ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مهمترین اخبار

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد اگر ایران پیشنهاد میانجی‌گری در مذاکرات پایان جنگ اوکراین را مطرح کند، مسکو این پیشنهاد را مد نظر قرار خواهد داد.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در پیامی به رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران گفت سازمان ملل متحد در ایران مصمم به ادامه حمایت‌های خود از اقدامات ملی در جهت دستیابی به توسعه پایدار است.

اینک ایران در یک بزنگاه حساس برای بازتعریف روابط خود قرار دارند. اتحادیه اروپا روز شنبه ضمن تبریک پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، از آمادگی خود برای تداوم آنچه سیاست «تعامل انتقادی» با ایران نامید خبر داد. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اکتبر ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد و انگلیس به همراه فرانسه و آلمان درصدد است تا از طریق جوسازی در شورای حکام آژانس، پرونده ایران را (احتمالا) دوباره به شورای امنیت ارجاع دهد.
رئیس جمهور سوریه در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که به دنبال ارتقای روابط با تهران است و این مسئله به سود ملتهای دو کشور است.
مسعود پزشکیان و الهام علی‌اف در تماس تلفنی که مسائل مرتبط با منافع دوجانبه کشورها در آن بررسی شد، یکدیگر را به سفر به ایران و جمهوری آذربایجان دعوت کردند که مورد استقبال هر دو طرف قرار گرفت.

نخست‌وزیر گرجستان با تبریک به مسعود پزشکیان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گفت اطمینان دارد که تلاش‌های وی آینده روشن، با ثبات و امن ایران را تامین خواهد کرد.

یک رسانه انگلیسی به بررسی موضع حزب حاکم (کارگر) انگلیس درباره موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی پرداخته و نوشت که این حزب به دنبال بررسی دیگر اقدامات محدودکننده علیه آنچه «سازمان‌های دولتی مرتبط با تروریسم» می‌خواند، است.
دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه انتظار می‌رود بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده رخ دهد، گفت که سفیر جدید ایران در باکو هنوز تعیین نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره مذاکرات بازگشت به برجام از سوی آمریکا با توجه به انتخاب «مسعود پزشکیان» رئیس جمهور جدید ایران با بیان اینکه اکنون از هرگونه «راه حل دیپلماتیک معنادار» فاصله داریم، در عین حال گفت که دیپلماسی موثرترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.
محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در گفت‌ وگوی تلفنی با مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران، با تاکید بر آمادگی اسلام‌آباد برای توسعه مناسبات همه جانبه با تهران، گفت: توافقات دو کشور در جریان سفر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی به پاکستان شالوده بسیار خوبی برای مشارکت سودمند دوجانبه است.

سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پی انتخاب رئیس جمهور جدید ایران با بیان اینکه واشنگتن در حال حاضر تصمیمی برای مذاکره با ایران ندارد، گفت که باید ببینیم رئیس جمهور جدید ایران چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد.

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر دوشنبه شب در پیامی به مسعود پزشکیان، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پیامی به مسعود پزشکیان، برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران را تبریک گفت.