سفر تعیین کننده گروسی

باید منتظر سفر آقای گروسی به تهران باشیم که در این قضیه نقش تعیین کننده دارد و اگر به یک راهکار مناسب برسیم، هم می‌توانیم جلوی تصویب یک قطعنامه جدید را در شورای حکام بگیریم که احتمالا اوایل اسفند جلسه خواهند داشت و هم می‌توانیم یک شروع جدیدی در گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی و آمریکا داشته باشیم.
تصویر سفر تعیین کننده گروسی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: طبق آنچه آژانس مطرح کرده تغییراتی که ایران در سانتریفیوژهای فردو ایجاد کرده به اطلاعش نرسیده درحالی که ایران طبق پادمان هسته‌ای موظف است هرگونه تغییراتی در چیدمان، نوع و مقدار اورانیوم غنی شده را به اطلاع آژانس برساند.

اکنون آقای اسلامی اعلام کرده این گزارش نادرست و ناشی از اشتباه بازرس بوده و بلافاصله توضیحاتی ارائه دادیم که بازرس آژانس هم از اشتباه خود مطلع شده ولی ظاهرا این اشتباه را نپذیرفته چون اگر پذیرفته بود در گزارش خود آنگونه منعکس نمی‌کرد. بعد از آن فرانسه، آلمان و بریتانیا یک بیانیه تند علیه ایران صادر کردند که بهانه جدیدی دست مخالفان ایران داد تا براساس آن بگویند ایران دارد برجام را نقض می‌کند. چون آنها مدعی شدند که این اقدامات نقض آشکار برجام است.

از این رو به نظر می‌رسد کل این ماجرا با سفر آقای گروسی به ایران حل و این سوءتفاهم برطرف شود و به یک راهکار اساسی برای پاسخ دادن به سه سوالی که مورد نظر آژانس هست، دست پیدا کنیم. اما اینکه طرف ایرانی از زیاده خواهی آژانس می‌گوید به این برمی‌گردد که پاسخ‌ها را داده اما طرف آژانس این پاسخ‌ها را قانع کننده ندیده است.

به هرشکل همه چیز منوط به سفر آقای گروسی به تهران است. شاید توافقی با آژانس انجام شود. هرچند بعید به نظر می‌رسد که ایران فورا در همان نشست با آقای گروسی به سوالات پاسخ دهد اما دو طرف می‌توانند به راهکاری برسند که به تدریج یا براساس یک برنامه زمان‌بندی مشخصی به سوالات پاسخ دهند. درست مانند مدلیته‌ای که قبلا آقای لاریجانی با آقای البرادعی در سال 86 توافق کردند. چنانچه سوالات آژانس پاسخ داده شود به نظر می‌رسد در روند مذاکرات برجام گشایشی حاصل خواهد شد و دور جدید مذاکرات شکل خواهد گرفت.

آمریکا منتظر نتیجه اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایران بود که به کجا می‌انجامد و چون دیدند به جایی نرسید الان بیشتر راغب شدند گفت‌وگوها را از سر بگیرند منتها آن سه سوال همچنان مساله است. امیدوارم یکبار برای همیشه بتوانیم این مشکل را با آژانس حل کنیم. باید منتظر سفر آقای گروسی به تهران باشیم که در این قضیه نقش تعیین کننده دارد و اگر به یک راهکار مناسب برسیم، هم می‌توانیم جلوی تصویب یک قطعنامه جدید را در شورای حکام بگیریم که احتمالا اوایل اسفند جلسه خواهند داشت و هم می‌توانیم یک شروع جدیدی در گفت‌وگو با طرف‌های اروپایی و آمریکا داشته باشیم.

منبع:آرمان ملی

461749