تا همین چند وقت پیش هر چه در توان گفتار و نوشتارم بود به کار میبستم که از خیل مشتاقان مهاجرت و جلای وطن بکاهم، گاهی موفقیتهای خوبی حاصل کردم و جوانانی را به ماندن و ساختن در ایران و برای ایران متقاعد ساختم.
بهطور کلی مخالف تحلیلهای مبتنی بر نظریه توطئه هستم. کسانی که مطالب مرا پیگیری میکنند با چنین تحلیلی مواجه نشدهاند و طبعا به عنوان یک شیوه مرسوم تحلیلی مخالف آن هستم. ولی این روزها درباره مساله واکسن هر چه فکر میکنم، ره به جایی نمیبرم جز اینکه گمان کنم یک دستی پشت پرده در حال رقم زدن این وضعیت است، چون عقل سلیم نمیتواند چنین رویدادهایی را اتفاقی تحلیل کند.
با ناکام ماندن ۶ دور مذاکرات هستهای در وین، به نظر میرسد، بایدن و تیم سیاست خارجیاش در حال بازنگری در استراتژیهای پیشین خود هستند. در کانون این استراتژی، پیش از این احیای برجام قرار داشت که از طریق بده-بستان امتیازات در سطح متوسط (گلدیلاکس) مورد پیگیری قرار میگرفت.
بیاعتمادی مردم به مسئولان، بیاعتمادی مسئولان به مسئولان، بیاعتمادی مسئولان به مردم و بیاعتمادی مردم به مردم. این چهار نوع بیاعتمادی همچون خوره، اعتماد را به عنوان یک سرمایه اجتماعی مضمحل کرده است.
قدرتگرفتن طالبان در افغانستان بزرگترین شوکی بود که در یک ماه گذشته دنیا تجربه کرد. قدرتگرفتن آنها همزمان با رفتن آمریکا از این کشور خبری بود که کمتر کسی فکرش را میکرد واقعیت داشته باشد، اما آنها بهراحتی حتی وارد پایتخت شدند و رئیسجمهور افغانستان با ترک کشور، آنها را به قدرت اصلی کشور تبدیل کرد.
سرانجام ترکیب کابینه سیزدهم معلوم شد و دولت سیزدهم رسما آغاز به کار کرد. برخی وزارتخانهها و وزرا را میتوان تا حدود زیادی در کار خود مستقل خواند؛ مانند وزارت آموزش و پرورش که در تمام دولتها مراجعهاش به دولت و برخورد دولت با آن فقط برای پرداختهای آخر ماه معلمان بوده است.
مادامی که زیرساختهای مختلف مثل برق، آب، گاز، اینترنت، راه، حملونقل تامین نشده، نه دولت و نه بخش خصوصی نمیتوانند تولید کالا و خدمات داشته باشند. وظیفه اولیه دولت تامین کالای عمومی است که یکی از مصادیق آن زیرساخت های شهری است.
رئیس دولت سیزدهم، با معرفی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، هم از اعتبار نهاد مجلس (بهویژه با عنایت به ترکیب موجود اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست) و هم از امید به دگرگونیهای ساختاری و راهبردی در دستگاه متولی بخش کشاورزی کاست.
سیاست اعمال محدودیت، برقراری تعطیلات سراسری و سپس برگشت به فعالیتهای عادی روزانه، بهجز ایجاد هزینههای سرسامآور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... که در دولت قبل بارها تکرار شد، به نتیجه مؤثری برای مقابله با این ویروس منتهی نخواهد شد.
بیش از چهــل سال از پیـــروزی انقـلاب اسلامی میگذرد، اما دیگر نباید انتخاب وزیر برای وزارت مرتبط با موضوعات هنری مخصوصا در محورهای سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای معروف به صنایع مستظرفه موجب دغدغه و نگرانی اصحاب هنر، هنرمندان و هنردوستان باشد.
خروج آمریکاییـــان از افغانستان را چه پیروزی بدانیم و چه شکســت و عملکــرد روزهای منتهی به ضربالاجل خروج سربازان آمریکایی را به فرار تعبیر کنیم یا نقل و انتقال سربازان آمریکایی و کسانیکه در طول بیست سال اشغال افغانستان به آمریکاییان کمــک کردند، در صورتمسئله یعنی تسلط تقریبا کامل طالبان بر افغانستان تفاوتی حاصل نمیشود.
