یادداشت‌ها

روایت درد، رنج، فقر و نابرابری وجه غالب محتوای رسانه‌ها و فضای مجازی است. کسالت انسان‌ها، در تمنای مهاجرت، بی‌کاری، آسیب‌های اجتماعی، چالش‌های زیست‌محیطی و تورم مدام بیان می‌شود. سخن از خشونت و شهر بی‌روح نیز بخشی از زمزمه‌های همیشگی در رسانه‌ها است.
به بهانه قمه کشی دختر اصفهانی؛

مسئولان بیدار شوید؛ حال حوزه اجتماعی خوب نیست

حال بچه های جامعه ما خوب نیست و ظهور و بروز رفتارهای هنجار شکن یک پیام بزرگ دارد؛ در واقع نشانه و پیامی که این کلیپ به ما می‌دهد این است که ما چه قبول کنیم و چه انکار، این اتفاقات در روزگار ما و بین مردم در حال رخ دادن است.
حداقل در یک دهـه گذشتــه ثابت شد که مساله اقتصاد باید اولویت اول مسائل ایران باشد و دولت آینده هم با حل مساله اقتصاد، شعارها و برنامه‌های خودش را تنظیم کرد. مساله اقتصاد ایران هم کاملا واضح است که چه اولویت‌هایی دارد و راهکارهای تحقق و اجرای اولویت‌ها چگونه باید باشد.
مدیریت کشور در مقطع فعلی این امتیاز را دارد که با مخالفت یک جناح مثلا در مجلس یا قوه قضائیه و صداوسیما و مانند آن مواجه نخواهد بود، از این به بعد، هر تصمیمی که گرفته شود، مخالفی نخواهد داشت.
یادداشت میهمان؛

مدیریت «کاه و کلشی»

یادداشت/ پس از قطعی های مکرر آب و برق که البته قطعی های برق این روزها به سمت صنایع هدایت شده و به اعتقاد کارشناسان این هم می‌تواند خسارت فراوانی را به این حوزه وارد و قیمت برخی کالاها را افزایش دهد، این بار کاه و کلش به مشکلی دیگر برای کشاورزان تبدیل شده است.

پس از تحولات اخیر در افغانستان و رفتن یا فرار امریکایی‌ها از آنجا و دست بالا پیدا کردن طالبان، این گزاره مطرح شده است که طالبان کنونی با طالبان پیشین فرق کرده و قابل اعتماد شده است. گزاره‌ای که از سوی بخشی از اصولگرایان حاکم تکرار می‌شود. این گزاره به کلی نادرست است.
گزارش مفصل آقای ظریف پیرامون برجام و آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین مستحق ثبت و ضبط و تامل و موشکافی برای همه ایران‌دوستان حال و آینده است. گزارشی که البته در بیانش ناچار به رعایت انواع ملاحظات داخلی و خارجی است ولی نکات کلیدی و تاریخی فراوان و مهم دارد.
پس از پیروزی آیت‌الله رییسی، هجمه‌ها و تقابلات زیادی در عرصه خارجی نسبت به پیروزی ایشان صورت گرفت. اما در واقع، حقیقت امری دیگر است که رسانه‌های بیگانه چهره‌ای خصومت‌آمیز، از نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایشان نشان می‌دهند.
هدف یادداشت حاضر این است که نشان دهد وقوع یک اتفاق غیراقتصادی بسیار مهم و مثبت (یا منفی) چگونه می‌تواند نرخ تورم را از کانال تغییر جهت انتظارات، به سرعت کاهش (یا افزایش) دهد.
طرح اجرای «کریدور شمال-جنوب» (International North–South Transport Corridor) که قرار است سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان را از طریق خاک ایران و کشور‌هایی نظیر جمهوری آذربایجان و روسیه، به شمال اروپا متصل کند، سال‌ها است که روی میز است. با این همه، فرصت سوزی‌های داخلی و تحریم‌های بین المللی، ممکن است دیر یا زود این طرح را که می‌تواند تجارت خارجی ایران را متحول کند، از صرفه اقتصادی بیندازند.
در جامعه‌ای که نابرابری در تار و پودش تنیده شده، رنج هم مفهومی طبقاتی است. رنج مخصوص طبقه تحت ستم است؛ برای آنها رنج عادی است، جزئی از زندگی‌شان است و امر عادی هم که توجهی را برنمی‌انگیزد.
با همۀ کاستی‌ها نومید نباید بود چرا که ناامیدی، نابودی است. هم باید امید داشت و هم رؤیا. ملتی که رؤیا ندارد، آینده‌ای هم ندارد. باید از داشته‌ها گفت و بذر امید کاشت برای فردا...
این روزها کلیپ‌هایی از خشونت دختران نوجوان نسبت به همدیگر و استفاده از قمه در درگیری پخش شده یا دختربچه‌ای در خانه‌ای که نمی‌دانیم کجاست، درحال مصرف موادمخدر است. اتفاقاتی که یک پیام دارد؛ اینکه باید نگران کودکان و نوجوانان‌مان باشیم، نگران فرزندانمان باید باشیم.
شرایطی که در قوه سه‌گانه در حال حاضر حاکم شده قبلا تجربه کرده‌ایم که نیروهای حاکم بر قوای سه‌گانه یکدست و هماهنگ از لحاظ اردوگاه سیاسی شده‌اند. در دولت آقای احمدی‌نژاد این اتفاق افتاده و اتفاقا علاوه بر این مساله، امور دیگر هم بر وفق دولت بوده است، اما به جای موفقیت ناکامی‌هایی به بار آمده است.
یادداشت مدیرمسئول «روزنامه جمله» خطاب به رییس‌جمهور منتخب؛

