اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

موضوع ارز ترجیحی 4200تومانی، با توجه به رانت و فسادی که به‌دلیل ما‌به‌التفاوت آن با ارز بازار آزاد ایجاد شد و منتفع نشدن مردم از عمده ارز تخصیص‌یافته 4200تومانی در سال‌های گذشته و تاثیر کم آن در سفره مردم، این روزها مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است تا با آسیب‌شناسی آن، روشی بهینه‌تر و غیر فسادخیز را برای رساندن یارانه ارزی به مردم بیابند. برهمین اساس کمیته‌ای مشترک میان دولت و مجلس برای اصلاح نظام یارانه‌ای تشکیل می‌شود؛ البته رییس‌جمهور به مردم وعده داده است اهل تصمیمات خلق‌الساعه نیست و بدون نظر و مشورت درباره موضوعاتی که به معیشت مردم مرتبط می‌شود اقدامی نخواهد کرد.
ایجاد اشتغال یکی از مهمترین مواردی است که در اولویت‌های دولت سیزدهم قرار دارد، اما با این حال وعده‌هایی درباره ایجاد اشتغال در کشور مطرح می‌شود که جای تامل دارد! اخیرا وزیرکار گفته است که قرار است تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار شغل جدید ایجاد کند و این در حالی است که وضعیت اقتصادی و سیگنال‌هایی که از آینده این وضعیت مخابره می‌شود نشانی از بهبودی ندارد.
حواشی پیرامون حکم مربوط به رییس اسبق بانک مرکزی و معاونانش همچنان ادامه دارد. اگرچه برخی از کارشناسان حضور بانک مرکزی در بازار ارز را به خصوص پس از نوساناتی که از سال 97 آغاز شد نقطه مبهم عملکرد این نهاد پولی می‌دانند.
یک پژوهشگر اقتصادی گفت: این نکته را نیز باید همیشه در نظر داشته باشیم که میان انتشار پول توسط بانک مرکزی و خلق پول بانک‌ها تفاوت بارزی وجود دارد چرا که انتشار پول توسط بانک مرکزی مستقیماً منجر به افزایش پایه پولی می‌شود.
یک کارشناس اقتصادی گفت: حدود ۵۰ درصد پایه پولی را بانک‌ها تشکیل داده‌اند، ۴۷ درصد دیگر ناشی از بدهی‌های خارجی و تنها سه درصد ناشی از استقراض دولت از بانک مرکزی است بنابراین اینکه گفته می‌شود نقدینگی ناشی از کسری بودجه است، صحت ندارد.
معاون فنی گمرک گفت: ۱۳۰۰ تن سرم انسانی در گمرک شهریار و تهران دپو شده بود که طی سه روز اخیر ۴۰ درصد آن ترخیص و مابقی هم درصورت صدور مجوز از گمرک خارج خواهد شد.
در حالی‌که اخبار منتشرشده از سوی دولت جدید حاکی از آن است که پوشش تامین مالی دولت در دو ماه اخیر از منابع غیرتورمی حاصل شده است، هشدار رئیس کل اسبق بانک مرکزی از نقض این گزاره حکایت دارد. به گفته عبدالناصر همتی، تامین کسری از طریق فشار به بانک‏ها و صندوق‏های وابسته به آنها صورت گرفته است. این موضوع منجر به اضافه برداشت سنگین بانک‏ها از منابع بانک مرکزی و در نتیجه افزایش پایه پولی و تورم می‏‌شود. همتی اشاره کرده که انتشار آمارهای جدید پولی، حقیقت موضوع را مشخص می‌کند.
اعتماد به حکومت‌ها متاثر از اعتماد به کدام نهادهای حکومتی است؟ قطعا همه نهادها و قوای حکومت در شکل‌گیری اعتماد مردم نقش دارند، ولی سه نهاد هستند که از اهمیت بسیار بیشتری برخوردارند و پایه اعتماد به حکومت‌ها هستند. دستگاه قضایی، نیروهای مسلح و بانک مرکزی؛ که هر یک پاسدار و حافظ اعتبار «عدالت»، «امنیت» و «پول» مردم هستند.
