اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اعلام محکومیت رییس سابق بانک مرکزی بار دیگر ضرورت سامان بخشی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی کشور یعنی توزیع ارز را نشان داد. اصلاح این شیوه و درانداختن طرحی نو مسیر هرگونه رانت، سوء استفاده و تصمیم های اشتباه را مسدود ساخته و شرایط اقتصادی را در درازمدت به نفع مردم تغییر می‌دهد.
بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه با مقایسه تجارب موفق کشورها، سه گام اصلی موفقیت در اصلاح یارانه انرژی را معرفی کرد. مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، اصلاح یارانه انرژی را اقدامی بسیار پیچیده در سطح اقتصاد سیاسی دانست که نیازمند حمایت و همراهی قوی مردم است؛ زیرا حذف یا کاهش یارانه‌های انرژی بخشی از افراد آسیب‌پذیر جامعه را متاثر می‌کند. بنابراین در گام نخست، ضمن آگاه‌سازی مردم نیاز است که برنامه‌های رفاهی جبرانی در دهک‌های کم‌درآمد معرفی و اجرایی شود.
اقتصاد بیمار این روز‌های کشورمان نگرانی‌ها در خصوص آینده اقتصادی را بیشتر کرده است، مضاف بر اینکه اقتصاد امروزمان به سیاست‌های خارجی گره خورده و تحریم رکن اساسی بیماری اقتصادی کشورمان به شمار می‌آید. با این حال بنا به گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه، در صورت عدم رفع تحریم‌ها نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ به بیش از ۲۸۰ هزار تومان خواهد رسید.
اخیرا فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرده که هزینه معیشت کارگری به مرز ۱۱میلیون تومان رسیده این در حالی است که حداقل دستمزد کارگران تنها ۳۷ درصد هزینه معیشت واقعی یک خانوار کارگری را پوشش می‌دهد. او باعث‌وبانی تورم افسارگسیخته، انبساط پولی و بی‌انضباطی مالی را دولت و دستگاه‌های اجرایی دانسته که بدون ایجاد ارزش افزوده از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند.
جدولی جنجالی درباره پیش‌بینی نرخ دلار منتشر شده که هنوز مسئولان سازمان برنامه و بودجه نسبت به این ادعای مطرح شده واکنشی نشان نداده‌اند.
از راهبرد اعتمادسازی ژاپن برای توسعه صنایع هسته‌ای تا بالاترین کیفیت جهانی بیاموزید. چیزی که ایران در سال ۱۳۸۴ بدون قصد ساخت سلاح هسته‌ای (‌طبق فتوای رهبری) از ژاپن‌ نیاموخت و با رویکرد افراطی،‌ پرونده هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل تحویل آمریکا داد.
صحبت های عجیب دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی؛

بی خبری از حال و روز مردم یعنی این!

در شرایطی که جمع کثیری از شهروندان ایرانی به واسطه تحریم‌‌‌های ظالمانه با مشکلات شدیدی به ویژه در حوزه معیشت رو به رو شده اند و چشم امید به گشایش‌ها در این حوزه دارند، از آنسو هستند هموطنانی که اتفاقاً بازارشان در این شرایط سکه است و نگران رفع تحریم‌ها هستند.
استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی‌شریف با تاکید بر این موضوع که شرایط تورم کنونی، متفاوت از دوره‌های گذشته است، دلایل این تفاوت را تشریح کرد: نخست اینکه تورم در سه سال متوالی رقم بالای ۳۰درصد را تجربه کرده است و تورم ماهانه تابستان که عموما میزان کمتری نسبت به فصول دیگر ثبت می‌کند، در سال ۱۴۰۰ رقم بالایی بوده است. موضوع دوم اینکه تورم استان‌ها و شهرهای محروم بالاتر از مناطق کمتر محروم است. نکته سوم این است که رشد نقدینگی در این دوره همراه با افت درآمدهای ارزی بوده و باعث شده است که «تورم‌زایی نقدینگی» رشد یابد.
معاون وزیر کشور گفت: توسعه سواحل مکران و فعال شدن پروژه‌های اقتصادی آن از چند جهت می‌تواند بر کشور تاثیرگذار باشد که افزایش صادرات و ورود ارز تنها بخشی از آنها است همچنین فعال شدن طرح‌های اقتصادی منطقه، صنایع پایین‌دستی را هم با سرعت بیشتری در مسیر رشد قرار خواهد داد بنابراین باید به پیشرفت سواحل مکران نگاه ویژه‌ای داشت.
محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، درباره دلایل روی دادن یکباره مشکلات واردات و تولید نهاده های دامی در دو سال آخر دولت روحانی توضیح داد.
کارشناسان اقتصادی مهم‌ترین محرک‌های باز برای تغییر انتظارات تورمی فعالان بازار ارز را به صورت عمده در دو عامل معرفی می‌کنند؛ تعیین ریاست جدید بانک مرکزی و اخباری که احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را تقویت کرده است.
رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان فارس در روستای کناره، یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین روستاهای کشور حضور یافت و از نزدیک با شماری از دامداران و کشاورزان روستا گفتگو کرد.
با توجه به گزارش مرکز آمار در سال گذشته بررسی شد؛

