اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بر این اساس، رشد اسمی ماهانه تراکنش‌های شاپرک در اردیبهشت سال جاری نسبت به ماه گذشته معادل ۱۶.۹ درصد بوده است.
میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالاها و خدمات، به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در سال ١٣٩٩ نسبت به سال ١٣٩٨، ٤٦,٧ درصد افزایش داشته است.
پیش از شروع اولین مناظره بین کاندیداهای ریاست‌جمهوری، فرشاد مومنی، اقتصاددان در جلسه روز پنجشنبه موسسه دین و اقتصاد به واکاوی فرآیندهایی پرداخت که در شرایط فعلی می‌تواند کشور را از جنبه اندیشه‌ای از عوام‌گرایی و عوام‌فریبی نجات دهد.
کارشناسان مسائل اقتصادی معتقدند که خسارت‌های مالی ویروس کرونا بر اقتصاد کشور وخیم‌تر از آسیب‌های آن بر پیکره نظام سلامت است.

دلار از ابتدای ماه پله به پله گران شده و شواهد و قرائن از افزایش قیمت در شروع معاملات امروز دوشنبه هفدهم خرداد خبر می‌دهند.
میهن عزیزمان ایران در حالی وارد سال ۱۴۰۰ شده که از طرفی موجودیت آن با سه تهدید بسیار جدی مواجه است و از طرف دیگر سه فرصت طلایی آن را در آستانه یک تحول اقتصادی بزرگ قرار داده است.
پرداخت یارانه نقدی به همه شهروندان ایرانی، اکنون وارد یازدهمین سال خود شده است. این در حالی است که اکنون، همه نامزد‌های حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، وعده افزایش یارانه‌ها را می‌دهند و بحث تنها بر سر این است که چه کسی قرار است یارانه‌ها را بیشتر افزایش بدهد. اما آیا ایرانی‌ها این بار هم این وعده را فریبنده می‌یابند؟
یادداشت/مقام معظم رهبری در سخنرانی خرداد ماه سال ۹۲ به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه هایی فرمودند: جوری وعده بدهید که چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد.
سازمان جهانی gs1 که در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران داری نمایندگی رسمی است استانداردهایی ارائه می‌کند که امکان ردیابی کالا در زنجیره تامین را فراهم می‌کند. در ادامه به طور مختصر به معرفی تعدادی از این استانداردها می پردازیم.
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه دولت برای تصویب لوایح مرتبط با FATF همه تلاش‌های خود را کرد، گفت: اظهاراتی که برخی از نامزدها درباره این لوایح مطرح می‌کنند فرافکنی است. اگر دولت به تصویب و تایید این لوایح اهتمام نداشت هفت عضو کابینه در جلسات مجمع حاضر نمی‌شدند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران از برنامه‌ریزی و آمادگی این بانک برای جهشی بزرگتر خبر داد و گفت: بانک صادرات ایران در پی خلق سود و دارایی و ارزش افزوده است و تلاش خواهیم کرد تا همچنان در اوج بماند. اکنون بانک از لحاظ منابع، مصارف، بهای تمام شده پول، نرخ موثر تسهیلات، مطالبات، سودآوری، ساختار مالی و ترکیب این اقلام در شرایط مناسبی است اما کارهای باقیمانده زیاد است.
یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه وزارت نیرو کارخانه‌ها و مناطقی را که به استخراج رمز ارز مشغولند شناسایی می‌کند، نسبت به تعطیلی کارخانه‎‌ها و استخراج مخفیانه رمز ارز در سوله‌های بلااستفاده هشدار داد.
در چهارمین روز هفته، نوسان‌گیران تلاش کردند که قیمت دلار را بالای مرز ۲۴ هزار تومانی تثبیت کنند. در مقابل بازارساز در برابر نوسان‌گیران ایستاد و قیمت را به محدوده ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومانی هدایت کرد.
پس از انتشار خبر اظهارات دادستان محترم تهران در باره رییس کل سابق بانک مرکزی و ایراد اتهام به وی مبنی بر تضییع ۳۰ میلیارد دلار و ۶۰ تن طلا، دولت نیز بیانیه‌ای در نقد این رفتار و گزارش منتشر کرد که در جای خود قابل توجه بود، به‌ویژه آنجا که به زمان اعلام آن اشاره کرده است.
عبدالناصر همتی غروب یکشنبه از ریاست بانک مرکزی کنار رفت. بازار در ابتدا به این اتفاق واکنش افزایشی نشان داد و معامله‌گران در خرید و فروش‌های پشت خطی توانستند قیمت دلار را به بالای محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان ببرند.
دهه‌های پس از تاسیس جمهوری اسلامی ایران، جهان شاهد حرکتی بزرگ در مسیر عدالت اجتماعی و ثبات اقتصادی، از طریق حذف تورم و فراهم کردن شرایط صیانت از قدرت خرید ضعفا و همچنین تدارک لازم برای رشد در کشورهای مختلف بود.
این روز‌ها همراه با آغاز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، اقتصاد تبدیل به موضوع اصلی صحبت نامزد‌ها شده و هر کدام آن‌ها وعده‌های قابل توجه‌ای در زمینه اقتصادی می‌دهند، یکی از این وعده‌های کاش نرخ سود بانکی است، در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند، کاهش نرخ سود، نمی‌تواند، باعث رونق تولید باشد و برعکس، ممکن است تورم را افزایش دهد.
یکی از موضوعاتی که بسیاری از سهامداران معتقدند عامل اصلی ریزش بورس در نیمه سال قبل بود، عمکلرد سیاست گذار پولی در اواخر سال 98 میباشد. این موضوع محدود به سهامداران و فعالان بازار نماند برخی اقتصاددانان و نمایندگان شناخته شده مجلس نیز اظهارنظرهای جدی در این حوزه داشتند.