یادداشت‌ها

دوران مسئولیت آقای روحانی بعد از هشت سال تصدی ریاست‌جمهوری ایران به پایان رسید. بدیهی است نقد و ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی امر پسندیده‌ای است که باید انجام شود‌ اما فضای عمومی و به‌ویژه فضای رسمی کشور به‌گونه‌ای است که گویی او نه خدمت بلکه خیانت مرتکب شده و نه‌تنها شایسته تقدیر نیست بلکه باید او را مجازات کرد و به تعبیری نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی.
نکته بسیار کلیدی در فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ضعف‌های دولت‌های قبل را تبدیل به قوت کنید و قوت‌ها را ادامه دهید به این معنا و مفهوم است که دولت از امروز به بعد پیگیر مشکلات و مسائل مربوط به کشور باشد و به نوعی سعی کند که چالش‌ها را تبدیل به فرصت بکند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم مهم‌ترین سوال پیش رو این است که آیا گفت‌وگوها بر اساس توافقات قبلی پیگیری خواهد شد یا اینکه طرفین به نقطه صفر بازخواهند گشت. درخصوص به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و ایالات‌متحده آمریکا، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی به هفت محور اشاره کرده است.
کابینه دولت سیزدهــم به جهــت شــرایط کشـور و نارضایتی‌های مردم در حوزه‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو در انتخاب افراد کابینه دیگر خط و ربط سیاسی فرد نباید ملاک قرار بگیرد و آنچه مهم است شایستگی، توانایی و تجربه فرد است.
آقای روحانی هم رفت. ارزیابی دقیق و منصفانه عملکرد دوره هشت ساله او اکنون ممکن نیست. به ویژه اینکه ما منتظریم که ارزیابی عملکرد را با آینده‌ای که هنوز نیامده است مقایسه کنیم! در حقیقت باید گفت که در آینده همچون دفعات پیش، مردم حسرت گذشته را خواهند خورند. شاید فقط در دوره اصلاحات بود که چنین حسرتی مشاهده نشد.
اکنون که دولت جدیدی در حال شکل گرفتن است و طبق معمول باید انتظار دگرگونی‌های زیادی را در دستگاه‌های اداری داشته باشیم، نگاهی به سوءمدیریت مزمن در کشور از زاویه‌ای جدید بی‌مناسبت نیست.
هجوم همه‌جانبه طالبان برای تصرف شهر استراتژیک هرات شدت گرفته است و نبرد تن به تن مردم با این گروه مذهبی تروریستی به دروازه‌های شهر رسیده است. پیش از آن اکثر ولسوالی‌های ولایت هرات مثل اسلام‌قلعه، کرخ و شیندند سقوط کرده‌اند.
پنج سال پیش که دولت روحانی در بهترین وضعیت خود قرار داشت و هنوز هیچ علائمی از بحران در اقتصاد ایران جز برای اقتصاددانان قابل مشاهده نبود،مقاله‌ای منتشر شد که با این مقدمه شروع می‌شد: «انسان دو نوع معلم دارد: آموزگار و روزگار. آنچه به شیرینی از اولی نیاموزد، دومی به تلخی به او یاد خواهد داد. این معادله برای مثلث سیاستمدار، اقتصاددان و قوانین آهنین اقتصاد نیز برقرار است. سیاستمداران اگر به هشدارهای اقتصاددانان و تئوری‌های آزموده‌شده اقتصادی بی‌توجهی کنند، دیری نخواهد پایید که قوانین آهنین اقتصاد، حقانیت همان هشدارها و تئوری‌ها را به تلخی به آنها یاد خواهد داد.»
معمولاً رؤسای جمهور پیشین که تا برگزاری مراسم تنفیذ جانشین خودشان، هنوز دارای «مشروعیت ریاست‌جمهوری» بوده‌اند، در مبادله این جایگاه، مشارکت داشته و «حکم تنفیذ» رئیس جمهور منتخب را به دست امام امت می‌داده‌اند تا به ریاست‌جمهور بعدی تقدیم شود؛ لیکن این‌بار حسن روحانی اجازه نیافت تا حکم جانشین خود را به دست نائب امام زمان بدهد؛ معنای این اتفاق آن است که حکم ریاست جمهوری حسن روحانی و به تبع آن مشروعیت جایگاه وی، به دلیل آزار بی‌شمار مردم، از منظر امام امت، ظاهراً قبلاً بی‌اعتبار شده است.
در پی تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی پس از هدف قرار گرفتن نفتکشش در دریای عربی، برخی خبرگزاری‌های عربی مدعی استقرار سیستم پدافند هوایی پیشرفته S300 در بوشهر شده‌اند.

