عاشورا فقط آه واشک و انفعال نیست

محرم یک ماه نیست، همانطور که عاشورا و کربلا را نباید یک روز و یک مکان بدانیم. محرم فرهنگی غنی، پربار و اقیانوسی از اندیشه­ های ناب و نکته­های پندآموز بشری است که در طول سالیان متمادی جان های زیادی از چشمه­ سار زلال آن متنعم گشته، معرفت یافته و به کمال رسیده­اند. چه آنکه به هر سوی آن بنگری درسی، پیامی و آموزه­ای برای زیستن در خود نهفته دارد.
تصویر عاشورا فقط آه واشک و انفعال نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، علی عبدالملکی در یادداشتی نوشت: عاشورا گستره­ای تاریخی است که شرافت شجاعت،دینداری و آزادی و آزاداندیشی در آن تفسیر شد، معنا یافت و جان گرفت و بدین ترتیب نفس­های زیادی از معارف متعالی آن پندها آموخته، تجربه­ ها اندوخته و سرمست گشته­اند و این همه در حسین (ع) سالار و سرور آزادگان و پرورده­ ی دامان محمد(ص)، علی(ع) و زهرا(س) متجلی و نمود پیدا کرده است.


کربلا و عاشورا تنها نمادی از مظلومیت خاندان اهل بیت علیهم السلام نیست تا پیام محرم را صرفاً با تصویری از اشک و آه و انفعال به جهانیان منتقل نماید. برداشتی احساسی، عاطفی و افراط گرایانه از مصائب عاشورا و افزودن وزن احساس در برابر استدلال و عقل در سرزمین کربلا بطوریکه در آن غم بزرگ حسین (ع) بستن شط و لب تشنگی او و فرزندانش انگاشته شود اگر نگوییم تفسیری غلط از فرهنگ عاشورا است، حداقل استنباطی جزیی و سطحی از آن بیکران الهی است و چنانچه اهداف قیام را تحت الشعاع قرار دهد خود ظلمی مضاعف بر شهید کربلاست!


گفتمان حسین (ع) در کربلا و مشی او در میدان جنگی نابرابر متضمن رفیع­ترین تفکرات انسانی و محکم­ترین استدلالات عقلی است. التزام پیشوای آزادگان بر معیارهای انسانی، حرمت آدمیان، رأفت اسلامی مهربانی دینی، نظم و انضباط سیاسی و حتی در کمرکش نبرد تلاش او برای نفی خشونت و ارائه­ سیمایی جاذب از اسلام توأم با دفاعی عالمانه از دین رهیافت های حکیمانه ­ای است از قیام حسین بن علی(ع)که می­تواند جهانیان را همچنان رهنمون باشد.

زینب خواهر قهرمان و شجاع او که عرفان را از مصدر حقیقت نپوشیده بود در کربلا فرمود: ما رأیت الا جمیلا. "چیزی جز زیبایی ندیدم" و مانیز کافی است که در این ایام از پوسته به مغز و از سطح به عمق برگردیم تا سیرتمان کربلایی و اندیشه­ مان عاشورایی شود.

409541