تاثیر طبیعت گردی بر سلامت روان انسان

طبق گفته دانشمندان، نشستن یا قدم زدن در یک پارک می‌تواند سطح هورمون استرس فرد را به مقدار زیادی کاهش دهد. آنها براین باورند که این مطالعه بتواند متخصصان بهداشت و درمان را ترغیب کند تا به جای قرص‌های شیمیایی به تجویز قرص‌های طبیعت برای درمان استرس بیماران بپردازند.
تصویر تاثیر طبیعت گردی بر سلامت روان انسان

به گزارش سایت خبری پرسون، تحقیقی که این اواخر به وسیله تعدادی از دانشمندان عصب‌شناسی انجام شده نشان می‌دهد که قرارگرفتن هر روز در طبیعت به مدت معینی می‌تواند کارکردی مانند قرص آرام‌بخش داشته و استرس، اضطراب و استرس شما را از بین ببرد و ذهن‌تان را آرام کند. همه ما می‌دانیم که طبیعت چه اثری بر سلامت روان ما دارد، ولی شاید یافته‌های قطعی پژوهش، به شما کمک کند که متوجه شوید چرا باید بیشتر به دل طبیعت بروید.

گذراندن حداقل ۲۰ دقیقه از روز برای گردش یا نشستن در محیطی در تماس با طبیعت به شکل قال توجهی باعث کاهش میزان هورمون استرس می شود. دکتر «مری کارول هانتر»، پژوهشگر ارشد مطالعه، در این مورد می گوید: «ما می دانیم که گذراندن وقت در طبیعت باعث کاهش استرس می شود، ولی تا به حال نمی دانستیم که چه مدت زمان بودن در طبیعت کافی است.»

استفاده از طبیعت

وی در ادامه می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد بیشترین بهره وری از طبیعت که باعث کاهش میزان هورمون استرس کورتیزول می شود، سپری کردن ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نشستن یا پیاده روی در مکانی است که احساس وجود طبیعت را در شخص به وجود بیاورد.»

قدم زدن در طبیعت در یک روز آفتابی نسخه‌ای مفید برای رهایی از کسالت روحی است.

فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی، ورزش و بازی در مکان باز علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت جسم دارد، راه حلی فوق العاده برای مبارزه با افسردگی، استرس، افکار منفی است. طبیعت راهکار کم هزینه ای در کاهش اثرات منفی سلامت ناشی از افزایش شهرنشینی و سبک زندگی در جاهای بسته است.

طبیعت درمانی، شیوه ای مبتنی بر درمان‌های طبیعی موجود در اطراف ما مثل نور خورشید، هوا، آب، رژیم غذایی و به طور کلی نیروی شفابخش طبیعت است. این شیوه درمانی در دهه‌های اخیر مورد دقت خیلی از پژوهشگران قرار گرفته است.

طبق پژوهش‌های دو دهه اخیر اشخاصی که درمناطق روستایی زندگی می‌کنند واکنش‌های استرسی کم‌تری دارند. قرارگرفتن در طبیعت و فضای سبز اثر مثبتی بر تندرستی و سلامتی دارد. چشم‌اندازها و آواهای طبیعت باعث کاهش استرس در اشخاصی می‌‌شود که در معرض محرک‌های منفی هستند.

در تابستان پوست خود را با این ماسک ها جوان و زیبا نگه دارید! ( تخفیف ویژه)

کدوم ارز دیجیتال رو بخریم تا بیش از 500درصد سود کنیم؟ سریع ثبت نام کنید

به نظر می‌ آید در دنیایی که مغز بیش از اندازه درگیر کار، فکر و نگرانی است، حضور در طبیعت سبب آرامش ذهن می‌شود و اثرات مثبت زیادی بر عملکرد آن می‌گذارد. فضاهای سبز امکان دارد به سلامت روانی انسان‌ها کمک کند.

بعضی از فواید اثبات‌شده طبیعت درمانی

- ویتامین D مورد احتیاج بدن تامین می‌شود

پیاده روی زیر نور ملایم خورشید بهترین شیوه برای تامین ویتامین D مورد احتیاج بدن است. کمبود ویتامین D احتمال ابتلا به سرطان‌های گوناگون و بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس را افزایش می‌دهد.

- بهداشت چشم را افزایش می‌دهد

زمانی که در مکان بسته هستیم، معمولا نور طبیعی به اندازه کافی وجود ندارد، از طرفی دائم درگیر صفحه نمایش تجهیزات الکترونیکی یا کامپیوتری هستیم؛ اما به محض اینکه از خانه بیرون می رویم، با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها روبرو می‌شویم و نور طبیعی سبب بهتر شدن دید می‌شود.

- تنفس هوای تازه

مطالعات نشان می‌دهد در یک روز عادی که هوا پاک است، مقدار آلودگی هوای منزل 70 برابر هوای بیرون است. منظور از آلودگی، آلودگی به وجود آمده از مواد شیمیایی، پلاستیکی، چاه فاضلاب و سوختن شعله گاز و بخاریست. از سویی مکان بسته یون منفی وجود ندارد. یون منفی به علت اشعه خورشید یا در مناطق ساحلی وجود دارد و باعث شادی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد یون‌های منفی از پیدایش افسردگی پیشگیری می‌کند.

- مقدار بعضی هورمون‌های بدن کنترل می‌شود

تحقیقات نشان‌ می‌دهد پیاده‌روی در مکان آزاد و زیر نور ملایم خورشید مقدار هورمون های گوناگون مانند کورتیزول و هورمون‌های تیرویید را متعادل می‌کند و این کار به جز کاهش استرس و افسردگی، ریتم شبانه روزی بدن را منظم می‌کند.

- باعث کاهش وزن می‌شود

- به افزایش حافظه کمک می‌کند

- سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد

- باعث درخشندگی و لطافت پوست می‌شود

- اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

- توده بدنی را کاهش می‌دهد

- کارکرد کلیه و کبد را بهتر می کند

- از یبوست پیشگیری می‌کند

- از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند

- از فشار خون پیشگیری می‌کند

- احتمال ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد

- میزان کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد

- به درمان و کنترل دیابت کمک می‌کند

- روابط اجتماعی را زیاد میکند

- باعث بهتر شدن خلق و خو می‌شود

303032

مطالب مرتبط