دیروز دوشنبه ۱۱ مرداد با اطلاعیه رسمی ستاد ملی کرونا مرگ ۴۱۱ نفر از هموطنانمان اعلام شد .
تا چند روز دیگر رسما آیت الله رئیسی مسند ریاست جمهوری را تحویل گرفته ومدیریت عالی اجرایی کشور را به عهده خواهند گرفت. بعد از تنفیذ حکم ایشان توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی دیگر ریاست جمهور همه ملت اعم از مسلمان وغیر مسلمان، شیعه وسنی و تمام اقوام ایرانی گردیده و سکان این کشتی را بدست خواهند گرفت.
در هفته‌ای که گذشت، طرحی به نام «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» از تصویب اولیه مجلس گذشت که با گفت‌وگوهای فراوان و البته مخالفت گسترده نزد کاربران پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. شبکه‌های اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای مورد استفاده در آموزش‌وپرورش و یادگیری هستند.
فقر نظری و ضعف تحلیل در برنامه‌ریزی‌ها و الگوهای توسعه در بحران‌ها و مشکلات اجتماعی ایران بیش از پیش نمایان می‌شود.
شافعی، رئیس اتاق ایران: اگر همچنان به اقتصاد توجه نشود و در بر همان پاشنه بچرخد، در آینده نه‌چندان دور، شاهد مرگ تولید خواهیم بود... خصولتی‌ها روزبه‌روز فربه‌تر می‌شوند، هر‌موقع پای حسابرسی به میان می‌آید، خصولتی‌ها رها شده و بخش خصوصی تحت فشار قرار می‌گیرد.
آقای نمکی، وزیر بهداشت طی نامه‌ای به رهبری انقلاب خواسته است که کشور دو هفته تعطیل و قرنطینه سختگیرانه‌ای به اجرای گذاشته شود. البته این درخواست درست و کارشناسانه‌ای است ولی متاسفانه خیلی دیر و با تاخیر حداقل 15 ماهه صورت می‌گیرد.
خلق و پیشرفت هر رسانه، صورت‌بندی‌های جدید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را خلق می‌کند و از سویی وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم الزام خلق رسانه جدید را سبب می‌شود یعنی پیدایش و توسعه انواع رسانه‌ها در ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه قرار دارد و هر یک علت و معلول دیگری است.
امروز انتقال پست ریاست‌جمهوری انجام می‌شود. این خاصیت نهادهای انتخابی است. در دنیای جدید نهادهای انتخابی موجب شده‌اند که قدرت‌ها نتوانند برای خود قداست ایجاد کنند و به تعبیری مادام‌العمر شوند.
دقت کنیم! این روزها ویروس هزار چهره کرونا به همه نقاط و مکانها سَرک می‌کشد و با تمام قدرت سعی می کند حالِ افراد مختلف را بگیرد؛ در نتیجه از بی تفاوتی و به عبارت بهتر بی خیالی نسبت به این ویروس سرکش پرهیز کنیم تا شاهد زانو زدن مقابل آن نباشیم.

عدم توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، موجب ایجاد مشکلات فراوان برای شهروندان شده به همین دلیل اصلی ترین مطالبه مردم تهران از مدیران شهری جدید، رسیدگی جدی به این امر خواهد بود.

افزایش تمایل نمایندگان مجلس برای نقش‌آفرینی در حوزه‌های اجرایی موضوعی است که این روزها مورد انتقاد و بحث جدی کارشناسان و متخصصین قرار گرفته. تمایلی که در خیلی از موارد در نهایت منجر به کوتاه آمدن دستگاه اجرایی و به کرسی نشستن حرف نمایندگان مجلس می‌شود. در جریان انتخاب شهردار تهران تعدادی از نمایندگان حضور خود را برای نشستن بر کرسی شهرداری اعلام کردند که نمونه بارز عدم پایببندی به قانون اساسی است.