گلایه عجیب خاندوزی/ وقتی وزیر اقتصاد اصرار دارد به آمار تورم مرجع غیررسمی استناد کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی کاهش ۱۹ درصدی ‎تورم دوازده ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.
تصویر گلایه عجیب خاندوزی/ وقتی وزیر اقتصاد اصرار دارد به آمار تورم مرجع غیررسمی استناد کند

به گزارش سایت خبری پرسون، احسان خاندوزی در صفحه خود در شبکه فیلتر شده توییتر از ارائه آمار و نمودار صوری توسط برخی جریان‌ها گلایه کرده است.

به نظر می‌رسد خطلاب وی به کسانی است که آمارهای ارائه شده از سوی وی و سایر مقامات دولتی در خصوص تورم 60 درصدی را زیر سئوال می برند . او در این توییت نوشته است:« در مکتب ما مغالطه جایز نیست به ویژه از سوی خواص. شاید آمار و نمودار صوری ساختن در دیگر دولت‌ها امری رایج بوده اما… کاهش ۱۹ درصدی ‎تورم دوازده ماهه، آمار رسمی بانک مرکزی است.»

وی در حالی به آمارهای بانک مرکزی استناد می‌کند که طبق قانون مرجع رسمی آمار در ایران مرکز آمار یاران است . این نکته حتی از سوی رییس کل نهادی که خاندوزی به آمارهایش استناد کرده، مورد تایید قرار گرفته است. پیش از این در اوایل تیرماه بود که علی صالح آبادی در خصوص عدم اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران آمارهایی را در زمینه نرخ تورم تهیه می‌کنند، اما چند سالی است که بانک مرکزی آماری را در زمینه نرخ تورم اعلام نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام نمی‌کند؟ گفت: این تصمیم طی سال‌های گذشته و در دولت قبل گرفته شده و اطلاعات مرکز آمار ایران در بحث تورم به عموم اعلام می‌شود.به نظر می‌‎رسد وزیر امور اقتصادی و دارایی ترجیح می‌دهد آمارهایی که نرخ تورم در گذشته را بالاتر گزارش می‌کنند را مورد استناد قرار دهد ، حتی اگر امارها از سوی مرجع رسمی اعلام امار ارائه نشده باشند.

براساس امار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه مرداد ماه امسال برای خانوارهای کشور به ٤٥,٢ درصد رسید.

این نرخ در شهریور ماه برابر با ۴۵.۸ درصد گزارش شده است. با این حال وزیر امور اقتصادی و دارایی ترجیح می‌دهد نرخ تورم را به استناد گزارش بانک مرکزی که رقمی بالاتر را عنوان می‌کند، اعلام نماید.

413662

مطالب مرتبط