یادداشت‌ها

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بحث و گمان‌های زیادی در فضای مجازی ایجاد کرده؛ اما در عین حال نگرانی‌هایی را هم برای آینده صنعت مخابرات برانگیخته است. با وجود آنکه این مسیر ارتباطی جدید با کمک قابلیت‌های خود می‌تواند بازیگران سنتی متعددی را از میدان به در کند، اما فرصت‌های تازه‌ای را هم برای برخی از دیگر بازیگران این عرصه ایجاد کرده است.
درخواست از آقای رئیس جمهور در انتخاب کابینه؛

نگذارید بگویند خودتان می دانید و مملکتتان!

جمله به یاد ماندنی کشاورز خراسانی ملاک روشنی برای انتخاب وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و سایر وزارتخانه ها!
این روزها تمام نگاه‌ها به معرفی کابینه رئیسی به مجلس دوخته شده و هر ایرانی که جانش به لبش رسیده و خسته از سال‌ها بی تدبیری و ضعف و سستی در کار است در هر جایگاهی با هر شغل و کسب و کاری به وزرایی می‌اندیشد که قرار است رئیسی این روزها به مجلس معرفی نماید تا دردها و مشکلات را درمان کند.
احساس مسئولیت و پاسخگویی در قبال رفتارهای فردی و اجتماعی نشانه بارزی از بلوغ فکری و رشد عقلی می‌باشد. در نظام‌های سیاسی، نظریه‌های مردم سالاری براساس مطالبه گری و پاسخگویی از طرف دولتمردان ارکان اصلی و ثابت می‌باشند. حرکت منطقی و مستمر یک نظام سیاسی اگر بر دو محور یاد شده ( مطالبه گری وپاسخگویی) استوار باشد هیچ تهدیدی بر آن کارگر و موثر نخواهد افتاد.
اگر مهم‌ترین و اولیه‌ترین وظیفه شورای شهر را انتخاب شهردار بنامیم سخنی گزاف نگفته‌ایم. قانون نیز بر این مهم تأکید دارد؛ ماده ۸۰ قانون شوراها می‌گوید که شورای شهر مکلف است بلافاصله پس از تشکیل نسبت به انتخاب فردی ذی‌صلاح برای تصدی سمت شهردار اقدام کند.
‌هوشنگ مرادی‌کرمانی، هم‌ولایتی خوش‌قلم و صاحب‌سبک نگارنده، کتابی دارد تحت عنوان «شما که غریبه نیستید» و با همان زبان ساده اما عمیق و تأثیرگذار که در آن گذشته خود را ترسیم می‌کند، دست خواننده را می‌گیرد و از کوچه ‌پس‌کوچه‌های زندگی گذر می‌دهد و خواننده را آنچنان همراه دنیای خود می‌کند که گویی این خواننده است که روایتگر ایام گذشته و تصویرگر دنیای خود است.
هرچند گفته می‌شود شاید برجام به نتیجه نرسد و به بن‌بست کشیده شود، اما دولت جدید این توافق را امضا کرده و مجلس نیز تدوین خواهد کرد. در عالم شعار و لفاظی حرف‌های متفرقه‌ای هم زده می‌شود که اینها برای این است که در میز مذاکرات امکان نتیجه‌گیری بهتری باشد که تا اینجا مشکلی نیست.
همزمانی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست‌جمهوری و حساس بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و نتیجه آن عملا موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را به حاشیه رانده است. مهم بودن انتخابات ریاست‌جمهوری اما نتیجه انتخابات شهر و روستاها را به حاشیه و سکوت برده است.
یکی از عوامل و دلایل مهم برهم‌ریختگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که کشور ما را طی بیش از ۴ دهه در بن‌بست سیاسی و اقتصادی قرار داده تفکری است که مدرنیته را که از مظاهر دنیای پیشرفته است، برنمی‌تابد.
گزینه‌های بسیاری در مورد کابینه سیزدهم و به طبع وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شوند اما چون هنوز وزرا مشخص نشده‌اند من شما را آقای وزیر خطاب می‌کنم. آقای وزیر! تقریبا یک‌سال و نیم آموزش مجازی را تجربه کرده‌ایم و در این بین پیک‌‌ها و سویه‌های متعدد کرونا هم در کشورمان رخنه کرد و هموطنان عزیزمان را از ما گرفت.
همان‌گونه که انتظار می‌رفت سیزدهم دوره ریاست‌جمهوری ایران از آن طیف موسوم به اصولگرایان به ریاست رییسی رقم خورد. در دوران ریاست‌جمهوری روحانی که با عنوان دولت اعتدالگرا معرفی شد اصولگرایان همواره منتقد سیاست‌های دولت در زمینه‌های متعدد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بودند و اتفاقا همین موارد می‌تواند پاشنه آشیل دولت اصولگرای رییسی در حوزه اقتصاد تلقی شود.
در آستانه ماه محرم هستیم و یکی دیگر از تناقضات سیاستگذاری در ایران برجسته‌تر از گذشته خود را نشان خواهد داد. شکاف قدرت و مسوولیت در موضوع مهمی چون کرونا در این ماجرا آشکارتر می‌شود. وضعیت موج پنجم کرونا بر کسی پوشیده نیست.
به مناسبت روز خبرنگار؛

