سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت صیانت از مواضع نظام در سیاست خارجی به عنوان سنگر راهبردی نظام گفت: اصلی‌ترین نگرانی امروز ما نیز مربوط به همین سیاست خارجی است تا مبادا رویه اجرایی در این عرصه طوری پیش برود که خلاف مصالح کشور، منافع ملت و مبانی انقلاب و نظام باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: سران جنایتکار رژیم آپارتاید اسرائیل و حامیان غربی آنان بدانند هیچکدام از این اقدامات جنایت آمیز نمی‌تواند جبران کننده شکست‌های راهبردی آنان در برابر ملت صبور و مقاوم فلسطین باشد.
آقای پزشکیان می‌خواهد فضای اقتصادی کشور را بهبود بخشد اما افرادی که به دور ایشان حلقه زده‌اند با ارائه تحلیل‌های غلط و سوگیرانه مانع از فهم دقیق مسائل از جمله مسئله تحریم توسط ایشان می‌شوند و در نتیجه آقای پزشکیان نمی‌تواند در عمل به خواسته‌اش برسد. میان آنچه آقای پزشکیان می‌خواهد با آنچه می‌تواند انجام دهد فاصله‌ای به اندازه مشاوران و اطرافیان متعصب، بدسابقه و ناآگاه است.
اخیراً رئیس‌جمهور منتخب ایران مقاله‌ای تحت عنوان «پیام من به جهان جدید» در روزنامه داخلی و انگلیسی‌زبان تهران‌تایمز منتشر کرد. در این مقاله دکتر پزشکیان به صورت صریح و روشن، بدون هر گونه واسطه‌ای که موجب تحریف کلام شود، پیامش را به جهان مخابره کرد. او در این مقاله ضمن ذکر مواضع خود و بیان نکات کلیدی تغییردهنده سیاست خارجی ایران در سال‌های آینده، جهانی را به همکاری با ایران دعوت کرد.

انتخاب مسعود پزشکیان همزمانی دارد با آغاز کارزار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا؛ انتخاباتی که نتیجه آن می‌تواند در تعریف روابط ایران و آمریکا نقشی تعیین کننده داشته باشد.
«علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: از شورای امنیت می خواهیم براساس وظایفش ذیل منشور ملل متحد، اقدامات ضروری و اجرایی از جمله از طریق تصویب یک قطعنامه جامع و الزام آور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، اتخاذ کرده و رژیم اسرائیل را مجبور کند تا به طور کامل، بی‌قید و شرط و فوری نسل کشی و جنایت جنگی علیه غزه را متوقف کند.
سرپرست ریاست جمهوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه در سایه سکوت و انفعال مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی را محکوم کرد و گفت‌: این روزها جنایتگری صهیونیست‌ها در غزه با پشتیبانی و حمایت آمریکا تشدید و همه تلاش‌های بین‌المللی نیز برای آتش‌بس با شکست مواجه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدامات یکجانبه آمریکا از جمله قرار دادن نام کشور کوبا در فهرست حامیان تروریسم، در تضاد کامل با هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی قرار دارد و تکرار آن‌ها اساس صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را متأثر ساخته است.

بررسی نامه پزشکیان به روایت فلاحت پیشه؛

پیام پزشکیان به آمریکا چه بود؟

نماینده سابق مجلس معتقد است که سیاست خارجی مسعود پزشکیان سیاست تنش‌زدایی است که همچون دولت خاتمی و روحانی به دنیا اعلام شده است اما ممکن است اسرائیل بخواهد در این مسیر کارشکنی‌هایی را انجام دهد.
اکنون برای هرگونه تعامل و همکاری توپ در زمین غرب و به ویژه ایالات متحده است. سیاست گذاران آمریکایی برای تصمیم گیری درباره چگونه ضربه زدن به این توپ باید از یکی از واضح‌ترین تاریخچه‌های موفقیت و شکستی که می‌تواند در اختیار کارگزاران سیاست خارجی قرار بگیرد، بهره ببرند.