مستقل بودی.... مستقل بمان!

آیت الله سید ابراهیم رییسی در نخستین روزی که برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم نام‌نویسی کرد بر مستقل بودن خود تأکید داشت و در همه ایام تبلیغات انتخاباتی و پخش برنامه‌های تلویزیونی و مناظره‌ها نیز بر همین استقلال تأکید کرده بود و حتی پس از انتخاب شدن وعده داد دولتی مستقل از احزاب سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و به تعبیر خود دولت فراجناحی تشکیل خواهد داد و در تشکیل دولت از توان همه نیروهای کارآمد استفاده خواهد کرد.
هر کس به ظن و گمان خویش، ماموریت و مسوولیتی را متوجه دولت سیزدهم می‌داند. رفع مشکلات معیشتی، رفع تورم و گرانی، بهبود روابط بین‌المللی، وحدت و انسجام ملی، راه افتادن چرخ اقتصاد و تولید، حرکت سانتریفیوژ، رفع تحریم‌های مشکل‌آفرین، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی و تسهیل زندگی برای آحاد ملت همه و همه جزو رسالت‌های دولت جناب آیت‌الله رییسی است که مورد انتظار مردم است.
از همان ابتدا که بیماری کووید-۱۹ شایع شد، بحث درباره ساخت واکسن آن نیز، با شدت موضوع بحث قرار گرفت. خیلی‌ها اظهار امیدواری کردند که حداکثر تا ۱۸ ماه آماده شود. برخی امید به این تاریخ نیز نداشتند.
کارشناسان مدتی است از کاهش جمعیت کشور صحبت می‌کنند و آن را تهدیدی برای آینده ایران می‌دانند در یادداشت پیش رو پیشنهادهایی مطرح می‌شود برای جلوگیری از این اتفاق.
دولت سیزدهم برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی نیاز دارد تا برجام را از دستور کار خود خارج نکند و طرف‌های دیگر برجام نیز هنوز ضرورت احیای برجام را درک کرده و خواهان آن هستند. این اراده وجود دارد که برجام به فرجام رسد؛ زیرا اگر این امر محقق نشود، سید‌ابراهیم رئیسی حداقل وعده‌هایی را که به مردم داده است را نیز نمی‌تواند محقق کند.