اپیزود پایانی برجام

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا گفته ما برای نهایی کردن توافق برجام آمادگی کامل داریم و معتقدیم دیپلماسی بهترین گزینه جهت نهایی کردن این توافق هسته‌ای مهم است.
تصویر اپیزود پایانی برجام

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر انور خیرآبادی در یادداشتی نوشت: برجام پرچالش‌ترین و پرمنازعه‌ترین توافق بین‌المللی ایران، غرب و آمریکا ست که سال‌های سال است موضوع گفتگوهای هسته‌ای ایران و طرفین توافق را شامل می‌شود. و به نوعی پرمناقشه‌ترین گفتگوی بین‌المللی جه ان محسوب می‌گردد .

ولیکن تاکنون به نتیجه مشخص و مطلوبی نرسیده، درحالیکه آمریکا و طرفین غربی برجام مدعی‌اند که تمرکز خویش را از برجام خارج و به موضوعات حقوق بشری و تحویل پهپاد‌های ایرانی به روسیه متمرکز نموده هرچه هست برخلاف ادعایشان کماکان برجام اولویت‌شان تلقی میگردد هرچند در این اثنا خلف‌ وعده‌ها و تنگناهایی پدید آمده که در عالم سیاست امری طبیعی تلقی می‌گردد.

از سویی آژانس برخلاف توافق و پادمان اطلاعات فنی و محرمانه برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار مخالفان مذاکرات برجام قرار می‌دهد که نقض حقوق جمهوری اسلامی ایران است. چرا که دستاوردهای هسته‌ای اخیر ایران در زمینه سلامت و پزشکی و محیط زیست و صنعت به‌کار می‌رود در حالی که مخالفین قصد دارند که این اقدامات صلح‌آمیز را حرکت ایران به سوی ساخت بمب اتمی و انحراف از پادمان تلقی کنند.

از دیگرسو رافائل گروسی روند مذاکرات را در وضعیت پیچیده و با محدودیت بازرسی تلقی می‌نماید و درپی راه‌حل‌های دیپلماتیک بوده و با ژست بی‌طرفی ایران و غرب را به احیای گفتگوهای برجامی تشویق می‌کند و شکست مذاکرات را باعث وخیم‌تر شدن اوضاع خاورمیانه می‌داند و ضمن تاکید بر فنی بودن عملکرد آژانس به ادعای خود از سیاسی کاری احتراز می‌کند و از دیگرسو اولیانوف نماینده ارشد روسیه در سازمانهای بین‌المللی هم گفتگوهای برجام را پرچالش دانسته و گروسی تعمیق مناسبات ایران و روسیه را مانعی برای نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه‌های هسته‌ای ایران قلمداد نمی‌کند چراکه معتقد است روسیه هم عضو معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی است ولی در همین حال مدعی است که ایران به صورت مخفیانه اقدام به تغییر ساختار آبشارهای سانتریفیوژهای سایت فردو کرده و جمهوری اسلامی ایران هم آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو را گامی به‌ عدم اجرای تعهدات برجامی غرب برشمرده است.

گروسی معتقد است نمی‌داند آیا برجام احیا می‌شود یاخیر!؟ ولی مطمئن است که محدودیت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر فعالیتهای هسته‌ای ایران باعث اقداماتی می‌گردد که بعدها به ضرر جامعه بین‌المللی است لذا در تلاش است که اپیزود پایانی برجام با شکاف عمده ایجاد نشود. در این شرایط سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم هنوز معتقد است که برجام می‌تواند منجر به حل مناقشه هسته‌ای ایران شود و هنوز برجام نمرده.

پیتراستانو سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت برجام گفت اتحادیه اروپا باید روی جمع‌بندی مذاکرات متمرکز شود و راه‌حلی صددرصدی برای این توافق بیابد. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم عقیده دارد جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا گفته ما برای نهایی کردن توافق برجام آمادگی کامل داریم و معتقدیم دیپلماسی بهترین گزینه جهت نهایی کردن این توافق هسته‌ای مهم است. گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران اظهار داشته برای طرفین گزینه‌ای غیر از برجام وجود ندارد.

منبع: آفتاب یزد

462259