سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در غبار فراموشی

سند" تحول بنیادین آموزش و پرورش"بطور ریشه ای و مبنایی به حل مشکلات کنونی تدبیر و چاره سازی می نماید، از اهداف و ویژگی های عمده آن اینکه به عنوان اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و نیز نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود؛ که در همین راستا شاهد ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ بودیم.
تصویر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در غبار فراموشی

به گزارش سایت خبری پرسون، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در دی ماه ۱۳۹۰ بنا به ضرورت های ساختاری و محتوایی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور توسط اعضای شورای عالی فرهنگی وقت به تصویب رسید و نیز در اسفند ماه همان سال هم به منظور اجرا و به فعلیت رسیدن ابلاغ شد.

متاسفانه پس از یک دهه پر فراز و نشیب در غبار اختلافات سیاسی، اجرایی و تغییر و تحولات پر شتاب مدیریتی این حوزه به محاق رفته است. البته با گذشت یک دهه از عمر این سند که بارقه ی امید را به جامعه هدف یعنی به افکار عمومی و نیز احساس عمومی جامعه بویژه نسل آینده سازان کشور به ارمغان داشت و اینکه سرانجام پس از دهه ها انتظار و سال ها فاصله و فترت، جایگاه آموزش و پرورش در تراز انقلاب اسلامی و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های ملی، منطقه ای و بین المللی تبلور و تجلی عینی و حقیقی خواهد بخشید.

اما اینک پس از یک دهه که شاهد تدوین و تصویب این سند مبنایی که به اعتراف تمام کارشناسان، صاحب نظران، وکلا و وزرای سابق و لاحق که حکم نسخه شفابخش برای حل و فصل تمام معضلات ریشه ای و مبنایی و به عبارتی در حقیقت پلتفرم با قابلیت اجرا و نیروی پیشران مورد انتظار سیستم آموزشی و نظام تعلیم و تربیت آرمان شهر و دولت اسلامی و انقلابی خواهد بود.

سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که تمام نگاه های مطالبه گر جامعه اعم از جریان نخبگانی و دانشگاهی و لایه های میانی و اجتماعی به اجرا و تحقیق عینی آن چشم دوخته شده بود؛ تا بلکه به اتکای قدرت و پتانسیل بالقوه و بالفعل تعریف و پیش بینی شده در این سند بتوان برای اولین بار و نیز برای همیشه چالش های ساختاری و هویتی که همچون آفت و موریانه به جان شاخ و برگ درخت تنومند نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کشور افتاده و آن را ناتوان و ضعیف ساخته و به مرز انفعال، سردرگمی و غیر منسجم درآورده است.

این سند بطور ریشه ای و مبنایی به حل مشکلات کنونی تدبیر و چاره سازی می نماید، از اهداف و ویژگی های عمده "سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش" که به عنوان اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش و نیز نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می شود؛ که در همین راستا شاهد ابلاغ سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش کشور از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ بودیم.

علت غایی حساسیت و نگاه حکیمانه معظم له به این مقوله است که اهداف و عوامل کمی و کیفی که در هر نظام سیاسی و کشوری تحولات اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی ر به ارمغان می آورد، نسل جوان تحصیل کرده مومن، متعهد و متخصص است. زهی تاسف که فی الحال این مهم در تاریخ و نظام آموزشی جامعه و کشور ما غبار فراموشی گرفته است.

از جمله چالش هایی که امروزه ساختار آموزشی کشور را دست و پا گیر کرده و به لحاظ کاربردی و کارایی فشل ساخته و گرفتار بی عملی شده است، فقدان عدالت آموزشی و تربیتی در اقصی نقاط مختلف کشور است؛ که بطور مصداقی و موردی باید به وجود مدارس با تابلو و برندهای مختلفی همچون "مدارس غیرانتفاعی"، "مدارس نمونه دولتی"، "مدارس نمونه غیر دولتی"، "مدارس شبانه روزی"، "مدارس شاهد" و .... است؛ که در چنین جو و فضای روحی، روانی و اجتماعی شرایط فرآیندسازی و نیز پدیدارشدن ظن و گمان منفی و بدسگال تبعیض اجتماعی، فاصله و شکاف طبقاتی، اقتصادی در جسم و جان جامعه و نسل جمعیتی کشور ظهور و بروز می یابد.

روح "سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش" مبین این رسالت علمی، آموزشی و صنعتی است که بر خلاف خروجی نظام آموزشی و تعلیم و تربیت کنونی که معالم به خط تولید کارگاه و کارخانه ای تبدیل شده که تمام آمال و آرمان هایش تربیت انسان و افراد مدرک به دست که صرفا در اندیشه تصاحب و تسخیر کرسی و صندلی پرطمطراق و پرپرستیژ دیوانی، اداری و پشت میز نشینی غیرمولد و غیر خلاق به مسابقه و رقابت نشسته اند.

امیدواریم که با اجرای "سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش" کشور که روح حاکم بر آن حذف و طرد تفکر مدرک زدگی و فرآیند مهلک و مخرب کنکور گرایی و سیستم حفظ کردنی است و جایگزین ساختن " مهارت محوری" و نهادینه ساختن و تقویت آموزه ها و مهارت ها و نیز امهات زندکی اجتماعی و توانایی ارائه طریق جهت حل و رفع مشکلات و مسائل خرد و کلان کشور تحقق این مهم که از دغدغه مندی های همیشگی مقام معظم رهبری نیز می باشد، با استحصال دستاوردها و ارمغان های عینی و میدانی " سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش " که همان اعتلای جایگاه برتر و ممتاز اقتصادی، علمی و تکنولوژیکی در کل منطقه و جهان است نائل شویم و از این رهگذر کام ملت ایران نیز شیرین شود.

امیدواریم با عزم و اراده پولادین مسئولین و سیاست گزاران دلسوز و دولت و مجلس انقلابی و ولایتی و همچنین با مشارکت مجدانه و فعالانه تاریخی ملت بصیر، متمدن و فرهنگ پرور ایران این مهم شدنی است. به امید رسیدن به چنین روزی

نویسنده: ساراپیرانه

380267