اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

خلف وعده بانک‌ های عامل و بانک مرکزی در زمینه پیاده‌ سازی و استقرار کامل مفاد قانون جدید موضوع بسیار مهمی است که در چند مدت اخیر بازتاب زیادی داشته است.
چالش اف‌ای‌تی‌اف با ایران همچنان حل نشده است. گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف ادعای دولت مبنی بر پرداخت هزینه‌های دو ماه گذشته بدون هرگونه استقراض از بانک‌مرکزی و در نتیجه جلوگیری از تورم اما کاهش معاملات بین‌بانکی و رشد نرخ سود در بازار بین‌بانکی گویای کاهش ذخایر مازاد آنها بود که در نتیجه دست‌درازی دولت به این ذخایر صورت گرفته و در نتیجه آزادسازی دارایی‌های بانک نزد بانک‌مرکزی چاره‌ای جز خلق پول برای متولی پولی و مالی کشور وجود نخواهد داشت که نتیجه‌ای جز تورم ندارد بنابراین به‌نظر می‌رسد مهمترین دستاورد مدیران اقتصادی دولت با پاک‌کردن صورت‌مساله محقق شده است.
معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گزارشی اعلام کرد که تا سال ۹۹، ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در فقر مطلق زندگی می‌کردند.
آنچه که در این یادداشت مورد توجه قرار گرفته است اشاره به اهمیت و نقش حاکمیت شرکتی در بهره‌وری، رونق اقتصادی و ایجاد شفافیت است که نهایتاً باید منتهی به بهبود عملکرد و افزایش توان رقابتی موسسات ایرانی شود.
آخرین اعلام بانک مرکزی حاکی از آن است که تا شش ماهه اول سال جاری بانک‌ها معادل ۸۳۷ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به کلیه بخش‌های اقتصادی پرداخت کرده‌اند که ۶۷.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی است.
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به منشأ تورم در اقتصاد ایران گفت: دنباله روی از سیاست شوک ارزی دولت‌های گذشته منجر به کاهش بیشتر ارزش پول ملی، رشد تورم و فقیرتر شدن مردم خواهد شد.
از ۳۵۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان چک‌های وصولی در کل کشور حدود ۲۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای چک‌های عادی و بیش از ۱۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خاص چک‌های رمزدار بوده است.
«لنگر ارزی» یا همان «لنگر نرخ اسمی ارز» یک نوع سیاست منسوخ اقتصادی برای «مهار تورم» است که نه تنها به مهار تورم منجر نمی‌شود، بلکه باعث جهش و شوک ارزی هم می‌شود. بزرگ‌ترین بازندگان بین‌المللی این سیاست اشتباه، کشورهای آسیای جنوب شرقی بودند که تاوان سنگینی در اندازه یک بحران فلج‌کننده در ۲۴ سال پیش‌پرداخت کردند. اما ایران با وجود این تجربیات هشدارآمیز حدود نیم‌قرن است که این سیاست اقتصادی را رها نمی‌کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ناگزیر به طراحی جدید در ساختار بودجه هستیم که در این طراحی جدید مجلس باید حتما حضور و مشارکت داشته باشد تا بتوانیم با ریشه یابی جدید مشکلات و ارائه راه حل‌های اساسی یک بار اصلاحات اساسی انجام داده و مشکلات را حل کنیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت قرار است لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با اصلاحات ساختاری تقدیم مجلس شورای اسلامی کند،گفت: ما به دنبال آن هستیم که بودجه ۱۴۰۱ از حیث ساختاری با بودجه‌های گذشته تفاوت جدی داشته باشد
ایران، هم از نظر نرم‌افزاری و هم سخت‌افزاری توانایی‌هایی دارد که حتی در صورت برداشته نشدن تحریم‌ها، بتواند بدون خلق پول خود را اداره کند. انتشار اوراق بدهی برای تامین هزینه‌های دولت و حقوق کارمندان به شکلی که تا الان بوده، کار اشتباهی است. اما اگر اوراق بدهی نه برای هزینه‌های جاری بلکه برای موارد عمرانی منتشر شود، در دنیا رایج و مرسوم است و دولت‌ها این کار را می‌کنند. ضمنا ما در اقتصادمان فرار مالیاتی سنگینی داریم که حدود یک تریلیون ریال برآورد می‌شود.
روز گذشته اعلام شد بزودی قرارداد ۲۰ ساله همکاری بین ایران و ونزوئلا امضا خواهد شد، این سومین قرار داد بلند مدتی است که طی ماه‌های اخیر امضا شده و این موضوع نشان میدهد که ایران برای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی خود با کشور‌های مختلف، سیاست قرار دادهای بلند مدت را مد نظر قرار داده است. با این حال باید دید در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود چنین قرار داد‌هایی می‌تواند برای ایران راهگشا باشد؟
با خروج 2 شرکت بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی در پی دور دوم تحریم‌ها از بازار کشور که سهمی ‌بیش از 70 درصدی را به‌خود اختصاص داده بودند شرکت‌های تولیدکننده داخلی که تا این زمان سهمی ‌در حدود 30 درصد را در اختیار داشتند از فرصت ایجاد شده بهترین استفاده را برده و با سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های خود و مذاکره با شرکت‌های قطعه‌ساز خارجی برای تامین قطعات توانستند در خلال 3 سال سهم خود را در بازار به 70 درصد برسانند.
هر اقدام دولت، می‌تواند بر هر کدام از ارقام شاخص‌های اقتصادی تاثیرگذار بوده و آنها را در حد صدم درصد تغییر دهد هر کمکی، خواه افزایش یارانه نقدی باشد یا سایر انواع کمک‌های معیشتی در سایه تورم بالا گم شده و بی‌اثر می‌شود.