بر سر آوارها برف می‌بارد!

ساکنان منطقه «ختای» در ترکیه می‌گویند صدای مردم را از زیر آوار می‌شنوند اما کاری از دست‌شان برنمی‌آید. هنوز در این منطقه، کمک‌رسانی و آواربرداری شروع نشده است. تعداد شهرهای ویران شده از زلزله بسیار است و کمک‌رسانی را سخت‌تر می‌کند. برف می‌بارد... برسر آوارها و این خود کمک رسانی را سخت‌تر می‌کند.
تصویر بر سر آوارها برف می‌بارد!

به گزارش سایت خبری پرسون، فریبا خانی نویسنده و روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: مرد گریه می‌کند. از ته دل، با درد که آنها صدای‌مان می‌کنند از زیر آوار اما ما نمی‌توانیم آن‌ها را نجات دهیم. ساکنان منطقه «ختای» در ترکیه می‌گویند صدای مردم را از زیر آوار می‌شنوند اما کاری از دست‌شان برنمی‌آید. هنوز در این منطقه، کمک‌رسانی و آواربرداری شروع نشده است. تعداد شهرهای ویران شده از زلزله بسیار است و کمک‌رسانی را سخت‌تر می‌کند. برف می‌بارد... برسر آوارها و این خود کمک رسانی را سخت‌تر می‌کند.

کسی می‌پرسد چرا زلزله بی‌وقت می‌آید در صبح‌های زود، در شب‌ها که همه خوابند در زمستان که زمهریر است... زمین چرا ناغافل بیدار می‌شود. اما همه می‌دانیم زمین قرار نیست پاسخ بدهد.

در سوریه اما داعشیان از زندان «راجو» گریخته‌اند. نوزادی آن سوتر در زیر آوار به دنیا آمد؛ مادرش رفت. این است داستان‌های تراژیک زلزله. زلزله ویرانی دارد که سالیان سال، حضور دردناکش، ترس‌هایش، فقدان و مشکلات اقتصادی‌اش با مردمان می‌ماند. مردم با دست‌های یخ‌زده در سوریه و ترکیه سنگ و آوار‌ها را باید این سو و آن سو کنند.

بعد از وقوع زلزله، تصاویر دلخراش زلزله هم هست که حالا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. یادمان باشد که زخم و خون صحنه‌های دلخراش تماشا ندارد و آسیب می‌زند. ویرانی ساختمان‌های مدرن در ترکیه، ویرانی ساختمان‌های تاریخی، ویرانی ویرانه‌های شهرهای مغموم سوریه. تصاویر خون و خاک و آوار. فقط ترس می‌زاید. این درد را ما خوب می‌فهمیم هموطنان ما در خوی هم اکنون در سرمای جانکاه در چادرها به سر می‌برند و زندگی‌شان را زلزله بلعیده است.

کاربران در ترکیه، زیر آوار توئیت می‌زدند یا استوری در اینستاگرام می‌گذاشتند تا امدادگران و مردم به حضور آنها پی ببرند و نجات پیدا کنند. روزهایی که آهسته طرح صیانت در کمیسیون مشترک به تصویب رسید تا شهروندان ایرانی کمتر بتوانند از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند... اینجا اینترنت به یاری انسان می‌آید.

می‌گویند می‌شود سیل را پیشگویی کرد. طوفان را اما زلزله را نه. این زلزله در 80 سال گذشته در ترکیه بی‌سابقه بوده است. هزاران نفر در ترکیه و سوریه جان باختند و هزاران نفر در زیر آوارند. تخریب لوله‌های گاز و بحران انتقال انرژی و برف و سرما سقوط لیر و بورس در ترکیه همه با هم وضعیت سختی برای اردوغان ایجاد کرده است. ‌

تصویرها فاجعه‌ انسانی را نشان می‌دهد سالمندان که در برف روی زمین نشسته‌اند بی‌پناه در سرما. خانوادهای داغدار و بهت زده... ویرانی و ویرانی خیلی از ساختمان‌هایی که در زلزله‌های اول، سالم ایستاده‌اند ناخودآگاه در جلوی چشم شهروندان ترکیه فرو ریختند.

‌اردوغان از ساعت‌های اولیه از کشورهای دیگر جهان کمک خواست. اروپا اعلام آمادگی کرد و کشورهای جهان اما سوریه چه؟ حالا از شهرهای سوریه هر آن چه که جنگ ده ساله، فرو نریخته بود را زلزله نابود کرد. شهرهای حماه، لاذقیه، طرطوس وحلب... آدم‌هایی که مجبور بودند در اردوگاه‌ها به سر برند یا در ساختمان‌های نیمه ویران باز هم زندگی‌شان سخت‌تر شد. از آمار مرگ در سوریه کمتر می‌دانیم.

دولت ایران گفت که کمک‌هایی به این کشور می‌کند. مهدی سبحانی سفیر ایران در سوریه گفت 45 تن کالا برای سوریه فرستاده شده شامل چادر، پتو و لوازم پزشکی. قرار است به ترکیه هم کمک رسانی شود... وضعیت ایرانیان ساکن در مناطق زلزله زده هم هست و دانشجویانی که در مناطق زلزله زده درس می‌خواندند هم مورد بحث امیرعبدا...یان وزیر خارجه با همتای ترکش مولود چاووش بود... ‌مردم جهان باید به کمک زلزله‌زدگان بشتابند. چون هنوز صدای آدم‌ها از زیر آوارها شنیده می‌شود.

ما اینجاییم... زمستان است و سرما زمهریر. در برخی از شهرهای زلزله‌زده بر سر آوارها برف می‌بارد یکسر و سرد...

منبع: آرمان ملی

461757