درحالی گمانه‌زنی‌هایی در فضای مجازی در خصوص اجرایی‌شدن سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان‌ماه مطرح شده بود که خبرهای دریافتی حاکی است این اقدام در آبان‌ماه عملیاتی نخواهد شد.
حکم سنگین حبس برای ولی‌الله سیف، رییس کل اسبق بانک مرکزی و معاونان او به اتهام آنچه «اخلال در نظام اقتصادی کشور» خوانده شده، بار دیگر زمینه‌ساز مباحثی است که درباره مزایا و معایب کنترل بازار ارز از طریق «ارزپاشی» انجام می‌شود.
رفتار معامله‌گران بازار مسکن پاییزی متفاوت از دو فصل اول سال شده است. داده‌های مهرماه فایل‌های فروش آپارتمان نشان می‌دهد دو گروه در بازار مسکن تهران دست‌ نگه داشته‌اند و مشغول «دیده‌بانی» شرایط بیرونی هستند. ماه گذشته «تورم پنهان» مسکن در تهران تقریبا صفر شد؛ درحالی‌که شهریور، ۵/ ۲درصد بود. بازار ملک خبرهای مثبت و خنثی درباره مذاکرات را تعقیب می‌کند.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور به سمت تغییرات اساسی در ساختار بودجه حرکت می‌کند افزود: در گذشته زیرساخت‌های فراوانی در جای جای کشور ایجاد شده اما اثر لازم بر متغیرهای کلان اقتصادی و بهبود معیشت مردم نداشته است.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش مهمی از ارز بازنگشته به کشور مربوط به پتروشیمی‌ها و شرکت‌های خصولتی است که در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران فعال هستند اما متاسفانه کسی یقه آنها را نمی‌گیرد و در عوض هربار صحبتی از برخورد با متخلفان می‌شود، دیواری کوتاه‌تر از صادرکنندگان غیرنفتی پیدا نمی‌شود.
معاون گردشگری کشور در سفر به اصفهان و در جمع خبرنگاران، از بازگشایی مرزهای کشور به‌ روی گردشگران خارجی، براساس مصوبه ستاد مبارزه با بیماری کرونا خبر داد.
سخنگوی گمرک از تقلبی و یا قاچاق بودن آب معدنی‌های موجود در بازار خبر داد. اخیرا روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک صحبت‌هایی در خصوص واردات آب معدنی داشته، وی گفته است که "در بررسی‌های انجام شده در شش ماهه گذشته هیچ گونه آب معدنی و آب آشامیدنی از مبادی گمرکی و به صورت رسمی وارد کشور نشده است. آب معدنی‌های خارجی در بازار یا قاچاق است یا تقلبی و یا هر دو مورد."
بحران اقتصادی کشور مدت‌هاست که بسیاری از موضوعات دیگر را به حاشیه برده است. در چنین شرایطی انتظار بود که دولت سیزدهم که با شعارهای اقتصادی و تغییر در سفره مردم روی کار آمد بتواند این بحران‌ها را کاهش بدهد و در زمینه معیشتی مردم تغییر ایجاد کند. با این وجود هنوز که نزدیک به سه ماه از آغاز دولت می‌گذرد استراتژی مدون و کاربردی از سوی دولت برای تغییر در وضعیت معیشتی مردم به وجود نیامده است. از سوی دیگر تناقض گویی‌های برخی از مدیران اقتصادی و عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت رئیسی مشهود به نظر می رسد.
لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF شاید یکی از فرسایشی‌ترین لوایحی بوده که تاکنون در یکی از نهادهای انقلابی کشور مانده، خاک می‌خورد و به نظر می‌رسد هنوز هم عزمی برای حل و فصل این لوایح و تصویب آنها وجود ندارد.
میرشریفی اظهار داشت: در یکسال گذشته به میزان دو میلیارد دلار از اوراسیا واردات و یک میلیارد دلار نیز صادرات داشتیم که مقدار قابل توجهی در تبادل تجاری با روسیه بوده است.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: می توانیم با برخی از کشورهای همسایه تهاتر کالایی و ریالی را ملاک قرار بدهیم زیرا یک سیاست ارزی مناسب همه بازارها نیست و تصمیم گیری متناسب با هر بازاری می تواند برای ایجاد مسیرهای جدید به صادرکنندگان کمک کند.