تکریم معلمان

اینکه گفته می شود روز معلم را گرامی داریم به چه معنی است آیا ایراد چند سخنرانی توسط مســئولان، برگزاری گردهمایی و دادن هدایــا و تقدیرنامه و از مقام ارزش های معلم ســخن گفتن را می توان تکریم مقام معلم و جایگاه معلمان برشمرد و چنین تصور کرد که به تکلیف خود در مقابل این عزیزان عمل کرده ایم؟ اگرچه این قبیل اقدامات هم ضروری و مفید است و از برگزارکنندگان تشکر می کنیم.

تصویر تکریم معلمان

به گزارش سایت خبری پرسون، نبی اله عشقی ثانی فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: در کشــور ما روز شــهادت آیت ا... مطهری کــه دوازدهم اردیبهشت اســت به نام روز معلم نامگذاری شده است تا در این روز معلمان مورد تکریم قرار گیرند، از زحماتشان قدردانی شــود. همه ما مدیون معلمان عزیزی هستیم که عمرشان را برای سوادآموزی، افزایش دانایی و کسب دانش ما صرف کردند. واقعیت این است که هیچ تشکر و قدردانی نمی تواند پاسخگوی زحمات و دلسوزی های این بزرگواران باشــد.

امروزه حدود ۱۲ میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف مشــغول تحصیل هستند و بیش از یک میلون نفر معلم در یکصد هزار مدرسه شهری و روستایی به امر تحصیل فرزندان ما اشتغال دارند. از خدای بزرگ بهترین ها را برای این بزرگواران خواستاریم.

البته توجه داریم که معلم به هر شخصی گفته می شود که در یکی از مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا پایان دوران دانشگاه به تدریس مشغول هســتند یا به عنوان استادکار حرفه، مهارت یا هنری را به کودکان و نوجوانان و دیگران می آموزند. اینکه گفته می شود روز معلم را گرامی داریم به چه معنی است آیا ایراد چند سخنرانی توسط مســئولان، برگزاری گردهمایی و دادن هدایــا و تقدیرنامه و از مقام ارزش های معلم ســخن گفتن را می توان تکریم مقام معلم و جایگاه معلمان برشمرد و چنین تصور کرد که به تکلیف خود در مقابل این عزیزان عمل کرده ایم؟ اگرچه این قبیل اقدامات هم ضروری و مفید است و از برگزارکنندگان تشکر می کنیم.

نکته ای که در سال های اخیر بیشتر خود را نشان می دهد مشکلات اقتصادی و فاصله زیاد بین نیازهای اداره امور خانواده های این عزیزان و میزان حقوق و دریافتی آنان است به طوری که تنگناهای اقتصادی، تحریم ها، تورم و افزایش فزاینــده هزینه های زندگی تعداد قابل ذکری از معلمان را وادارکرده است برای جبران کسری حقوق شان و تامین مخارج خانواده هایشان به شغل های دیگری هم کنار معلمی بپردازند.

این وضعیت چند مشکل را برای آنان و جامعه ایجاد می کند. یکی آنکه در چنین موقعیتی معلمان فرصت لازم برای افزایش اطلاعات و به روز کردن دانش شان را نخواهند داشت، دوم، به دلیل خســتگی و فشار شغل های جانبی انرژی کافی برای امور تحصیلی دانش آموزان را ندارند. سوم، پذیرش مسئولیت های جانبی توســط کادر آموزشی مدارس و دانشگاه ها به جایگاه ارزشمند معلمی آنان به شدت لطمه وارد می کند.

یکی از نکاتی کــه در رابطه با چالش های حقوقی معلمان توسط مســئولان بیان می شود این است که افزایش هر نوع پرداخت حقوق به معلمان به دلیل تعداد زیاد معلمان که بیش از یک میلیون نفر هستند بودجه بسیار بزرگی را می طلبد که تامین آن توســط دولت خیلی مشــکل است ضمن آنکه افزایش حقوق معلمان همیشه باعث درخواست افزایش حقوق سایر دستگاه های وابسته به دولت هم می شود که تصمیم گیری را مشــکل می ســازد در اینجا بد نیست به اظهار نظر صدراعظم ســابق آلمان خانــم مرکل توجه کنیم که می گوید؛ پزشکان و مهندســان نباید انتظار داشته باشند که حقوقشان بیش از معلمان که مســئولیت تعلیم و تربیت فرزندان ما را عهده دار هستند باشد.

این دیدگاه نشان دهنده جایگاه رفیع معلمان است، پس نباید تکریم و تقدیر از معلمان را به سخنرانی و تعریف بسنده کرد بلکه ضرورت دارد با افزایش حقوق و دریافتی های کادر آموزشی به عنوان یک اقدام تشویق کننده توجه داشته باشیم تا آنان مجبور به داشتن شغل های دوم و سوم نشوند. در حقیقت توجه به آموزش و پرورش توجه به آینده فرزندان ما وتوجه به توسعه کشور است.

منبع: آرمان ملی

483350