یادداشت‌ها

به نظر می رسد برخی فعالان سیاسی و رسانه ای اصلاح طلب بیش از حد در مورد دولت آتی خوش بین هستند. منظور من در مورد کیفیت و عملکرد دولت بعدی نیست بلکه منظور ترکیب سیاسی کابینه است. بعضا اظهاراتی شنیده و خوانده می شود که که گویی نیمی از کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی از جریان ساکت و بازنده انتخابات انتخاب خواهد شد و حتی برخی از دولتمردان فعلی در مقام خود ابقا می شوند!
دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما دشواری مسکن همچنان حل‌‌ناشده باقی می‌ماند. این واقعیتی است که جامعه ما در‌ چند دهه گذشته شاهد آن بوده‌ است. اما به‌راستی چرا چنین است؟ از دو حال خارج نیست؛ یا منابعی که متولیان امر برای برخورد با این دشواری تخصیص می‌دهند، تناسبی با ابعاد آن ندارد‌ و پاسخ‌گو نیست‌‌، یا راهی که آنان برای برخورد انتخاب می‌کنند، راه درست و حکیمانه‌ای نیست.
بخش قابل توجهی از مشکلات کشور در واقع ناشی از ساختارها و شرایطی است که چندان فرقی نمی‌کند چه کسی قرار است رئیس‌جمهور یا وزیر باشد. به عبارت دیگر با تغییر آدم‌ها چندان تغییراتی ایجاد نمی‌شود و این مساله بیشتر به راهبردهای کلی نظام برمی‌گردد.
واقعیت آن است که اگر به هر دلیلی دور هفتم مذاکرات وین در دولت روحانی پی گرفته نشود و احیای برجام تا زمان روی کار آمدن دولت رئیسی به تعویق بیفتد، بازنده اصلی آن جمهوری اسلامی ایران است.
سرعت و قدرت پیشروی‌های طالبان در افغانستان حتی با روایت‌های دولتی شگفت‌آوراست. این گروه که 20 سال زیر شدیدترین فشارهای نظامی و بمباران‌های امریکا و ناتو قرار داشته است چگونه به جذب این همه نیرو پرداخته تا آنجا که گفته می‌شود 170 شهرستان را به تصرف خود درآورده و پایتخت این کشور را مورد تهدید قرار داده است.
یکی از پدیده‌های عجیبی که در انتخابات اخیر دیده می‌شد، غلبه ذهنیت تبلیغاتی بر کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب بود. ذهنیتی که پیش‌تر و حتی هم‌اکنون نیز نزد اصولگرایان به وفور دیده می‌شود و یکی از عوامل عدم درک درست آنان از پدیده‌های جامعه است و لذا هیچ‌گاه نمی‌توانند مسائل را حل کنند.
بازار سهام در هفته گذشته شاهد اعتماد به نفس بیشتر خریداران بود که در نتیجه آن شاخص کل برای نخستین بار از هفته دوم فروردین وارد کانال ۳/ ۱ میلیون واحدی شد و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به آغاز سال ایستاد. علاوه بر این، عقربه دماسنج بازار از نقطه کف اوایل خرداد ماه کمی بیش از ۱۹ درصد ارتفاع گرفته و در فاصله کمتر از یک درصدی از ورود به فاز رونق‌(که به صورت تکنیکی معادل رشد ۲۰ درصد از کف اخیر است) قرار دارد.
ارتقای دانشگاهی شاهنامه‌پژوه جوان، بهانۀ این نوشتار است تا مخاطبان با کسی آشنا شوند که قریب 20 سال است تمام همت خود را صرف شاهنامه کرده و این که نشان دهد آذربایجان چه جایگاهی نزد فردوسی داشته است.
حال که سعد حریری پس از ۹ ماه انصراف خود را تشکیل دولت اعلان داشته، به نظر می‌رسد رئیس جمهور در دیدار با گروه‌های سیاسی سعی در مشورت جهت انتخاب گزینه جدید نماید.
این کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: مقایسه کردن تهدید داعش با طالبان برای جمهوری اسلامی یک اشتباه استراتژیک است؛ زیرا اولا داعش خواستار تشکیل خلافت اسلامی بود و ایران را نیز رسما جزویی از قلمرو خود می‌ دانست، اما طالبان از امارت اسلامی صحبت می‌کند که در محدوده جغرافیای افغانستان است.

مشکلات زیست‌محیطی پیش‌آمده در خوزستان مدت‌هاست نقل محافل مجازی و حقیقی شده است. وضعیت نگران‌کننده این استان واکنش بخش زیادی از مردم را در پی داشته است در یادداشت پیش‌رو نگاهی داریم به تهدیدهای زیستی خوزستان و خطرات ناشی از بی‌توجهی به آن.
ادامه مذاکرات هسته‌ای با دولت رئیسی برای چند سال متوالی بدون اینکه در این مدت نتیجه‌ای به دست آید، برای دولت امریکا گزینه بدی نیست.
یکی از ساز و کار ها و الزامات زیر ساختی کشور افزایش هوش حکمرانی با استفاده از فناوری های تحول آفرین دیجیتال در کشور هست.
یادداشت/ ظهر ۱۲ جولای ایهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل در بیانیه‌ای به حزب الله هشدار داد که ۲  نظامی اسرائیلی را آزاد کند و در غیر این‌صورت لبنان بهای بسیار سنگینی را خواهد پرداخت.