بودجه و خوش‌بینی‌های بی‌اثر

بودجه سال آینده کشور دارای مشکلاتی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت؛ یکی از آن موارد این است که اعلام شده کاهش سهم بودجه پروژه‌های عمرانی در راستای غیرتورمی شدن بودجه است! چند اقدام در بودجه سال آینده صورت گرفته که به باور دولت می‌تواند تورم را کاهش بدهد.
تصویر بودجه و خوش‌بینی‌های بی‌اثر

به گزارش سایت خبری پرسون، مرتضی افقه تحلیلگر مسائل اقتصادی نوشت: از این دست اقدامات می‌توان به محدود کردن افزایش حقوق کارکنان به‌ویژه پلکانی کردن آن است که ادعا می‌شود در جهت برقراری عدالت پرداخت در دولت صورت می‌گیرد. پلکانی شدن یعنی افزایش کمتر حقوق‌بگیرانی که سابقه، تجربه و تخصص بالایی دارند و نزدیک کردن درآمد آنها به درآمد افرادی که تجربه کمتری دارند نه تنها عدالت نیست بلکه ضد عدالت هم هست و احتمالا زمینه خروج افراد با تجربه هم از مشاغل دولتی و هم از کشور را فراهم می‌کند؛ چطور ممکن است حقوق کسی که بیش از 20 سال سابقه‌دارد مانند کسی دیده شود که کمتر از پنج سال سابقه و تجربه دارد. این اتفاق یا مبارزه منفی در درون دستگاه به معنای عدم همکاری را ایجاد می‌کند یا باعث خروج افراد از سیستم می‌شود.

انحرافی که در بودجه تکرار شده این است که فکر می‌کنند مانع سرمایه‌گذاری در کشور صرفا بله به دلیل تورم بالاست؛ درست است که تورم کشور مانع جدی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود چراکه بی‌ثباتی قیمت‌ها اجازه ریسک‌پذیری را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد. تورم هم مانند هر متغیر اقتصادی دیگر می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد ولی در شرایط فعلی عدم سرمایه‌گذاری در ایران ناشی از بی‌ثباتی و تنش در در روابط بین‌الملل و حتی تنش در داخل و درگیری‌های سیاسی درون کشور و تغییر مدیـــران و مکرر قوانین است.

به عبـــارت دیگر این عوامل مانع سرمایه‌گذاری یا ورود سرمایه‌گذاران به کشور می‌شوند و تورم هم یکی از این موارد است. حالا در این شرایط اگر تورم را هم کاهش بدهند که به قیمت تشدید رکود اقتصادی خواهد بود، تا زمانی‌که موانع اصلی‌ و جدی ورود سرمایه‌گذاران به کشور از بین نرود، کاهش تورم هیچ کمکی به افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در اقتصاد ایران نخواهد کرد بلکه با تشدید رکود مشکلات اقتصادی بیشتری را به اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد دولت بیش از آنکه به اصلاح عوامل موثر در رشد تورم توجه داشته باشد صرفا به کاهش تورم اشاره دارد ولی در این باره برنامه‌ای را هم ارائه نداده است، ‌هر چند ادعا کرده اقداماتی نظیر کاهش استقراض از بانک مرکزی یا بانک‌ها را در پیش گرفته، اما شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهد. تورم دورقمی عوامل ریشه‌ای در اقتصاد دارد و تا وقتی این ریشه‌ها خشک نشوند کاهش تورم نمی‌تواند به این سرعت که دولت از آن صحبت می‌کند، اتفاق بیفتد.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: آرمان ملی

380721