احساس تنهایی در دنیای شلوغ

فقر محبت بین مردم و حتی خانواده ها و احساس تنهایی اجتماعی که امروزه یکی از نگرانی های جدی محسوب می شود نیز موضوع جدی است که نباید از آن غافل شویم.
تصویر احساس تنهایی در دنیای شلوغ

به گزارش سایت خبری پرسون، سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در یادداشتی نوشت: یکی از نیازهای مهم انسان ها در زندگی اجتماعی،احساس رضایت از زندگی، سرخوشی و سر زندگی است. انسان هایی که احساس مفید بودن می کنند و می توانند در برنامه های اجتماعی مشارکت داشته باشند و تاثیرگذار هم باشند، می توانند در برآورده شدن این نیاز مهم موفقیت داشته باشند. البته هستند انسان های بزرگی که در مقاطعی از زندگی در عرصه هایی کاری خود بسیار تاثیرگذار بودند ولی ممکن است همین انسان های بزرگ و موفق در مقاطعی از زندگی خود، در مقطع دیگری بنا به دلایل مختلف چنین موفقیتی را احساس نکنند و رضایت از زندگی خودشان کمتر و کمتر شود.

معمولا چنین افرادی در این زمان ها بیش از هر زمانی نیاز به توجه دارند تا احســاس تنهایی نکنند. گاهی اوقات افراد مشهور و شناخته شده و به نظر همه ما انسان های موفق در حوزه کاری شان که ممکن است خاطرات خوبی هم از آنها داشته باشیم ولی وقتی از نزدیک با زندگی شان آشنا می شــویم، ممکن است احساس تنهایی زیادی داشته باشــند. فراموش نکنیم که یکی از نیازهای بشر وجود ارتباط با دیگران اســت.

در راســتای این ارتباط است که افراد می توانند به هم مهر بورزند، محبت کنند و از حال هم خبر داشته باشند. متاسفانه امروزه بنا به دلایل مختلف از جمله گسترش تکنولوژی، تغییر ســاختار خانواده ها و ارتباطات مردم در محله ها، مشــغله های فراوان فرصت دیدارهای چهره به چهره کم شده است و همین موضوع باعث شــده دوری فیزیکی که نتیجه اش دوری عاطفی نیز می تواند باشد در جامعه بیشتر شــود. فقر محبت بین مردم و حتی خانواده ها و احساس تنهایی اجتماعی که امروزه یکی از نگرانی های جدی محسوب می شود نیز موضوع جدی است که نباید از آن غافل شویم.

چرا که در این صورت که افراد احســاس تنهایی می کنند احتمال آسیب پذیرشــان در ابعاد ســلامت روانی- اجتماعی بیشتر شــود. تاملی بر برخی آمارهای ارائه شده توسط وزارت بهداشــت در چند سال اخیر گویای آمار قابل توجه افراد دارای اختلالات روانی اســت که قبال این درصد شیوه بین ۲۳ تا ۲۵ درصد اعالم شده بود و آخرین آماری که منتشر شده بود حدود ۲۹ درصد بود که بسیار نگران کننده تر شده است.

بعد از تجربه بحران کرونا و مشکلات اقتصادی و اتفاقاتی که در کشور افتاده است حتی نهادها و تشکل های حوزه روانشناسی هم بارها از سونامی این موضوع در جامعه سخن به میان می آورند. بدون شک جامعه ای که در حوزه های سلامت روانی- اجتماعی اینگونه تهدید می شود آبستن پذیرش اتفاقات تلخ تر هم باید باشد که از جمله آنها می توان به اقدام به خودکشی، گرایش به سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان ها، الکل و... اشاره کرد.

نگرانی من به عنوان یک مددکار اجتماعی که بارها و بارها هم درباره آن نوشــته ام و گفته ام این است که ارتقای ســلامت روانی اجتماعی باید در کشور جدی گرفته شود در غیر این صورت باید هرساله شاهد پیامدهای منفی این غفلت باشیم. گرچه الزام است اشاره کنم که تاثیر عوامل و شرایط اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی را در افزایش یا کاهش شاخص های سلامت روانی اجتماعی نباید نادیده گرفته شود.

منبع: آرمان ملی

479877