مساله مــا در اقتصاد افراد و اشخاص نیستند و ساختارها و نهادهای ما مساله دارند و اصلاحات ساختاری کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است؛ مسئولان امروز وزارت اقتصاد و دارایی باید حتما به چرایی عدم تحقق اهداف و آرزوهای وزرای گذشته بپردازد.
هک شدن دوربینهای زندان اوین و انتشار تصاویری از برخوردهای نامناسب کارکنان و مسوولان زندان با زندانیان در شبکههای اجتماعی موجی از پرسشگری را در جامعه به راه انداخته است. بیشک یکی از این پرسشها مساله شکنجه به عنوان یکی از چالشهای مهم کنترل اجتماعی است.
از سال 1355 با کارگران افغانی سروکار دارم، چه زمانی که آمد و شد کارگران افغانی به داخل کشور ساده بود و گرفت و گیری نداشت و چه امروزه که باید کارت اقامت داشته باشند یا در اردوگاهها هستند و از مسوول اردوگاه درخواست کارگر مجوزدار میکنیم.
عبدالکریم سروش که علمگرا بوده و پس از انقلاب، اولین شخص شاخصی بود که ضرورت "مدیریت علمی" را مطرح کرد و حتی از موضعی علمگرایانه صدر و ذیل متون دینی را شخم زده، چرا هیچ سخنی دربارۀ نحوۀ مدیریت بحران کرونا نمیگوید؟
هرچند هنوز دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت ابراهیم رئیسی انتخاب نشده اما بااین حال می توان نتیجه گرفت که ترکیب تیم سیاست خارجی و امنیتی این دولت برخلاف برخی پیش بینی ها تهاجمی نیست.
امروز با دور تازهای از ملی گرایـــی در دنیا مواجه هستیم و به عبارت رسمیتر دوره تازهای از نظام وستفالی در دنیا شکل گرفته و منافع ملی کشورها از هر چیزی برایشان مهمتر است.
فوق العــاده ویژه معلمان و تکرار تبعیض پس از تاخیر کم مانند و شگفتآور در پرداخت حقوق مرداد فرهنگیان، کار را به دستان سامانهی آموزشی که هدف این پرسشها بودند انداخت و در پی آرام کردن فضا ابهام، حکمهای تازه فرهنگیان را بهانهی این کار ناموجه دانسته و قول درست کردن آن را دادند.
مهمترین متغیر اقتصــاد کلان در اقتصاد ایران نرخ ارز است. به دلیل اینکه حتی کسب و کاری که هیچ ارتباطی به نرخ دلار هم ندارد ولی در اقتصاد ایران متاثر از نرخ دلار است. فرقی نمیکند نرخ دستمزد کارگر باشد یا فروش سبزی یا محصولات در یک روستا باشد. مهم است که نرخ دلار واقعی تغییر کند یا متاثر از متغیرهای سیاسی باشد.
این روزها آنچه به سادگی بر سر زبان میرود، خبرمرگ انسانهایی است که شکار ویروسی میشوند که بیش از دوسال است جهان را به تسخیر خود درآورده است؛ آن قدر پریشان احوال هستیم وبه قدرکفایت و صدبرابر بیشتر فریاد زدهایم برای واکسینه کردن که دیگر در این سوگنامه از بیانش میگذرم.
دو کشور بزرگ اسلامی منطقه غرب آسیا، یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، قابلیتها و تواناییهای بسیار زیادی در امر فرآیند و روند صلح منطقهای دارا هستند. شاهد این ادعا سیاستهای دو ستونی دکترین نیکسون است.
دیگر همه میدانند که شهرداری تهران در شؤون مختلف کشور از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است و گاهی در افول و ظهور دولتها نقش موثر ایجاد میکند. مدیریت شهری به بزرگی تهران با جمعیتی که روزها تا 12 میلیون نفر میرسد کاری بسیار دشوار و شاق و حساس و لغزنده است که ممکن است دودمان یک جناح سیاسی را برباد دهد و دودش به چشم پایتختنشینان بلکه کل ایرانیان برود.