بی خبر از خبرنگاران

یادداشت پیش رو از یک خبرنگار است، به مناسبت روز خبرنگار. در این یادداشت از اهمیت خبرنگاری و همچنین سواد رسانه‌ای صحبت شده است.
هنوز بخش‌هایی از قدرت در نظام جمهوری اسلامی به فعالیت آزاد و بدون اخلال رسانه‌ای باور ندارند و نمی‌خواهند بپذیرند که برای رسیدن به رشد وتوسعه ومبارزه با فساد، نظام آزاد رسانه‌ای یک ضرورت است.
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی حسن روحانی در دولت دوازدهم، به تازگی گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت «تدبیر و امید» منتشر کرده که در نوع خود حاوی اطلاعات تازه‌ای است. بر این اساس، تقریباً برای اولین بار به طور دقیق مشخص شده که صادرات نفت ایران در سال ۱۳۹۹، کمی بیش از ۱۸ میلیارد دلار بوده است، درآمدی بسیار ناچیز در مقایسه با میانگین دهه‌های اخیر. از آن سو، مقایسه درآمد‌های ارزی دولت‌های اخیر در ایران و میزان رشد «تولید ناخالص داخلی» در دوره مدیریت آنها، نشان می‌دهد که حسن روحانی در توسعه ایران «مردود» شده است.
یادداشت/ تکرار ضرب‌المثل‌ها یا واژه‌هایی که مضامین فقهی و دینی داشته و بولد نمودن آنها در صدا و سیما خصوصا برنامه‌های پرمخاطب یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های رسانه ملی است تا به زعم خویش فضای مذهبی را بر جامعه بگستراند.

اتفاق جالب در مراسم تحلیف خاتمی در سال 76 رخ داد. شیخ محمد یزدی که علاقه ای به رییس جمهوری پیروز نداشت و به بهانۀ درد پا از ایستادن کنار او طفره رفت و در توجیه گفت: در قانون اساسی نیامده «کنار» و «حضور» کافی است!مهم‌ترین تفاوت مراسم تحلیف امروز با 41 سال گذشته این است که ابراهیم رییسی در مقام رییس قوۀ قضاییه کنار هیچ رییس جمهوری نایستاد تا او سوگند یاد کند اما خود در مقام رییس جمهوری حاضر می‌شود و رییس قوه هم معاون او بوده است.
یادداشت/از همان ابتدا با دیدن شواهد و قرائن لازم مشخص بود که این قضایا اول این که غیرواقعی و نمایشی بوده و دوم هیچ ارتباطی با ایران ندارد زیرا این کشور با کدام انگیزه باید کشتی سنگاپوری را منفجر کرده یا به نفتکش‌هایی که تخلفی نکرده اند حمله تکاوری کند؟

دولت سیزدهم برای ساماندهی بخش مسکن و ایجاد تعادل در این بخش ضروری است تا علاوه بر ساخت و عرضه مسکن جدید، به اصلاح یکسری قوانین موجود و همچنین سیاستگذاری صحیح در برخی حوزه‌ها اقدام کند.
یک‌سال پیش و دقیقاً ساعت شش و هشت دقیقه بعد از ظهرِ چنین روزی (چهارم اوت 2020 میلادی - 14 مرداد ماه 1399)، سه ساعت پس از پایان زمان اداری و رفتن همکارانم، من به اتفاق یکی از آنان در طبقه پنجم ساختمان نسبتاً نوساز و محکم، در دفتر کارم مشغول کار بودیم که ناگهان با صدای مهیب همراه با لرزش شدید ساختمان و باز شدن درب کمدها و غبار آلود شدن فضای درونی طبقه خود مواجه شدیم.