کم‌تحرکی جوانان و بیماری‌های قلبی عروقی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور کم تحرک هستند و فعالیت بدنی مناسب ندارند که این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به بیماریهای غیرواگیر باشد.
تصویر کم‌تحرکی جوانان و بیماری‌های قلبی عروقی

به گزارش سایت خبری پرسون، کوروش اعتماد رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در کشور شاخص فعالیت فیزیکی در ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور کم است و با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد مرگ و میرها مربوط به بیماریهای غیرواگیر است، این کم تحرکی باعث بروز سرطان ها، بیماریهای قلبی و عروقی و غیره می شود.

وی اظهار داشت: از مجموع مرگ و میرهای مربوط به بیماری‌های غیرواگیر، ۲۰ درصد مرتبط با قلبی و عروقی و ۱۰ درصد هم مربوط به سرطان‌ها است که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها باید هزینه زیادی در راستای آموزش و آگاهی رسانی در راستای خودمراقبتی صرف شود.

اعتماد ادامه داد: استعمال دخانیات، فعالیت فیزیکی کم، مصرف غذای ناسالم و الکل، آلودگی هوا از عوامل خطرزای ابتلا به بیماریهای غیرواگیر است که روندی رو به افزایش دارد و باید مداخلات کاهشی آغاز شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع فشارخون بالا، گفت: فشار خون بالا بیماری شایعی است و به دلیل عوارض جدی که ایجاد می کند یکی از مشکلات مهم سلامت به شمار می‌آید و روی مغز، قلب، کلیه ها و چشم تاثیر مخرب دارد.

۵۰ درصد نارسایی کلیه منتسب به فشارخون بالا

اعتماد افزود: در بسیاری از موارد عامل اصلی سکته های مغزی، خونریزی است و ۵۰ در صد نارسایی کلیه، قلب و سکته های قلبی نیز مربوط به فشار خون بالا می‌شود و باید به طور منظم و دوره ای فشار خون را اندازه گیری کرد تا چنانچه فشار خون بالا بود، به موقع پیگیری و کنترل شود.

وی تصریح کرد: کنترل عوامل خطر قابل اصلاح مانند کنترل اضافه وزن و چاقی، دیابت، کاهش مصرف نمک، افزایش مصرف میوه و سبزی، ترک مصرف الکل، مدیریت استرس نقش مهمی در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا دارد.

وی تاکید کرد: مبتلایان به فشار خون بالا اگر به موقع درمان شوند و فشار خون خود را کنترل کنند کمتر به عوارض این بیماری خطرناک مبتلا می شوند.

منبع: ایرنا

509152