان و بی‌سابقه فرصت خوبی رهایی از این وابستگی فراهم بود اما کاری نشد و فقط اکتفا شد به یارانه ۴۵ هزار تومانی خانوارها، که در سال‌های بعد هم دولت مجبور شد از هر راهی شده آن را تامین کند و امروز این رقم اثری در زندگی و معیشت مردم ندارد.
جناب آقای رئیسی‌، به‌زودی سکان اداره امور اجرائی کشور را به‌دست خواهید گرفت؛ کشوری با مسائل خرد و کلان و مردمانی گرفتار در بحران «جان» و دغدغه «نان». وضعیت کم‌سابقه‌ای که ساماندهی آن نیازمند عزم ملی و مدیریت متکی بر عقلانیت و خرد جمعی با بهره‌گیری از تمامی نیروهای علاقه‌مند به مام میهن است.