سیاست خارجی

آخرین و مهمترین خبر ها از تحولات جهان و خبرهای سیاست خارجی را در صفحه سیاسی پرسون بخوانید.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان رضوی گفت: چین به صورت رسمی اعلام کرده که خراسان رضوی را برای برقراری ارتباط و همکاری با استان مسلمان‌نشین «سین کیانگ» و پهناورترین استان این کشور انتخاب کرده است.
در چارچوب توافق الجزایر برای آزادی گروگان‌ها در سال ۱۳۵۹، آمریکا تعهدهایی را پذیرفت که براساس آن ملزم به رفع توقیف دارایی‌های مسدود شده ایران بود، اما واشنگتن در ادامه به بخش قابل‌توجهی از تعهدات خود عمل نکرد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین کشورمان، در هفدهمین همایش سالانه انجمن‌ علوم‌ سیاسی ایران گفت: اگر جهان را قطبی ببینیم، توقعاتی برای‌ ما ایجاد می‌کند که تحقق پیدا نمی‌کند؛ کما اینکه توقع داشتیم روسیه و چین قطعنامه‌های هسته‌ای علیه ما را وتو کنند و نکردند.
وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی به جده سفر کرده با اشاره به اینکه در مواضع کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین هیچ اختلاف نظری دیده نمی‌شود، گفت:‌ کشورهای اسلامی باید اقدام موثر و کارآمد انجام دهند.
دولت «بایدن» نیز بعد از گذشت سال‌ها موضوع خطر انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را چندان جدی نمی‌گیرد اما در سطح تبلیغات رسانه‌ای ادامه می‌دهد.
ایران و الجزایر در پایان سفر رسمی رئیس جمهور کشورمان به الجزایر، در بیانیه‌ای رسمی تصریح کردند که سران دو کشور از کیفیت گفت وگوها و نتایج مثبت به دست آمده در این سفر رسمی که نشان‌دهنده اراده راسخ و مشترک برای تقویت بیشتر همکاری‌های موجود به منظور تنوع بخشیدن و تقویت آن‌ است، رضایت داشتند.
تصویب "قطعنامه اجلاس تهران" در سازمان ملل متحد، دستاورهای مهمی را در پی دارد که "کاهش آلام هموطنان مرزنشین" و "ملزم شدن همه کشورهای جهان برای اقدام علیه گرد و غبار" از مهم‌ترین این دستاورها هستند.
حضور اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو، تلاش برای ایجاد یک جبهه جهانی مشتمل بر کشورهای مستقل علیه ادعاهای حقوق بشری غرب بود.
رئیسی در دیدار با عبداللطیف رشید تاکید کرد؛

اجرای کامل توافقنامه امنیتی و تعهدات مالی میان ایران و عراق

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران نه در لفظ بلکه در عمل امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و در این مسیر خون دو ملت با یکدیگر عجین شده است، تاکید کرد: باید در راستای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور تلاش کرد تا دشمنان دو ملت ناامید شوند.
بعد از ظهر امروز شنبه، رئیس جمهور کشورمان درحاشیه هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادر کننده گاز با امیر قطر دیدار و گفتگو کرد.
رایزن حقوق‌بشر نمایندگی ایران بیان کرد: آلمان با سابقه سیاه خود که اعتبار اخلاقی، حقوق بشری و سیاسی را برای عضویت در شورای حقوق بشر از دست داده است، نمی‌تواند درباره حقوق بشر به ایران نظر بدهد.
وزیرخارجه کشورمان با اشاره به اینکه طبق اطلاعات موثق،آمریکا از پایگاه‌های خود در منطقه برای صهیونیست‌ها سلاح می‌فرستد تاکید کرد که اسرائیل به هیچ یک از اهداف خود در جنگ نرسیده و نتانیاهو بدون حمایت نظامی آمریکا یک ساعت هم نمی‌تواند جنگ را ادامه دهد.