یک سال و نیم کار کنی چه می توانی بخری؟

اواخر شهریورماه بود که گوشی های آیفون 13 وارد کشور شد. با نگاهی به قیمت این گوشی به راحتی می توان فهمید که هر قشری نمی تواند از داشتن چنین گوشی به روزی، بهره مند باشد. آن هم در شرایطی که حقوق کارگران در سالهای گذشته، رشد چشمگیری نداشته است. و شاخص فلاکت همچنان روبه افزایش است.
کشورهای مختلف به شکل‌های مختلفی از تولیدات داخلی حمایت می‌کنند؛ اما هم‌زمان به انحصار و رانت نیز حساس هستند و با ایجاد قوانین و مقررات سعی می‌کنند از آن جلوگیری کنند. درباره حمایت از تولید داخلی چند مسئله اصلی وجود دارد که لازم است روشن شود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ماه گذشته پرداختی‌های دولت بدون خلق پول انجام شده است. وقتی دولت برای جبران کسری بودجه خود به چاپ پول متوسل نشود، می‌توان به کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و تداوم رشد اقتصادی کنونی امیدوار بود.

سرمایه‌گذاری خارجی در شرایط جاری اقتصاد جهانی و ملی، جزء الزامات ساماندهی امور اقتصاد کشور است. منابع در هر جامعه‌ای از محدودیت‌هایی برخوردار است لذا برای اینکه بتوان نیازهای جامعه را برآورده نمود، حرکت به سمت استفاده از منابع مازاد در سایر محیط‌ها شکل می‌گیرد. دیدگاه سرمایه‌گذاری خارجی بر این اساس است که منابع مازاد بتواند به محیط‌های دیگر بسته به میزان رشد و توسعه‌یافتگی یا امکانات آن محیط‌ها، حرکت نموده و اثربخشی داشته باشد.روابط اقتصادی خارجی کشور با سایر کشورها بایستی به‌طور متناسب شکل داده شود.
نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی و کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی امسال و نیز افزایش بدهی بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی تورم شدیدی را به مردم تحمیل کرده که مهار آن نیازمند سه تدبیرکلیدی است.
وارد شدن مهم ترین مایحتاج مردم (برنج) به بازار بورس، مخالفان و موافقان خود را به همراه داشته است. موافقانی که این روند را به بهتر شدن روند تثبیت قیمت برنج مهم می دانند و مخالفانی که نگرانی هایی از این ورود دارند..
خبر و جزئیات آن بسیار تکان‌دهنده است. «دومیلیون کیلوگرم شکر در گمرک فاسد شد.» این یک خبر یک‌خطی بسیار ساده و البته تکان‌دهنده است. در شرایطی که بازار مصرفی مردم و تامین مایحتاج مردم در چند سال اخیر دستخوش تغییرات زیاد بوده اما بی‌تدبیری‌ها در مدیریت بازار داخلی فشار اقتصادی وارده به مردم را مضاعف کرده است و البته مشخص نیست که مردم برای احقاق حقوق ازدست‌رفته خود چه باید بکنند و البته نتیجه رسیدگی به این تخلفات چه دستاوردهای بازدارنده‌ای دارد؟
اجتماعات اندکی وجود دارند که مساله و مشکل اقتصادی نداشته باشند، یا اقتصاد مساله اول آنان نباشد. البته مسائل و مشکلات اقتصادی به سرعت به موضوعات اجتماعی و سیاسی نیز تبدیل می‌شود. چرا که عموما راه‌حل‌های اقتصاد را باید در سیاست جست‌وجو کرد. از این رو بد نیست که وضعیت اقتصاد ایران را طی چند دهه اخیر و ترجیحا از ابتدای دهه ۱۳۷۰ که با پایان جنگ آغاز می‌شود مرور کنیم.