قرنطینه و استرس‌های کرونایی چاقتان نکند

یک استاد دانشگاه گفت: استرس ناشی از ابتلا به کرونا و یا خانه ماندن‌های طولانی نباید بهانه‌ای برای پرخوری عصبی و یا استفاده از غذاهای ناسالم باشد.
تصویر قرنطینه و استرس‌های کرونایی چاقتان نکند

به گزارش سایت خبری پرسون، فاطمه محمدی نصرآبادی با اشاره به اینکه پرخوری و کم خوری ناشی از استرس در گروه بزرگی از افراد جامعه وجود دارد اظهار کرد: بیماری پرخوری عصبی، یک اختلال عصبی مربوط به غذا خوردن است که به صورت بالقوه بسیار خطرناک بوده و ممکن است زندگی فرد را به خطر بیندازد.

وی افزود: کم خوری ناشی از استرس موجب ایجاد مشکل کمبود مواد غذایی در بدن شده و در عین حال پرخوری افراطی هم مشکلات اضافه وزن، چاقی و در ادامه آن تبعات زیانباری برای سلامت به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه پاندمی کرونا افراد را با مشکلات مختلفی روبرو کرده است، خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا و در ادامه طولانی شدن همه گیری این بیماری و قرنطینه‌های طولانی، غذا خوردن به یکی از تفریحات مردم مبدل شده است.

محمدی نصرآبادی ضمن انتقاد از تغییر عادات غذایی مردم تاکید کرد: امروزه وقتی از آشپزی سخن به میان می‌آید، آشپزی سالم مد نظر نیست بلکه بیشتر غذاهای چرب، فست فودها، کیک و شیرینی مورد توجه عموم است.

وی با اشاره به اینکه در دوران شیوع کووید از اصلی ترین مواردی که مصرف آن دو برابر شده است قند و چربی است افزود: قند، شکر، انواع پنیر پیتزا در صدر مواد غذایی مصرفی مردم گزارش شده که برای سلامتی مضر هستند؛ خصوصاً چربی موجود در انواع پنیرهای فرآوری شده که از نوع چربی ترانس است.

عضو گروه تحقیقات و سیاستگذاری غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در شرایط کرونایی دچار محدودیت‌هایی حرکتی شده‌اند گفت: کرونا فعالیت مدارس، کلاس‌های آموزشی و تعاملات کودکان را محدود کرده، همین موضوع و کم تحرکی موجبات چاقی را بیش از پیش فراهم کرده است.

نصرآبادی با بیان اینکه باید برنامه صحیح و مدونی برای اصلاح الگوی غذایی در خانواده اجرا شود تاکید کرد: خانه ماندن‌های طولانی نباید بهانه‌ای برای پرخوری و استفاده از غذاهای ناسالم باشد چرا که در همین شرایط پیچیده کرونایی هم کم نبودند افرادی که ضمن کنترل وزن خود و خانواده، از الگوی غذایی سالمی پیروی کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیاده روی در طبیعت و به دور از مراکز پرتراکم را توصیه کرد.

وی با اشاره به احتمال طولانی یا مزمن شدن بیماری کرونا در دنیا افزود: چنانچه قصد افزایش تنوع مواد غذایی را دارید بهتر است این تنوع با مصرف بیش از پیش سبزیجات دارای فیبر بالا و لبنیات اتفاق بیفتد.

عضو گروه تحقیقات و سیاستگذاری غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه با بیان اینکه پرخوری ناشی از استرس تحت عنوان اختلال در وضعیت روانی تشخیص داده می‌شود تاکید کرد: این اختلال همانند وسواس درمان پذیر است.

وی ادامه داد: افراد دارای اضافه وزن یا چاقی چنانچه دچار سندرم پرخوری ناشی از استرس شوند قطعاً با عوارض بیشتر چاقی روبرو خواهند شد بنابراین در صورت بروز و مشاهده علایم میل به پرخوری بیش از نیاز معمول، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

عضو گروه تحقیقات و سیاستگذاری غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ادامه داد: در گام اول باید اختلال پرخوری ناشی از اضطراب برطرف شود و در ادامه مشکلات بعدی درمان شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن اشاره به کاربرد مشاوره به عنوان یکی از اصلی ترین روش‌های درمانی اختلال پرخوری؛ بر محدود کردن دفعات مصرف شیرینی جات در روز و اختصاص سیستم پاداش، جایگزین کردن مواد قندی سالم‌تر مثل خرما و توت تاکید کرد.

نصرآبادی همچنین استفاده از پنج واحد میوه و سبزی در روز، کاهش مصرف کربوهیدارت ها و مواد چرب را مورد تاکید قرار داد.

وی در ادامه ارتباط چاقی با کرونا را مورد توجه قرار داد و افزود: تجربه ثابت کرده است قند افزوده، چربی و به دنبال آن اضافه وزن ناشی از مصرف این مواد می‌تواند به میزان قابل توجهی ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها خصوصاً کرونا کاهش دهد.

عضو گروه تحقیقات و سیاستگذاری غذا و تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه یادآور شد: میزان چاقی ارتباط مستقیم با شرایط ابتلا به کرونا دارد، به شکلی که افراد چاق شرایط سخت‌تری از کووید را تجربه می‌کنند و در صورت بهبودی، روند درمان در این افراد بسیار کند تر است.

وی با تاکید بر ارتباط مستقیم تاثیرات شرایط اقتصادی با کوچک‌تر شدن سبد غذایی اقشار آسیب پذیر، توضیح داد: شرایط اقتصادی نامطلوب؛ گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات را از سفره اقشار محروم حذف می‌کند و این موضوع می‌تواند به سلامت، سطح ایمنی بدن و رشد کودکان آسیب جدی وارد کند.

منبع: مهر

279344